Friday, Dec 22, 2017

صفحه نخست » روایت گاردین از زینب موسوی ستاره «تابو شکن» استندآپ در ایران

comedy_12222017.jpgصدای آمریکا - زینب موسوی به عنوان زن جوان ۲۸ ساله ای که بزرگ شده شهر قم است، برای بدل شدن به نخستین استندآپ کمدین ایران و کسب شهرت در ابعادی ملی موانع متعددی را پشت سر گذاشته است.

گاردین در گزارشی نوشت: زینب موسوی هواداران جوانی پیدا کرده ولی او در کشوری بر روی نقاط حساس انگشت گذاشته است که استندآپ کمدی هنوز پدیده ای نسبتا نو است و فعالیت او به عنوان یک زن در این حوزه برای بسیاری تابو محسوب می شود.

زینب موسوی با یادآوری نقل قولی از همکارش می گوید: «زن استندآپ کمدین بودن در ایران مثل این است که در یک مسابقه شنا سه متر از خط آغاز عقب باشی و دست ها و پاهایت را بسته باشند. با توجه به معیارهای فرهنگی و اجتماعی ایران انجام استندآپ در این جا فی نفسه خیلی دشوار است و انجام آن به عنوان یک زن سخت تر هم است.»

زینب موسوی زن ناشناس پشت شخصیت اینستاگرامی امپراتور کوزکو است؛ زنی با چادری بر سر که تنها بینی اش از آن بیرون است و در مقابل یک کمد به نصیحت می پردازد.

زینب در زندگی واقعی فارغ التحصیل رشته نرم افزار کامپیوتر است. هویت واقعی او زمانی آشکار شد که تلویزیون در برنامه ای از بینندگان خواسته بود ویدئوهایی از خودشان برای شرکت در یک مسابقه بفرستند و او برای شرکت در آن مسابقه پذیرفته شد.

موسوی درباره واکنش بینندگان به اجرای او در برنامه «خندوانه» گفت: «مردم اول از این صحبت می کردند که تصویر امپراتور کوزکو را دیدند... اجرای اول من موجی از اظهار نظرها را در این باره به دنبال داشت که زنان هم می توانند کمدین های موفقی باشند.»

تلویزیون دولتی ایران که مملو از سانسور است برای جلب بینندگان که جذب تلویزیون های ماهواره ای شده اند، مرزهای پیشتر ممنوعی را زیر پا می گذارد.

زینب موسوی در بخشی از یکی از اجراهایش می گوید «مردم اسم بچه هایشان را بر اساس خیلی چیزها می گذارند و بعید نیست طی چند سال آینده اسم بچه شان را برجام بگذارند. اما چطور می توانید چنین کنید وقتی بچه نتیجه تلاش جامع مشترک بدون طرحی برای اقدام باشد.»

شوخی های جنسی در برنامه های تلویزیونی ایران سابقه ندارد.

زینب موسوی برای چنین شوخی های تهدید شده و در مصاحبه ای گفته است: «برای من این روزهای سختی است زیرا تهدید به اسیدپاشی یا زیر گرفتن با خودرو شده و نفرین می شوم.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy