Wednesday, Dec 13, 2017

صفحه نخست » اعتبارات کنترل آسیب‌های اجتماعی ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت

AIDS_Iran.jpgاعتماد ـ بنفشه سام‌گیس ـ شورای اجتماعی کشور، برای اولین بار موضوع ایدز را در دستور جلسه خود قرار داد. سه‌شنبه شب و در نودوپنجمین جلسه این شورا که به ریاست وزیر کشور برگزار شد، ۲۸ عضو شورا تایید کردند که ایدز، یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی در کشور است. این تاکید کمتر از ۱۰ روز پس از برگزاری هفته ایدز مطرح شد. کمتر از ۱۰ روز پس از آنکه وزیر بهداشت نسبت به افزایش آمار ایدز و ناتوانی دولت در مقابل افزایش آمار این بیماری رفتاری ابراز نگرانی کرد و اعلام شد که از بیش از ۶۶ هزار بیمار تخمینی اچ‌. آی‌. وی ایدز در کشور، نیمی از مبتلایان از ابتلای خود بی‌خبرند. شاید به سبب همین هشدارها بود که عبدالرضا رحمانی‌فضلی، رییس شورای اجتماعی کشور هم در توافق مشترک با اعضای شورا، تصمیم گرفت ایدز را دستورجلسه این نشست قرار دهد و روز گذشته هم در توضیح برخی جزییات جلسه نود و پنجم شورا که چند هفته‌ای پس از دیدار پنجم با رهبری و گزارش‌دهی درباره اقدامات منجر به کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی برگزار شد، گفت: «ایدز در حال حاضر به عنوان یک آسیب اجتماعی مطرح است، چرا که دامنه و شدت تاثیرگذاری آن بر بیماری‌ها و آسیب‌ها مورد توجه است، وزارت بهداشت هم گزارشی از آخرین وضعیت ایدز در کشور ارایه کرد و طبق جمع‌بندی انجام شده، مقرر شد وزارت بهداشت برنامه جامع تقسیم کار ملی را آماده کند و دستگاه‌های معین و همکار نیز مشخص شوند و هدفگذاری به‌صورت کامل انجام شود تا به‌تناسب دوره‌های زمانی پیگیری‌های لازم صورت پذیرد.»

ارایه گزارشی از وضعیت ایدز در جمع اعضای شورای اجتماعی کشور در حالی است که روز ۱۳ آذر ماه و در همایش روز جهانی ایدز هم، رضا محبوبی؛ معاون امور اجتماعی و فرهنگی وزیر کشور، در ارایه گزارشی از طلاق، اعتیاد و مفاسد اخلاقی، به عنوان آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار در شیوع ایدز گفت: «بیشتر افراد وقتی آمار طلاق را می‌شنوند، آن را به بیکاری و فقر و مشکلات اقتصادی ربط می‌دهند، اما ما در وزارت کشور با انجام مطالعاتی متوجه شدیم نرخ طلاق در سراسر کشور ۲۳ درصد اما در شمال تهران - منطقه شمیران - ۶۰ الی ۶۷ درصد است. نرخ شیوع اعتیاد هم در جامعه عمومی کشور ۵ و یک‌دهم درصد اما در جامعه کارگری ۲۲ درصد است که نشان از تاثیر فقر بر ابتلای به اعتیاد دارد.»


محبوبی در همین همایش خبر داد که ایدز و سلامت جنسی، یک تابو در کشور است و وزارت کشور تلاش کرده با مطالعه‌ای راهکارهایی برای ارتقای سلامت جنسی تهیه کند و هم‌اکنون هم در حال تدوین سند سلامت اجتماعی است ضمن آنکه یکی از ملاک‌های ارزیابی عملکرد استانداران، میزان مداخله آنها در برنامه‌های سلامت مرتبط با کاهش شیوع ایدز تعیین شده است.


اما با گذشت چند هفته از دیدار اعضای شورای اجتماعی کشور با رهبری و ارایه پنجمین گزارش از اقدامات موثر در کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی، رحمانی فضلی روز گذشته خبر داد که تاکید رهبری در این دیدار، استفاده از ظرفیت‌های مردمی و سمن‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی، توجه به پیشگیری و افزایش حمایت مالی از انجمن‌های غیر دولتی فعال در حوزه کنترل آسیب‌های اجتماعی بوده علاوه بر آنکه یکی از سیاست‌های جدید در این دیدار، اختصاص ۵۰ درصد منابع به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بود.


به گفته رحمانی‌فضلی، در پی تاکیدات رهبری، ۳۰۰ میلیارد تومان ردیف بودجه جداگانه برای کنترل آسیب‌های اجتماعی در لایحه بودجه ۹۷ در نظر گرفته شده که باید به این رقم، ۲۰۰ میلیارد تومان ردیف بودجه عمرانی برای مقابله با حاشیه‌نشینی هم اضافه شود چرا که از تاکیدات رهبری در دیدار اخیر اعضای شورای اجتماعی کشور، پیگیری مساله حاشیه‌نشینی به عنوان اولویت اقدامات در حوزه کنترل آسیب‌های اجتماعی بوده است. البته وزیر کشور از این بابت مورد پرسش واقع نشد و توضیح هم نداد که چرا با گذشت یک سال و نیم از دومین دیدار با رهبری و در حالی که اردیبهشت سال گذشته و در هشتادمین جلسه شورای اجتماعی کشور، ۴۰۰ میلیارد تومان برای کنترل آسیب‌های اجتماعی اختصاص یافت، این‌بار و در حالی که باید اعتبارات ویژه حمایت از انجمن‌های غیر دولتی و اقدامات پیشگیرانه و مصون‌سازی جمعیت در معرض خطر هم، در بودجه اختصاصی منظور شود، ردیف بودجه پیشنهادی دولت برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.کاهش اعتبارات مقابله با آسیب‌های اجتماعی، در حالی است که روز گذشته سید موید علویان؛ رییس شبکه هپاتیت کشور هشدار داد بنا بر تخمین‌ها، ۱۸۶ هزار نفر در کشور مبتلا به هپاتیت c هستند که حدود ۷۰ درصد این مبتلایان، شناسایی نشده و می‌توانند مانند مبتلایان ناشناخته اچ‌. آی‌. وی ایدز، ناقل فعال بیماری باشند. با هشدار روز گذشته علویان و در حالی که راه‌های انتقال و ابتلا به هپاتیت c از همان الگوی ابتلای به ایدز پیروی می‌کند، به نظر می‌رسد در صورت اختصاص نیافتن اعتبارات ویژه پیشگیری و درمان رایگان و ریشه‌کنی این بیماری ویروسی در کشور که به زعم این مقام مسوول، حدود ۱۵۰ میلیارد تومان برای مدت ۱۰ سال برآورد شده، در آینده‌ای نزدیک شاهد همنشینی ایدز و هپاتیت c در حد وسیع خواهیم بود چرا که امروز هم بیشترین مبتلایان هپاتیت c در کشور، مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر، زندانیان و شرکای جنسی این افراد هستند و نتایج تحقیقات پراکنده‌ای که در دهه اخیر و در معتادان تزریقی مواد مخدر انجام شده، از شیوع ۲۰ الی ۴۰ درصدی هپاتیت c و شیوع ۱۵ الی ۲۵ درصدی اچ‌. آی‌. وی ایدز در این جمعیت خبر می‌دهد که به فرض ثابت ماندن شیوع ۲۰ الی ۲۵ درصدی پیروی از الگوی اعتیاد تزریقی در آمار معتادان کشور، امروز و از جمعیت دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفری معتادان ایران، ۵۶۰ الی ۷۰۰ هزار نفر اعتیاد تزریقی دارند که در صورت تزریق مشترک، ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار نفر از آنان در معرض ابتلا به اچ‌. آی‌. وی ایدز و ۱۵۰ الی ۲۸۰ هزار نفر از آنان در معرض ابتلا به هپاتیت c هستند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy