Saturday, Dec 16, 2017

صفحه نخست » روسیه و ایران بر سر کردهای سوریه اختلاف دارند

kurds_12162017.jpgرادیو زمانه، به گفته فوزا یوسف، ریاست مشترک فدراسیون دمکراتیک شمال سوریه، روسیه حامی کردهای شمال سوریه است، در حالی‌که ایران و دولت دمشق، متحدان مسکو در جنگ سوریه موضعی مخالف دارند.

فوزا یوسف جمعه ۱۵ دسامبر / ۲۴ آذر به خبرگزاری «رویترز» گفت که «از همان آغاز بحران، تفاوتی بین روس‌ها با ایرانی‌ها و رژیم وجود داشت. روس‌ها معتقدند که کردها آرمانی را دنبال می‌کنند که باید آن را به حساب آورد.»

یک‌سال پس از سقوط حلب در پی بمباران شدید آن شهر، نیروهای دولت دمشق با کمک شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران و پشتیبانی هوایی جنگنده‌های روس توانسته‌اند قسمت اعظم قلمروهای تحت کنترل مخالفان را بازپس بگیرند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هفته گذشته در دیدار از مقر نیروی هوایی این کشور در لاطقیه سوریه اعلام کرد که مأموریت مسکو در مبارزه با به گفته او «تروریست‌ها»، به ویژه گروه «دولت اسلامی» (داعش) پایان یافته و شرایط برای یک راه‌حل سیاسی مهیا است.

اما اختلاف‌های ایران و روسیه، دو متحد اصلی اسد به‌ویژه بر سر کردها در شمال سوریه این راه‌حل سیاسی را با دشواری‌هایی رویارو کرده است.

علی اکبر ولایتی، مشاور ارشد رهبر ایران در امور بین‌الملل چندی پیش هشدار داده بود که پس از تصرف بوکمال و بیرون‌راندن داعش از دیرالزور، نیروهای سوری و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران به سمت رقه حرکت خواهند کرد.

نیروهای دموکراتیک سوریه (ق‌.س.د)، ائتلافی به رهبری کردها توانستند داعش را از این پایتخت خودخوانده با حمایت هوایی ایالات متحده بیرون برانند. رقه اکنون در کنترل این نیروها است.

با این حال روسیه با کردها و آمریکا به عنوان حامی اصلی آنها توافق کرده است. منطقه شرق رود فرات منطقه پرواز هواپیماهای آمریکایی است و آسمان غرب رود فرات در اختیار جنگنده‌های روس.

به گزارش رویترز، دمشق همزمان با هشداردادن به نیروهای کرد، ممکن است تا پایان کارزار علیه آخرین منطقه‌های تحت کنترل شورشیان کاری به کردها نداشته باشد.

آن طور که منابع سوری به رویترز گفته‌اند، طرح سیاسی مسکو برای حل بحران سوریه از باقی‌ماندن بشار اسد در قدرت حمایت می‌کند.

ترکیه نیز کردهای شمال سوریه را وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) می‌داند و از آمریکا بابت حمایت از آنها انتقاد کرده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به آنکارا وعده داده که حمایت تسلیحاتی از نیروهای کرد را متوقف می‌کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy