Friday, Dec 15, 2017

صفحه نخست » دلایل بحرانى شدن روابط فرانسه با ايران علیرغم مناسبات بازرگانی

franceIRan_12142017.jpgصدای آمریکا - اظهارات کم سابقه رئیس جمهوری فرانسه و وزیر خارجه آن کشور درباره جمهورى اسلامی ایران، در رابطه با آنچه که «جاه طلبی های منطقه ای» ایران توصیف شد، شاید نشان آن است که دولت پرزیدنت امانوئل ماکرون در پاریس، در عین حال که می کوشد روابط بازرگانی گسترده ای با ایران داشته باشد، بخشی از انتقادهای صریح مقامات آمریکائی در رابطه با رژیم ایران را می پذیرد و از آن پیروی می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با شبکه دو تلویزیونی آن کشور از جمله گفت: «جمهوری اسلامی ایران می خواهد از طریق استقرار در سوریه، خود را به آب های ساحلی دریای مدیترانه برساند.»

ایران بلافصله اين اتهامات را رد کرد و حسن روحانی رئيس جمهورى گفت که بهتر است راه تفاهم و همکاری را جستجو کرد.

مقامات ارشد آمريكا در ماه های اخیر به طور فزاینده ای از میزان دخالت های منطقه ای رژیم ایران پرده برمی دارند که آخرین آنها سخنان روز پنجشنبه نیکی هیلی سفیر ایالات متحده در سازمان ملل بود.

پرسش آن است که چگونه دولت فرانسه علنا از رفتارهای ایران انتقاد می کند و در همان حال همکاری اقتصادی دو کشور، دست کم در صنعت خودرو سازی و برخی رشته های دیگر ادامه دارد.

وزیر خارجه فرانسه گفت: «دولت پاریس نمی تواند این گونه جاه طلبی های ایران را تحمل کند.»

خبرگزاری رویترز در بررسی روابط نه چندان دوستانه تهران و پاریس می نویسد: اقدام بی سابقه پرزیدنت ماکرون که سعد حریری را به پاریس دعوت کرد تا درباره بحران لبنان با او رایزنی کند، در واقع فرانسه را در مرکز نزاع بین حکومت سنی مذهب عربستان سعودی و جمهوری اهل تشییع ایران قرار می دهد.

به گزارش رویترز، یک دیپلمات اروپایی که نخواست نامش برده شود، گفت: در واقع پرزیدنت ماکرون با دخالت در بحران لبنان، همانند آن است که گردن خود را زیر تیغه گیوتین قرار داده باشد. - زیرا ممکن است در نهایت امر موجب ناخرسندی هر دو کشور ایران و عربستان شود.

رویترز به گذشتۀ پر پیچ و خم روابط ایران و فرانسه پرداخت و نوشت: دو کشور دارای یک رشته روابط دیرینۀ اقتصادی و سیاسی و اجتماعی هستند و فرانسه بود که پیش از انقلاب اسلامی در ایران به آیت الله خمینی پناه داد. ولی در همان حال، فرانسه در رابطه با برنامه های اتمی ایران و توافق هسته اى سختگیرترین کشور در مقایسه با پنج کشور دیگر مذاکره کننده با جمهوری اسلامی ایران بود.

به نوشته رویترز، کوتاه مدتی پس از امضای توافق هسته اى، فرانسه با چابکی به ازسرگیری مناسبات بازرگانی با ایران پرداخت. کارخانه هواپیماسازی ايرباس و همچنین کمپانی نفتی توتال وارد صحنه شدند و کارخانه های خودروسازی پژو و سیتروئن هم قراردادهای لازم را با ایران امضا کردند.

این نزدیکی به ایران موجب ناخرسندی عربستان سعودی شد که از هنگام ریاست جمهوری پرزیدنت ترامپ می کوشد به ایالات متحده نزدیک تر شود.

به نوشته رویترز، اکنون نوبت جمهوری اسلامی ایران است که از روابط دوستانه ای که فرانسه با عربستان سعودی برقرار ساخته و استحکام روابط با نخست وزیر اسرائیل ابراز ناخرسندی کند.

سخنان وزیر خارجه فرانسه علیه «جاه طلبی های منطقه ای ایران» دو روز پس از دیدار بنیامین نتانیاهو با پرزیدنت ماکرون بیان شد.

در هفت ماهی که از آغاز ریاست جمهوری پرزیدنت ماکرون می گذرد، این دومین بار بود که نخست وزیر اسرائیل به دیدار او می رفت.

پرزیدنت ماکرون چهار روز پیش از اظهارات وزیر خارجه اش در نکوهش سیاست منطقه ای جمهوری اسلامی ایران، دولت تهران را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود: «ایران باید توضیح دهد که با برنامه های موشکی خود می خواهد به کجا برود؟ برنامه ای که رئیس جمهوری فرانسه آن را "کنترل نشده" یا "افسار گسیخته" توصیف کرد.

این سخنان با واکنش علی اکبر ولایتی مشاور امور بین المللی رهبر ایران روبرو شد که گفت: «بهتر است رئیس جمهوری فرانسه به این موضوع ها نپردازد».

به گزارش رویترز، وزیر خارجه فرانسه سفر برنامه ریزی شده خود به تهران را لغو کرد و دیگر صحبتى از سفری که احتمال می رفت پرزیدنت ماکرون سال آینده از تهران به عمل آورد، نشده است.

هفته نامه اکونومیست چاپ لندن، در گزارشی نوشت: در حالی که همه تصور می کردند که پرزیدنت ماکرون فاقد تجربه در امور دیپلماتیک و روابط بین المللی باشد، ولی او با فعالیت گسترده و بین المللی خود عکس آن را نشان داده است.

خبرگزارى آلمان در همین رابطه نوشت: پرزیدنت ماکرون می کوشد نفوذ منطقه و قدرت بین المللی فرانسه را دوباره برقرار کند و در همان حال بحران روابط با جمهوری اسلامی ایران بالا می گیرد - ولی حسن روحانی رئیس جمهوری ایران توصیه کرده می گوید: «اگر فرانسه یک سیاست واقع بینانه و بی طرفانه در پیش گیرد، خواهد توانست به ایفای یک نقش کلیدی در حل بحران های رویداده بپردازد».

پرزیدنت ماکرون در واکنش به پیام روحانی گفت: «فرانسه همچنان خود را نسبت به برجام متعهد می داند، ولی مسائل منطقه ای و موشکی ایران باید به طور جداگانه مورد بحث و بررسی قرار گیرد».

به گزارش خبرگزاری آلمان، یکی از موضوع های مورد اختلاف بین دو کشور آن است که دولت فرانسه خواهان آن است که حزب الله لبنان اسلحه خود را زمین بگذارد.

فرانسه از پایان جنگ جهانی اول تا پس از جنگ جهانی دوم همواره با لبنان نزديك بوده و هنوز هم رویدادهای آن کشور را از نزدیک دنبال می کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy