Saturday, Dec 16, 2017

صفحه نخست » فائزه هاشمی: انتظار نداشتم دولت روحانی فیلم مربوط به من را کنار بگذارد

Faezeh_Hashemi.jpgشرق ـ بهناز شیربانی: «فائزه هاشمی بودن خوبه... وقتی فکر می‌کنم اگر نبودم بهتر بود یا نه، درمجموع حس خوبی دارم»؛ اینها بخشی از صحبت‌های فائزه هاشمی در پلان‌های ابتدایی فیلم مستند «مثل یک زن» است؛ مستندی که با تصاویری از فائزه هاشمی درحالی‌که در یک شب بارانی پشت فرمان اتومبیلش نشسته و تصویر او را از آینه جلوی ماشین می‌بینیم آغاز می‌شود؛ مستندی که مدتی است حواشی بسیاری به راه انداخته و سهم بیشتر این حواشی مربوط به حذف این فیلم از جشنواره سینما - حقیقت است؛ مستندی که گفته می‌شود بنا بر خواسته رئیس سازمان سینمایی از این جشنواره حذف شد و به گفته مژگان ایلانلو، کارگردان این مستند، ماجرای حذف این فیلم به رویکرد رئیس سازمان سینمایی درباره نمایش‌ندادن فیلم‌هایی که به زندگی چهره‌های سیاسی زنده می‌پردازد، برمی‌گردد.

شب گذشته، ۲۴ آذرماه، بعد از حذف مستند «مثل یک زن» از جشنواره سینما- حقیقت، مژگان ایلانلو تصمیم گرفت تا فیلم را برای نخستین‌بار نمایش دهد. او پیش از نمایش فیلم درباره چرایی ساخته‌شدن این فیلم گفت: «فیلم مستندی که تماشا خواهید کرد، طی دو سال فیلم‌برداری شده و یک سال هم تدوین کار طول کشید. درمجموع ساخت این فیلم یک پروسه سه‌ساله زمان برد. سال گذشته فیلم برای نمایش آماده شد، اما به دلیل اینکه فکر می‌کردیم ممکن است فضای توفانی انتخابات در فیلم تأثیر بگذارد، فیلم را نمایش ندادیم تا اینکه امسال در جشنواره سینما - حقیقت شرکت کرد. متأسفانه باوجود کسب پنج رأی کامل هیئت انتخاب جشنواره سینما- حقیقت، این فیلم در آخرین لحظه از سوی رئیس سازمان سینمایی، آقای حیدریان، از جدول حذف شد».
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «دلیل آنها برای حذف فیلم این بود که نباید درباره افراد سیاسی زنده، فیلمی در جشنواره وجود داشته باشد. در این مدت رایزنی‌هایی از سوی برخی از بزرگوارانی که در جلسه حضور دارند انجام دادم، آنها محبت کردند، اما بعد از یک ماه رایزنی به هیچ نتیجه‌ای نرسیدم و همچنان فیلم از جشنواره بازماند. خانم مولاوردی گفتند در هیئت دولت، آقای صالحی اعلام کردند امکان نمایش این فیلم وجود ندارد».
او صحبت‌هایش را این‌طور به پایان رساند: «خوشحالم از اینکه فائزه هاشمی به‌عنوان یک چهره سیاسی زن و چهره‌ای تأثیرگذار و جریان‌ساز و زنده اولین سیاست‌مداری بود که در خانه‌اش را به سمت سینمای مستند باز و چراغ‌های خانه‌اش را روشن کرد و اجازه داد دوربین مستند خلوت و جلوت او را به‌وضوح و روشنی نشان بدهد».
صحبت‌های فائزه هاشمی هم در مورد ساخت این مستند جالب بود. او در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «بسیاری پیش از خانم ایلانلو قصد ساخت فیلم مستند درباره من را داشتند، من به هیچ‌کس نه نمی‌گویم، اما تنها کسی که ماند و ادامه داد خانم ایلانلو بود. هرآنچه در فیلم اتفاق افتاد، دستورات خانم ایلانلو بود و من فقط مجری بودم و در پروسه ساخت خیلی دخالت نکردم. با من مشورت می‌کرد و من هم نظراتم را می‌دادم. به خانم ایلانلو خسته نباشید می‌گویم و ممنونم حوصله کردید و فیلم را دیدید». فائزه هاشمی بعد از نمایش فیلم درباره حس‌وحالی که بعد از نمایش فیلم داشت، گفت: «خیلی واضح نمی‌توانم در مورد فیلمی که درباره من ساخته شده است نظر بدهم، درکل اختیار را به خانم ایلانلو دادم که هرطور صلاح می‌داند به زندگی من نگاه کند». او درباره حذف این مستند از جشنواره سینما- حقیقت نیز گفت: «دلیل کنارگذاشتن این فیلم از جشنواره سینما- حقیقت، به نظرم دلیل منطقی‌ای نیست، اما دلم می‌خواست اگر قرار بود این فیلم از جشنواره کنار گذاشته شود، دولت آقای روحانی این کار را انجام نمی‌داد، چراکه فیلم تأیید هم شده بود و حداکثر کسانی که با فیلم مشکل داشتند جلوی فیلم را می‌گرفتند».
در این نمایش خصوصی بسیاری از چهره‌های سیاسی حضور داشتند. آذر منصوری بعد از تماشای این فیلم به «شرق» گفت: «متأسفم این فیلم در جشنواره سینما - حقیقت مجوز پخش نگرفت و منتشر نشد. طبیعتا اگر اجازه نمایش پیدا می‌کرد می‌توانست فتح بابی شود برای اینکه ابعاد دیگری از زندگی‌ خانم هاشمی به‌عنوان یک زن فعال سیاسی و کنشگر شناسانده شود و البته می‌توانست مقدمه‌ای شود برای اینکه فیلم‌سازان ما تلاش کنند که به‌نوعی زنانی که در ایران فعال هستند و زنانی که فعالیت سیاسی می‌کنند، بهتر دیده شوند».
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «ساخت چنین مستندهایی به بهبود جایگاه زنان ایران و افزایش اعتمادبه‌نفس زنان ایران و فراهم‌ترشدن فضا برای ورود زنان ایران به عرصه‌های اجتماعی و سیاسی کمک می‌کند. طبیعتا خانم هاشمی به دلیل حضور در یک خانواده سیاسی این ظرفیت برایش وجود داشته که بتواند در این عرصه حضور پیدا کند. «مثل یک زن» به‌عنوان یک مستند فیلم خوبی بود و امیدوارم در این زمینه باز هم شاهد تولیدات بیشتری باشیم».
الهه کولایی، اشرف بروجردی، پروانه سلحشوری و محمدعلی موحد از جمله میهمانان این نمایش بودند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy