Wednesday, Dec 13, 2017

صفحه نخست » دولت روحانی در مضیقه مالی، افزایش قیمت بنزین گام بعدی دولت برای جبران کسری بودجه‌

gasprices_12132017.jpgرادیو زمانه، دولت حسن روحانی در مضیقه مالی‌ست و در نظر دارد با افزایش قیمت بنزین ۳۷ هزار میلیارد تومان بخشی از کسری بودجه‌اش را جبران کند. اما اگر حتی قیمت بنزین به ازای هر لیتر ۵۰۰ تومان هم افزایش پیدا کند، ۳۷ هزار میلیارد تومان تأمین نمی‌شود. وزیر نفت و سخنگوی دولت افزایش قیمت بنزین را تکذیب نکرده‌اند. با این حال مشاور وزیر نفت می‌گوید افزایش قیمت بنزین قطعی نیست و اگر هم قیمت بنزین افزایش پیدا کند، «ریال به ریال» آن به خزانه واریز می‌شود.

به گفته بیژن زنگنه وزیر نفت افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه ۹۷دیده شده و باید در مجلس شورای اسلامی به بحث گذاشته شود. محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت روحانی در چشم‌انداز سال آینده افزایش قیمت بنزین به ۱۵۰۰ الی ۱۶۰۰ تومان در هر لیتر را پیش چشم قرار داده:

«در بودجه سال ۹۶، دولت اجازه دارد تا سقف ۴۸ هزار میلیارد تومان نسبت به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی اقدام و درآمدی کسب کند، در حال حاضر بر اساس قیمت‌های موجود چیزی حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان کسب کرده‌ایم. ۱۶ هزار میلیارد تومان فاصله تا سقف تعیین‌شده وجود دارد و با قیمت کنونی بنزین نمی‌توانیم به سقف برسیم، بنابراین قیمت بنزین حتی می‌تواند به عددی بالاتر از عدد مطرح‌شده (۱۵۰۰ الی ۱۶۰۰ تومان در هر لیتر) افزایش پیدا کند.»

رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که تا اول دی قیمت بنزین افزایش می‌یابد و به ۱۵۰۰ الی ۱۶۰۰تومان در هر لیتر می‌رسد. در سال ۹۶ مصرف بنزین در ایران ۸۰ میلیون لیتر در روز بوده است. به این ترتیب چنانچه بنزین گران شود، تا آخر سال جاری دولت ۳۶۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند. اما افزایش قیمت حامل‌های انرژی با چنین شیب تندی بی‌پیامد نیست.

هدایت الله خادمی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی به برخی پیامدهای افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی با شیب تند اشاره کرده است:

«قیمت حامل‌های انرژی به‌تنهایی بالا نمی‌رود و تأثیر بسیاری روی قیمت ده‌ها و صدها محصول دیگر خواهد گذاشت. از طرفی درآمد مردم افزوده نمی‌شود و اشتغال‌زایی نیز صورت نگرفته است. اگر این افزایش صورت گیرد، بخشی از اشتغال را از دست می‌دهیم. اکثر شرکت‌ها و کارگاه‌های تولیدی در حال توقف هستند و اگر بخواهیم قیمت حامل‌های انرژی را ۶۰ درصد افزایش دهیم، با شرایط رکود بخشی از بازار از دست تولیدکنندگان خارج می‌شود.»

موید حسینی صدر، مشاور وزیر نفت در پاسخ به منتقدان دولت گفته است:

«منابع حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به جیب وزارت نفت نمی‌رود بلکه به خزانه واریز می‌شود و در آنجا مجتمع و به مصارف مختلف می‌رسد. ریال به ریال درآمد‌ها و هزینه کردهای دولت مشخص است. »

علاوه بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی، دولت بودجه یارانه‌های نقدی را به نسبت سال جاری ۱۹ هزار میلیارد تومان کاهش داده است. اعتبار پیش‌بینی شده برای یارانه نقدی در سال آینده ۲۳ هزار میلیارد تومان است.

آب هم گران شده: به ازای هر متر مربع آب آشامیدنی ۲۰ تومان. قیمت هر یک لیتر گازوئیل نیز در سال آینده ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. همچنین افزایش قیمت نوشابه و سیگار هم در سال آینده قطعی است. قیمت هر یک لیتر نوشابه داخلی ۱۰ درصد و هر یک لیتر نوشابه وارداتی ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. در لایحه بودجه ۱۳۹۷ مالیات سیگار نیز ۱۳ درصد بیشتر خواهد شد.

در بودجه سال ۹۶ دولت روحانی ۸۲۰۰ میلیارد تومان را به یارانه نان و ۲۳۰۰ میلیارد تومان را به عنوان یارانه نقدی برای این کالای اساسی اختصاص داده بود. در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ یارانه نقدی نان در جداول و تبصره‌ها نصف این مبلغ شده و به این ترتیب دهک‌های پایین جامعه همچنان آسیب‌پذیرتر شده‌اند. در همان حال حقوق کارکنان دولت فقط ۱۰ درصد افزایش یافته است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy