Saturday, Dec 16, 2017

صفحه نخست » میانجی‌گری فرانسه در بحران موشکی ایران

missile_12162017.jpgرادیوزمانه، وزیر خارجه فرانسه برای مذاکره درباره برنامه موشکی بالستیک ایران و برجام دوشنبه آتی به واشنگتن و اوایل ماه بعد میلادی به تهران سفر خواهد کرد. در همین راستا، فرانسه نسبت به شواهد ارائه‌شده درباره ایرانی‌بودن موشک شلیک‌شده از سوی گروه «انصارالله» یمن، گروه شیعیان حوثی به سوی عربستان «برخوردی توأم با احتیاط» خواهد داشت.

نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد پنج‌شنبه در یک سخنرانی به نمایش قطعات بازمانده از موشک فرودآمده حوثی‌ها در ریاض، پایتخت عربستان دست زد و آن را «گواه انکارناپذیر» ارسال تسلیحات موشکی از ایران به یمن و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل خواند.

الکساندر جورجینی، یکی از سخنگوهای وزارت خارجه فرانسه جمعه ۱۵ دسامبر / ۲۴ آذر در پاسخ به خبرگزاری «رویترز» درباره اینکه آیا شواهد ارائه‌شده «انکارناپذیر» هستند یا خیر، گفت که «هنوز دبیرخانه سازمان ملل دست به نتیجه‌گیری نهایی نزده و فرانسه اطلاعاتی را که در اختیار دارد، بررسی می‌کند.»

او با این وجود تأکید کرد که فرانسه همچنان نسبت به برنامه موشکی بالستیک ایران نگران است و از این کشور قویاً می‌خواهد تا به قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند بماند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه دوشنبه به واشنگتن خواهد رفت تا با مقام‌های آمریکایی درباره ایران مذاکره کند. او در آغاز ژانویه نیز به ایران خواهد آمد.

روابط فرانسه و ایران به دلیل انتقادهای امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری این کشور از برنامه موشکی تهران دچار مناقشه شده است. درحالی‌که پاریس از احتمال افزودن بندهای موشکی به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خبر داده، تهران هرگونه مذاکره بر سر توانایی‌های دفاعی و موشکی خود را رد کرده است.

سفر هیأت فرانسوی به ایران جمعه با انتقاد تند احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد روبرو شد. او مکرون را «روباه جیره‌خوار آمریکایی» خواند و از «سرسخت‌ترین دشمنان نظام» که «برای حمایت از جریان مذاکره موشکی می‌آید تا ما دیگر موشک نسازیم.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy