Sunday, Dec 24, 2017

صفحه نخست » وزیر کشور: صلاح نیست در مورد زلزله نظرات بی‌پرده بیان شوند

rahmani-fazli22.jpgدویچه وله: عبدالرضا رحمانی فضلی ضمن انتقاد از پوشش خبری زلزله در تهران خواستار در نظرگرفتن "مصلحت و سیاست اجتماعی" در انتقال واقعیت‌ها در شرایط بحرانی شد. از سوی دیگر ارسال پیامک در زمان حوادث غیرمترقبه نیز ممنوع اعلام شد.

وزیر کشور جمهوری اسلامی در گفت‌وگویی با شبکه یک تلویزیون جمهوری اسلامی به برخی از جنبه‌های زلزله‌های اخیر در ایران پرداخت و از نحوه پوشش خبری و اطلاع‌رسانی به مردم در این زمینه انتقاد کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی ضمن انتقاد از نحوه آگاهی‌رسانی کارشناسان زمین‌شناسی گفت که این متخصصان "مصلحت و سیاست اجتماعی" را در نظر نمی‌گیرند و در اظهارت خود را "بی‌پرده" بیان می‌کنند. به گفته رحمانی فضلی "عموم مردم نمی‌فهمند که فعال شدن گسل‌های تهران چه معنی می‌دهد."

در پی زلزله در استان کرمانشاه برخی از کارشناسان و مسئولان خواستار بیان حقایق و طرح نقاط ضعف و قدرت در رابطه با مهار حوادث طبیعی نظیر زلزله شده بودند. به گفته این کارشناسان با بیان دقیق خطرات امکان پیشگیری بالا رفته و ضریب هوشیاری مردم برای مقابله با این حوادث افزایش می‌یاید.

به گفته این کارشناسان بیان ارزیابی‌های علمی و انتقال آن به جامعه به مسئولان و مدیران ستاد مقابله با بحران این امکان را می‌دهد که تصویری دقیق‌تر از حوادث داشته باشند تا در موارد مشابه راه‌کارهای درست‌تر و موثرتری اتخاذ کنند.

جلوگیری از ارسال پیامک در زمان حوادث غیرمترقبه

صادق بیک‌پور، رئیس کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات نیز "ارسال هرگونه پیامک به مردم در مواقع بحران از سوی اپراتورها و مدیران وزارت ارتباط" را ممنوع اعلام کرد.

بیک‌پوردر این رابطه گفت: «بر اساس دستورالعمل ستاد مدیریت بحران، تنها پیامک‌های مورد تائید این ستاد قابل ارسال به مردم خواهد بود تا در مواقع بحران و حوادث غیرمترقبه، باعث تشویش اذهان عمومی نشود.»

به نظر می‌رسد که مسئولان دولتی با این اقدام خواهان پیشبرد سیاست‌های "واحد" و کنترل‌ هر چه بیشتر افکار عمومی در شرایط بحرانی هستند.

بیک‌پور در همایش مدیران استانی وزارت ارتباطات در این باره گفت: «نمایندگان اپراتورها باید از هرگونه ارسال پیامک به مردم بدون هماهنگی با ستاد مدیریت بحران خودداری کنند.»

در کشورهای آزاد استفاده از شبکه‌های اجتماعی و دستگاه‌های ارتباطی جدید نقشی تعیین‌کننده در مهار و تخفیف بحران‌های طبیعی و حوادث غیرمترقبه دارند. برای نمونه در حادثه سیل در استان‌های شرقی آلمان در سال ۲۰۱۳، ده‌ها پورتال‌اینترنتی، فیس‌بوک، توییتر و شبکه‌های دیگر اجتماعی سوای امکانات دولتی، سهم قابل‌توجه‌ای در اطلاع‌رسانی و توزیع کمک‌ها و خدمات به مردم داشتند.

نمایش "خیابان‌های خلوت" برای جلوگیری از "استرس" شهروندان

رحمانی فضلی به نحوه پوشش خبری زلزله در استان تهران از سوی صدا و سیما نیز انتقاد کرد. وزیر کشور در این رابطه گفت: « صلاح نبود پس از زلزله اخیر تهران خیابان‌ها شلوغ نشان داده شود زیرا این مسئله استرس شهروندان را افزایش داد تا آنهایی که در خانه نیز بودند وارد خیابان‌ها شوند. باید خیابان‌های خلوت نشان داده می‌شد تا مردم آرام شوند.»

پاسخ به انتقادات از نقش سپاه در کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان

رحمانی فضلی از نقش سپاه پاسداران در کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان تقدیر کرد. به گفته وزیر کشور تقسیم کاری میان نیروهای مسلح صورت گرفته بود که ارتش وظیفه کمک‌رسانی به شهرها را برعهده گرفته بود و سپاه وظیفه کمک‌‌رسانی به روستاها را بر دوش می‌کشید.

او بر "مدیریت واحد و هماهنگ میان دستگاه و نهادهای یاری‌رسان در کرمانشاه" تاکید کرد و آن را موفق خواند.

رحمانی فضلی اذعان کرد که هنوز مشکل اسکان زلزله‌زدگان رفع نشده است.

وزیر کشور در این رابطه گفت: «پیش‌بینی‌شده بین ۱۰ تا ۱۲ هزار واحد اسکان موقت یا کانکس باید در محل استقرار یابد، طبق توافق انجام شده با دستگاه‌های متولی قرار است ظرف ۴۵ روز پس از وقوع زلزله، کانکس‌های مورد نیاز تحویل داده شود.».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy