Thursday, Dec 14, 2017

صفحه نخست » رازی که موگرینی افشا کرد: برجام زمینه‌ساز تعامل بعدی با ایران است

mogrini_12132017.jpgرادیو زمانه، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه سه‌شنبه ۱۲ دسامبر در سخنانی که در پارلمان اروپا در دفاع از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی ایراد کرد، این ادعا را در میان آورد که به درخواست ایران در مقدمه برجام از توافق هسته‌ای به عنوان زیربنایی برای گفت‌وگو درباره مسائل دیگر یاد شده است. رازی که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افشا کرد، حساسیت رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران را برانگیخته است. در همان حال هیأتی هم از سوی ایران برای شرکت در دهمین کمیسیون مشترک برجام به وین اعزام شده.

چند ساعت پیش از آنکه مهلت ۶۰ روزه رئیس جمهور آمریکا به مجلس نمایندگان این کشور برای تصمیم‌گیری درباره برجام به سر آید، فدریکا موگرینی در پارلمان اتحادیه اروپا سخنانی در دفاع از برجام ایراد کرد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت مذاکره مجدد درباره برجام، بعد از ۱۲ سال گفت‌وگوهای دیپلماتیک و دستیابی به توافقی که بیشترین تدابیر ممکن برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران را پیش‌بینی کرده، میسر نیست. او اما رازی را هم افشا کرد:

«در بخش مقدمه این توافق ۱۰۴ صفحه‌ای، نه در یکی از بندهای آن- من الان آن را حفظ شده‌ام- یک ارجاع در حد یک نیم‌جمله با این مضمون وجود دارد: این توافق می‌تواند مسیر را برای نوع دیگری از تعامل یا تعاملی سازنده‌تر در منطقه فراهم کند و زیربنای آن را ایجاد کند. آن جمله- شاید الان دارم یک راز را افشا می‌کنم- به درخواست ایران گنجانده شد.»

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه ۹ نوامبر در سفرش به ریاض پیشنهاد داد که مذاکراتی مانند برجام درباره برنامه موشکی ایران انجام شود و اگر لازم بود با اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران این مذاکرات ادامه یابد و به نتیجه‌ای برسد که حاصل آن ایجاد تعادل در منطقه خاورمیانه باشد. چنانچه ادعای مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مقدمه برجام صحت داشته باشد، ممکن است توافق هسته‌ای زمینه‌‌ساز مذاکراتی درباره برنامه موشکی ایران و دخالت ایران در کشورهای خاورمیانه باشد.

کاخ سفید بعد از به سر آمدن مهلت کنگره برای تصمیم‌گیری درباره برجام، اعلام کرده که فعلاً توافق هسته‌ای به طور موقت بدون تغییر باقی خواهد ماند. همزمان با این تحولات تد پو و ایلنا روز-لتینن، دو نماینده جمهوری‌خواه کنگره ایران را متهم کرده‌اند که در زمینه‌های اقتصادی، نظامی و ترابری از انصارالله یمن پشتیبانی می‌کند. این دو نماینده جمهوری‌خواه طرحی هم برای تحریم ایران پیشنهاد داده‌اند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران چهارشنبه ۱۳ دسامبر/ ۲۲ آذر گفته است:

«آن چه برای ما اهمیت دارد پایبندی دولت آمریکا به برجام است. در صورت عملی نشدن تعهدات آمریکا و ادامه کارشکنی‌ها و بدعهدی‌های این کشور، برای هر وضعیتی آمادگی کاملی داریم و برنامه‌ها و سناریوهای متناسب را تدوین کرده‌ایم.»

در همان حال عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در رأس هیأتی برای شرکت در دهمین کمیسیون مشترک برجام که مسئول رسیدگی به تعهدات طرفین است، به وین پایتخت اتریش سفر کرده. ریاست این کمیسیون را هلگا اشمیت، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عهده دارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy