Wednesday, Dec 20, 2017

صفحه نخست » هیلی: نشانه‌های مشابهی از نقش ایران در پرتاب موشک تازه به ریاض دیده می‌شود

Mikki_Haley.jpgرادیو فردا ـ سفیر آمریکا در سازمان ملل می‌گوید موشکی که حوثی‌ها روز سه‌شنبه به عربستان پرتاب کرده‌اند«دربرگیرنده تمامی نشانه‌های مشابه با حملات پیشین به‌وسیله جنگ‌افزارهای ارسالی از طرف ایران» است. وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، نیز گفته در حال همکاری با عربستان سعودی‌ برای رسیدن به تحلیلی از رخدادها است.

عربستان سعودی ۲۸ آذر ماه اعلام کرد یک موشک بالستیک «ایرانی‌حوثی» را برفراز ریاض منهدم کرده است. محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها، در یمن گفته بود که موشکی به سوی کاخ پادشاه عربستان سعودی در ریاض شلیک شده است.

واکنش سفیر آمریکا در سازمان ملل

ساعاتی پس از این حمله موشکی، نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد، خواستار اقدام شورای امنیت این سازمان شده و می‌گوید «ما باید به‌طور مشترک دست به اقدام بزنیم تا جنایت‌های رژیم تهران مشخص شود. و باید دست به هر کاری لازم است بزنیم، تا آن‌ها پیام را دریافت کنند. اگر این کار را نکنیم، ایران، جهان را به یک بحران منطقه‌ای عمیق‌تر خواهد کشاند».

خانم هیلی هفته پیش نیز با برگزاری یک کنفرانس خبری در پنتاگون، ایران را به ارسال موشک‌ و تسلیحات برای حوثی‌های یمن متهم کرده و خواستار اقدام «جامعه جهانی» در قبال ایران شده بود.

هیلی روز سه‌شنبه گفته‌است «با شماری از دوستان در شورای امنیت» در حال همکاری برای پیدا کردن گزینه‌های لازم جهت افزایش فشارها بر ایران است. رویترز می‌گوید با این وجود سفیر ایالات متحده احتمالا به کشمکش با روسیه و چین خواهد پرداخت، تا شاید قانع شوند از وتوی خود در برابر اقدامات سازمان ملل استفاده نکنند.

ولادیمیر سافرونکف، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل گفته است «ما باید از تهدید و تحریم دست بکشیم و به گفت‌وگو و تمرکز بر افزایش همکاری و اعتماد متقابل رو بیاوریم».

واکنش پنتاگون

علاوه بر گفته‌های نیکی هیلی، وزارت دفاع ایالات متحده نیز بیانیه‌ای در مورد حمله اخیر منتشر کرده‌است. به گفته پنتاگون «وزارت دفاع از گزارش‌های اخیر در مورد حمله موشکی حوثی‌ها در یمن با استفاده از موشک بالیستیک به عربستان سعودی، و این‌که حوثی‌ها مسئولیت این حمله را برعهده گرفته‌اند، آگاه و مطلع است».

این بیانیه افزوده: ایالات متحده با عربستان سعودی همکاری می‌کند «تا به‌طور کامل روشن شود چه اتفاقی افتاده و نیز برای این‌که اطمینان حاصل شود هم‌پیمانان سعودی ما، به ابزارهای لازم برای دفاع از سرزمین خود در برابر حملات به مناطق مسکونی را در اختیار دارند».

آن‌طور که خبرگزاری‌ها می‌گویند در بیانیه پنتاگون به‌طور مشخص به نام کشور ثالثی در جریان پرتاب موشک اشاره نشده‌است. البته وزارت دفاع آمریکا در آبان ماه، پس از آن‌که مقام‌های سعودی ایران را متهم به نقش‌داشتن در حمله موشکی حوثی‌ها به ریاض کرده بودند، از عربستان به‌خاطر آن‌چه «فاش ساختن» نقش تهران نامید، ستایش کرده‌بود.

هیلی: اقدام شورای امنیت

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز سه‌شنبه گفت شورای امنیت می‌تواند دست به تصویب قطعنامه تازه‌ای بزند و یا متممی به قطعنامه موجود بیافزاید تا مانع از کلیه فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالیستیک از سوی ایران شود.

قطعنامه‌ای که در حمایت از توافق اتمی تیر ماه دو سال پیش میان تهران و شش قدرت جهانی، در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد، از ایران خواسته‌است برنامه موشک‌های بالیستیک خود را متوقف کند. در حالی‌که ایالات متحده و هم‌پیمانان غربی آن مانند فرانسه، بریتانیا و آلمان در مورد ادامه برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند، روسیه می‌گوید خواست مطرح‌شده در قطعنامه شورای امنیت به‌صورت یک حکم اجباری نیست و عملا مانع مشخصی در این راه ایجاد نکرده‌است.

ایران هنوز به اتهام‌های واردشده تازه از سوی عربستان و یا نمایندگی آمریکا در سازمان ملل واکنشی نشان نداده‌است. مقام‌های جمهوری اسلامی حمایت خود از حوثی‌ها در یمن را پنهان نمی‌کنند، هرچند همواره می‌گویند به آن‌ها سلاح نمی‌دهند. فرمانده سپاه پاسداران ایران اخیرا از «حمایت‌های مستشاری» برای شورشیان سخن گفته بود. تهران، اتهام پیشین در مورد نقش‌داشتن در پرتاب موشک به‌سوی ریاض را رد کرده‌است.

صدای انفجار

گفته می‌شود صدای انفجار روز سه‌شنبه در ریاض شنیده شده؛ برای نمونه خبرنگار شبکه بلومبرگ توئیت کرده است که صدای انفجار طوری بود که در مناطق مرکزی ریاض شنیده شده و برج محل سکونت او نیز لرزیده‌است.

وزارت فرهنگ و اطلاع‌رسانی عربستان در بیانیه‌ای می‌گوید «در حال حاضر گزارشی از قربانی احتمالی» به‌دست مقام‌های سعودی «نرسیده‌است».

این سومین بار طی دو ماه گذشته است که مقام‌های سعودی می‌گویند موشکی پرتاب‌شده به آن کشور را منهدم کرده‌اند.

عربستان سعودی در پی شورش حوثی‌ها و هم‌پیمانان سابق آن‌ها در میان هواداران علی عبدالله صالح، علیه رئیس‌جمهوری یمن، ائتلافی برای بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی تشکیل داد.

ائتلاف به رهبری عربستان با انتقادهایی از سوی شماری از هم‌پیمانان این کشور و نهادهای وابسته به سازمان ملل، در مورد محاصره شدید یمن روبه‌رو است.

ائتلاف به رهبری ریاض می‌گوید برای جلوگیری از انتقال سلاح به شورشیان است که یمن را محاصره کرده‌است.

بیش از ده هزار نفر در جریان درگیری‌های سه سال گذشته کشته شده‌اند و آن‌طور که سازمان ملل می‌گوید یمن در آستانه بدترین قحطی معاصر و شدیدترین همه‌گیری بیماری وبا قرار دارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy