Friday, Dec 22, 2017

صفحه نخست » چرخشهای معنادار عزت الله ضرغامی

zarghami_12212017.jpgمهدی نخل احمدی - شبکه بیان

چندیست از سر کنجکاوی پیگیر مواضع و صحبتهای عزت الله ضرغامی ,عضو سپاه پاسداران و رئیس سابق صدا و سیمای جمهوری اسلامی, هستم. با کمی احتیاط میشود ادعا کرد او در چند وقت اخیر سعی کرده است چرخشهای معنا داری را البته به ظاهر در صحنه ی سیاسی نظام داشته باشد. این که عرض میکنم در ظاهر به این دلیل است که برای شخصی مانند عزت الله ضرغامی که کارنامه ی پر و پیمانی از حضور در مناصب نسبتا مهم در طول نظام جمهوری اسلامی داشته است و بهره های فراوانی از این قبل برده است , بسیار بعید به نظر میرسد که بخواهد مسیر فعلی هسته ی سخت قدرت را رها کرده و عطاء آنچه بعد از این نیز میتواند به واسطه ی نزدیکی به هسته ی سخت قدرت و شخص رهبر ایران به دست آورد را به لقاء آن ببخشد و رهروی راه آزادی و حقوق شهروندی و مردم شود . اما چه میشود که ضرغامی عامدانه و برخلاف رویه ی سابق خود امروز هر از گاهی پالسهایی از آزاد اندیشی و حریت در فضای جامعه میفرسد ؟

ضرغامی در 5 خرداد 96 در واکنش به سخنان موحدی کرمانی که رای مردم به روحانی را حرام دانسته بود , اعلام کرد :" نه حرام دانستن رای رقیب با اصول امام و رهبری میخواند و نه خشونت طلب خواندن آن با حقوق شهروندی " . همچنین او در قائله ی سپنتا نیکنام , شهروند زرتشتی که عضویت وی در شورای شهر یزد از سوی شورای نگهبان غیر قانونی و غیر شرعی دانسته شده بود , اعلام کرد :"ضرورت احترام به افکار عمومی به ویژه مردم متعهد یزد (مسلمان و زرتشتی )که بر اساس نظامات قانونی و اعلامی قبلی به آقای سپنتا رای داده اند بهترین دلیل در تایید عضویت آقای نیکنام در شورای شهر یزد است ." . وی حتی پا را از این فراتر گذاشته و در 28 آبان 96 و در جریان توهین وحید حقانیان , مشاور ارشد رهبر ایران , به اسحاق جهانگیری , معاون اول رئیس جمهوری , در منطقه کردستان چنین واکنش نشان داد :"آقایی که من در طول این سال ها شناختم (رهبر ایران ) , همواره دعاگوی مسئولین بوده اند , از ایشان آموخته ام که اگر محتوای خوب را نمیتوان در قالب خوب بیان کنم همان بهتر که کل آن را ترک کنم " .

در دو دوره ی گذشته ی انتخابات ریاست جمهوری در ایران نام عزت الله ضرغامی هم در لیست کاندیداهای احتمالی برخی از گروههای اصولگرا مطرح بود . هر چند در نهایت وی نتوانسته بود به عنوان گزینه ی نهایی اصولگرایان باشد اما ظاهرا او در این حضور موقت هم توانسته است تخمینی از حال و هوای این جبهه داشته باشد . پس از انتخابات سال 92 و عملکرد روحانی که نهایتا به پیروزی او منجر شد ضرغامی به این نتیجه رسیده که اگر بخواهد به شکل جدی وارد عرصه ی رقابت انتخاباتی شود باید هر از گاهی مواضعی برای خوشایند جامعه و خصوصا طبقه ی متوسط جامعه که تا حدودی دغدغه ی آزادی و اعتراض دارند هم بگیرد . احتمالا او با رصد کردن ناکامی های پیاپی جبهه ی اصولگرایان در سالهای گذشته و بهره برداری موفق روحانی از استفاده از شعارهای و مواضع مردم پسند (و البته نه الزاما قابل تحقق ) تصمیم به این چرخش محتاط و البته ظاهری گرفته است . بی گمان در لیست اصولگرایانِ اصطلاحا معتدل در انتخابات ریاست جمهوری 1400 نام عزت الله ضرغامی هم در کنار چهره هایی مانند علی لاریجانی به چشم خواهد خورد . اما باید ببینیم وارد شدن ضرغامی به چنین قماری میتواند توفیق وی را در انتخابات دوره ی بعد و در رقابت با چهره هایی مانند علی لاریجانی محقق سازد یا خیر ؟

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy