Saturday, Dec 23, 2017

صفحه نخست » وزیر دفاع آمریکا: باید برای جنگ در شبه جزیره کره آماده بود

korea-war2.jpgرادیو زمانه: ادبیات مقام‌های ارشد آمریکایی درباره بحران شبه‌جزیره کره به نگرانی‌ها از وقوع جنگ در آنجا دامن زده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به رأی شورای امنیت علیه کره شمالی می‌گوید که جهان خواهان «مرگ» نیست. جیمز متیس، وزیر دفاع نیز پس از این رأی‌گیری به سربازان آمریکایی گفته که هر لحظه برای جنگ در شبه جزیره کره باید آماده باشند.

دونالد ترامپ پس از صدور قطعنامه علیه کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل در پیامی توئیتری نوشت: «شورای امنیت ۱۵ به صفر به نفع تحریم‌های اضافه علیه کره شمالی رأی داد. جهان صلح می‌خواهد؛ نه مرگ!»

قطعنامه‌ای که در اجلاس ۲۲ دسامبر شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید صدور ۹۰ درصد از فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کره شمالی را ممنوع اعلام کرده. بر اساس این قطعنامه از آغاز سال ۲۰۱۸ واردات فرآورده‌های تصفیه شده نفتی کره شمالی، از جمله نفت سفید و گازوئیل در حد ۵۰۰ هزار بشکه در سال و واردات نفت خام به ۴ میلیون بشکه در سال محدود شده است. علاوه بر این شهروندان کره‌شمالی که خارج از این کشور کار می‌کنند، باید در مدت ۱۲ ماه به کشورشان بازگردند.

جیمز متیس و پیش‌بینی جنگ؟

به گزارش روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست»، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا نیز پس از رأی شورای امنیت نسبت به تشدید بحران و احتمال جنگ در کره شمالی هشدار داد و به شکلی استعاری گفت که «ابرهای طوفان‌زا در حال شکل‌گرفتن بر فراز شبه جزیره کره هستند».

متیس در سخنانی برای گروهی از سربازان نیروی هوایی آمریکا با تأکید بر اولویت دیپماسی گفت:

سربازان جوان و خوبم، تنها وقتی دیپلمات‌های ما می‌توانند با اقتدار حرفشان را بزنند و باورکردنی باشند که شما آماده نبرد باشید.

ترامپ و دیگر مقام‌های ارشد واشنگتن بارها کره شمالی را به اقدام نظامی تهدید کرده‌اند. ناظران کارکرد این تهدیدها را دوگانه می‌دانند: اول، افزایش فشار بر کره شمالی برای عقب‌نشستن از برنامه موشکی و تسلیحات اتمی‌اش؛ و دوم، افزایش فشار بر روسیه و چین برای تلاش بیشتر جهت حل بحران.

واشنگتن گفته که خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی را دنبال می‌کند. پیونگ‌یانگ اما خواستار به رسمیت‌شناخته‌شدن به عنوان یک قدرت هسته‌ای است و تأکید کرده که از برنامه هسته‌ای نظامی خود دست نمی‌کشد. کره شمالی این برنامه را برای مقابله با آنچه «تهدید آمریکا» خوانده، ضروری می‌داند.

به‌علاوه، طرح پیشنهادی روسیه و چین موسوم به «توقف در برابر توقف» هنوز از سوی واشنگتن پذیرفته نشده است. بر اساس این طرح، کره شمالی تعهد می‌کند تا در ازای توقف مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی، آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود را متوقف کند.

متیس به سربازان توصیه کرد تا کتاب «این نوع از جنگ: مطالعه‌ای درباره ناآمادگی» را مطالعه کنند که ۱۹۶۳، یک دهه پس از جنگ داخلی در شبه جزیره کره به چاپ رسید. در آن جنگ کره شمالی تحت حمایت شوروی و چین بود و کره جنوبی تحت حمایت ایالات متحده و متحدان غربی او.

به گزارش واشنگتن پست، جنگ احتمالی با کره شمالی به اصلی‌ترین دغدغه سربازان آمریکایی و خانواده‌های آنان بدل شده و جیمز متیس در هفته‌های گذشته بارها از سوی درجه‌داران و سربازان درباره احتمال وقوع درگیری مورد پرسش قرار گرفته است.

متیس در سخنرانی جمعه نیز بارها بر راه‌حل دیپلماتیک و «روند مثبت» آن تأکید کرد، اما همزمان خواستار آماده‌بودن ارتش برای هرگونه جنگ احتمالی شد و گفت: «دلیل اندکی برای خوشبینی وجود دارد.»

آمریکا ۲۸ هزار سرباز دائمی در کره جنوبی مستقر کرده است. اگر جنگی در بگیرد، هزاران سرباز دیگر به آنها افزوده خواهند شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy