Thursday, Dec 14, 2017

صفحه نخست » آمریکا: شواهد غیرقابل‌انکاری از دخالت ایران در منطقه ارائه می‌کنیم

Nikki_Haley.jpgدویچه وله ـ نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته شواهد غیرقابل‌انکاری از دخالت ایران در منطقه را ارائه خواهد داد. آمریکا اعلام کرده نیکی هیلی در مورد نقض عامدانه تعهدات بین‌المللی توسط ایران و تلاش برای پنهان کردن آن صحبت خواهد کرد.

نیکی هیلی نماینده دائم ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد قرار است روز پنج‌شنبه (۱۴ دسامبر/۲۳ آذر) در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن شرکت کرده و درباره ایران صحبت کند.

او یک روز پیش از این کنفرانس اعلام کرد که آمریکا شواهد غیرقابل انکاری از "فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه و نقاط دیگر جهان" در دست دارد.

در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه (۱۳ دسامبر) از سوی دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل منتشر شد، آمده است: «هیلی شواهد غیر قابل انکاری را ارائه خواهد کرد که نشان می‌دهد ایران به طور عمدی تعهدات بین‌المللی‌اش را نقض کرده و تلاش کرده تا این نقض تعهدات را پنهان کند.»

نیکی هیلی از شورای امنیت سازمان ملل خواسته که "موضع سخت‌گیرانه‌ای" نسبت به ایران اتخاذ کند، چرا که به گفته او تهران معاملات تسلیحاتی غیرقانونی در یمن، لبنان و سوریه انجام می‌دهد.

ایالات متحده و عربستان سعودی، ایران را متهم به ارسال سلاح برای شیعیان حوثی یمن می‌کنند. این گروه شورشی روز ۴ نوامبر موشکی را به فرودگاه ریاض در عربستان شلیک کرد. عربستان و آمریکا می‌گویند این موشک ساخت ایران بوده است.

این در حالی است که یک گزارش محرمانه ارائه‌شده به شورای امنیت می‌گوید موشک‌های شلیک‌شده از سوی یمن به عربستان از یک "منبع مشترک" بوده‌اند اما این بدان معنا نیست که این موشک‌ها از ایران آمده باشند.

خبرگزاری فرانسه که به این گزارش دسترسی داشته، پیش‌تر نوشته بود دبیر کل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت گفته کارشناسان در حال بررسی و تحلیل داده‌ها و اطلاعات هستند.

ماه گذشته یک هیأت از کارشناسان سازمان ملل به ریاض رفتند تا احتمال ارتباط ایران با موشک‌های شلیک‌شده از سوی یمن را بررسی کنند. به نوشته آسوشیتدپرس این کارشناسان مارکی را روی این موشک‌ها پیدا کردند که شبیه لوگوی گروه صنعتی شهید باقری است که وابسته به صنایع هوا فضای ایران است. این گروه صنعتی در لیست تحریم سازمان ملل قرار دارد.

آنتونیو گوترش در گزارش خود تایید کرده که کارشناسان این لوگو را دیده‌اند اما تصریح کرده که "تحلیل داده‌ها هنوز ادامه دارد".

عربستان سعودی رهبری ائتلافی را بر عهده دارد که با حمایت آمریکا علیه شیعیان حوثی یمن می‌جنگد.

پس از شلیک موشک به ریاض، عربستان فرودگاه‌ها و بنادر یمن را مسدود کرد تا از ارسال سلاح به حوثی‌ها جلوگیری کند.

جمهوری اسلامی ایران همواره اتهام ارسال سلاح به یمن را رد کرده است

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy