Tuesday, Dec 12, 2017

صفحه نخست » ممنوع‌الخروجی چهار عضو خانواده رفسنجانی تائید شد

rafsanjani_12122017.jpgدویچه وله - یک وکیل دادگستری می‌گوید از طرف خانواده اکبر هاشمی رفسنجانی مامور پیگیری ممنوع‌الخروجی برخی از اعضای این خانواده شده است. فائزه هاشمی چندی پیش در مصاحبه‌ای گفته بود ۴ عضو خانواده رفسنجانی ممنوع‌الخروج شده‌اند.

فائزه هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ای که متن آن ۱۹ مرداد ۹۶ در روزنامه قانون منتشر شد گفت: «یکی از معضلات ما این است که مردم فکر می‌کنند بعد از فوت پدر، همه با ما خوب و مهربان هستند ولی اینگونه نیست و بعد عید، چهار نفر از خانواده ممنوع‌الخروج شده‌اند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام ۱۹ دی ماه ۹۵ درگذشت. اعمال محدودیت و فشار بر اعضای خانواده‌ی او خیلی پیش‌تر آغاز شده بود و پس از جنبش اعتراضی به نتایج اعلام شده انتخابات سال ۸۸ اوج گرفت.

دختر دوم رفسنجانی درباره علت و نام اعضای ممنوع‌الخروج شده‌ی این خانواده توضیح بیشتری نداده است. محمود علیزاده طباطبایی، وکیل دادگستری سه‌شنبه ۲۱ آذر به خبرگزاری ایلنا گفت: «من از طرف خانواده آقای هاشمی این موضوع را پیگیری کردم. بر اساس ماده ۱۶قانون گذرنامه فائزه و یاسر هاشمی و پسر فائزه و محسن هاشمی ممنوع‌الخروج هستند.»

علیزاده طباطبایی افزود: «این ممنوع‌الخروجی به معنی این نیست که این افراد اتهامی دارند زیرا ماده ۱۶ قانون گذرنامه مقرر می‌دارد اگر قاضی مصلحت بداند می‌تواند افراد را از خروج از کشور منع کند.»

دادگاه انقلاب اسلامی تهران دی‌ماه سال ۱۳۹۰ فائزه هاشمی را به اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام" به ۶ ماه حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم کرد.

یاسر هاشمی رفسنجانی که زمانی رئیس دفتر پدرش بود و ریاست دفتر هیئت امنای "دانشگاه آزاد" را بر عهده داشت پس از مرگ رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام و تغییراتی که در مدیریت دانشگاه آزاد صورت گرفت از این سمت‌ها کنار گذاشته شد.

نقش احتمالی اطلاعات سپاه

کمپین حقوق بشر ایران چندی پیش به نقل از یک منبع مطلع که هویت آن فاش نشده اعلام کرده بود ممنوع‌الخروجی اعضای خانواده رفسنجانی به درخواست سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انجام شده است.

دختر هاشمی رفسنجانی زمانی درباره علت احتمالی منع خروجش از ایران به روزنامه "شهروند" گفته است: «شاید تصور می‌شود که ما اسنادی را از اسرار نظام در اختیار داریم که می‌خواهیم منتشرش کنیم در حالی ‌که چنین چیزی نیست و به ‌نظر می‌رسد با شایعات و گزارش‌ها و پرونده‌هایی که برای من درست کرده‌اند، به دنبال این هستند که عامل بیگانه، جاسوس و در این مایه‌ها چیزی در بیاورند.»

تکذیب به نقل از یاسر رفسنجانی

خبرگزاری برنا روز سه‌شنبه، ۲۱ آذر به نقل از یاسر هاشمی رفسنجانی خبر ممنوع‌الخروج بودن او، فائزه و محسن را تکذیب کرد و نوشت این موضوعی قدیمی است و او فکر می‌کند ممنوعیت خروج آنها از کشور برداشته شده است.

محسن هاشمی که علیزاده طباطبایی او را نیز ممنوع‌الخروج اعلام کرده، فرزند ارشد رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت است که در حال حاضر ریاست شورای شهر تهران را بر عهده دارد.

تا کنون دفتر شورای شهر تهران و شخص محسن هاشمی به خبر ممنوع‌الخروج بودن احتمالی او واکنشی نشان نداده‌اند. فائزه هاشمی پیش از این گفته بود که از ۲۶ اردیبهشت امسال از خروج از کشور منع شده است.

مهدی هاشمی دیگر فرزند هاشمی رفسنجانی هم در تابستان ۱۳۹۴ به ۱۰ سال زندان محکوم شد و از حدود دو سال پیش دوره محکومیت خود را می‌گذراند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy