Saturday, Dec 23, 2017

صفحه نخست » وزارت دادگستری آمریکا دولت اوباما را متهم به کم‌ کاری در برخورد با حزب‌الله لبنان کرد

Jeff-session22.jpgدویچه وله: وزیر دادگستری آمریکا کمیسیونی را مامور بررسی اتهام‌هایی کرده که در ارتباط با حزب‌الله لبنان متوجه اوباما می‌شود. دولت اوباما به توقف تحقیق درباره فعالیت بین‌المللی حزب‌الله به خاطر توافق هسته‌ای با ایران متهم شده است.

خبرگزاری فرانسه شنبه (۲۳ دسامبر/ دوم دی) گزارش داده که وزیر دادگستری ایالات متحده آمریکا، جف سشنز خواستار بررسی خبرهایی شده که پیرامون توقف پروژه تحقیق درباره فعالیت‌های مجرمانه حزب‌الله لبنان در حوزه قاچاق مواد مخدر، قاچاق اسلحه، پول‌شویی و قاچاق انسان منتشر شده‌اند.

چند روز پیش نشریه "پولیتیکو" گزارش داد دولت باراک اوباما برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی پروژه "کاساندرا" متوقف یا از مسیر اصلی منحرف کرده است. این پروژه به تحقیق درباره فعالیت‌های بین‌المللی اسلام‌گرایان افراطی حزب‌الله، گروه شیعی مورد حمایت ایران در لبنان اختصاص داشت.

حزب‌الله و قاچاقچیان بین‌المللی

حزب‌الله لبنان تا حدود یک دهه پیش تنها به عنوان بازوی نظامی ایران برای دخالت در کشورهایی نظیر سوریه، عراق و یمن شناخته می‌شد. در سال ۲۰۰۸ ماموران آمریکایی به شواهدی دست یافتند که نشان می‌داد حزب‌الله فراتر از منطقه خاورمیانه، در اقدامات مجرمانه بین‌المللی نیز دست دارد و با باندهای بین‌المللی قاچاق و مافیا همکاری می‌کند.

وزیر دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده کمیسیونی مامور بررسی ادعاهای مطرح شده در ارتباط با سیاست‌های دولت اوباما شده تا مشخص کند برنامه‌های پیش‌بینی شده در پروژه کاساندرا تا چه حد به درستی پیگیری شده‌اند.

جف سشنز، ابراز امیدواری کرده که دولت قبلی آمریکا مانعی در مسیر تحقیقات پروژه کاساندرا ایجاد نکرده باشد. او افزوده که این مسئله برای "حفاظت از شهروندان آمریکا" از اهمیت خاصی برخوردار است.

ادوارد پرایس، مامور سابق "سیا" و سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده در دولت اوباما به خبرگزاری فرانسه گفته است که "داستان‌های" گزارش‌های اخیر به هیچ وجه با واقعیت هم‌خوان نیستند.

پرایس می‌گوید دولت اوباما بارها تاکید کرده که مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی صرفا بر سر برنامه‌های اتمی این کشور انجام می‌شود و محدود به همین مسئله است. او تصریح کرد که در جریان این مذاکرات طرف آمریکایی هیچ امتیازی خارج از توافق هسته‌ای به ایران نداده و مانعی بر سر تحقیقاتی که در حال انجام بوده به وجود نیاورده است.

نشریه آمریکایی "پولیتیکو" در گزارشی که ۱۸ دسامبر منتشر شد به بررسی "ابعاد گسترده" دخالت حزب‌الله لبنان در قاچاق جهانی مواد مخدر و دیگر فعالیت‌های مجرمانه پرداخت و مدعی شد دولت اوباما بر سر راه ادامه تحقیقات سازمان مبارزه با مواد مخدر در چهارچوب پروژه "کاساندرا" مانع ایجاد کرده است.

این نشریه می‌نویسد ماموران ویژه پروژه "کاساندرا" که در ارتباط نزدیک با وزارت خارجه آمریکا فعالیت می‌کردند طی ۸ سال موفق به کشف ارتباط‌های گسترده حزب‌الله لبنان با باندهای بین‌المللی قاچاق و پول‌شویی، از جمله در آمریکای لاتین و دیگر کشورهای جهان شدند.

حزب‌الله و دو مسیر انتقال مواد مخدر

بنابر این گزارش تحقیقات پروژه "کاساندرا" آشکار کرد که حزب‌الله لبنان در دو جریان و مسیر اصلی قاچاق مواد مخدر در سطح بین‌المللی نقشی محوری دارد. بر این اساس یکی از مسیرها، انتقال مواد مخدر از آمریکای لاتین به سوی غرب آفریقا و از آنجا به اروپا و خاورمیانه بوده و از طریق مسیر دوم مواد مخدر از ونزوئلا و مکزیک به ایالات متحده منتقل شده است.

دیوید اشر، همانگ‌کننده اصلی پروژه "کاساندرا" در گفت‌وگو با نشریه پولیتیکو ادعا کرده که هرچه دولت قبلی آمریکا بیشتر درگیر مذاکرات هسته‌ای با ایران می‌شد این پروژه بیشتر مسکوت می‌ماند. او باراک اوباما را متهم می‌کند که پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای با ایران، مسئولان پروژه را به ماموریت‌های دیگری فرستاده و در عمل این تحقیقات را متوقف کرده است.

سخنگوی پیشین شورای امنیت ملی آمریکا به خبرگزاری فرانسه می‌گوید ادعاهای مطرح شده در گزارش نشریه پولیتیکو از اساس نادرست و توسط کسانی مطرح شدند که از ابتدا مخالفت جدی مذاکرات هسته‌ای بوده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بارها توافق هسته‌ای با ایران را "بدترین و یک‌جانبه‌ترین" توافق‌نامه تاریخ ایالات متحده خوانده است. او که معتقد است توافق هسته‌ای مانع فعالیت‌های "بی‌ثبات کننده" ایران در منطقه نشده چندی پیش از تائید پایبندی تهران به این توافق خودداری کرد و تصمیم درباره آینده آن را به کنگره آمریکا محول کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy