Sunday, Dec 24, 2017

صفحه نخست » زامبیا، دیگه اختلاس بسه!

Zambiaقانون- فریور خراباتی
جمهوری زامبیا، کشوری است واقع در مرکز متمایل به جنوب آفریقا، جنوب جمهوری دموکراتیک کنگو (به خشکی شانس) شمال زیمبابوه (خدایا!) و شرق آنگولا (چرا آخه؟!) قرار دارد. پایتخت زامبیا شهر «لوساکا» است که شبیه اسم شخصیت‌های فیلم‌های کوروساواست. جمعیت این کشور بیشتر در لوساکا و حومه و در استان «کمربند مس» در شمال غرب متمرکز است که پایین‌تر از «کمربند مس» دیگر کسی حاضر نیست زندگی کند.
زامبیا در اوایل قرن بیستم مستعمره همه کشورها بود به جز منچستر! در آن زمان این منطقه را «فدراسیون رودزیا و نیاسالند» صدا می‌زدند که برای خود مردم هم سوال بود که «ما فدراسیون چی هستیم؟!» و استعمارگران هم گفتند: «فدراسیون آدم‌کشی عشقا!»
کنت کائوندا، اولین رییس‌جمهور زامبیا بعد از استقلال بود. او واقعا کاری با زامبیا کرد که اولین‌ها معمولا با آدم می‌کنند. در سال ۱۹۷۲ کائوندا فعالیت تمام احزاب مخالف دولت را ممنوع اعلام کرد و هرکس هم که دلش می‌خواست عضو احزاب باشد را می‌کشت. از آنجایی که مس، مهم‌ترین بخش صادرات زامبیا را تشکیل می‌دهد، با افت قیمت جهانی مس در اواخر دهه 70، دولت زامبیا بدهی زیادی به آمریکا و شوروی بالا آورد که در آن دوران کائوندا تمام خدمه کاخ را جمع کرد و گفت اگر کسی پرسید من کاخ هستم یا نه، جواب بدید: «مسافرته!». پس از کائوندا که به دلیل کلاهبرداری تحت تعقیب بود، «چیلوبا» پنج سال رییس‌جمهور زامبیا شد اما پنج سال زمان کمی است؛ در نتیجه در سال ۱۹۹۶ برای پنج سال دیگر رییس‌جمهور شد اما کائوندا دست به کودتا زد. چیلوبا خطاب به او گفت: «تو هنوز زنده‌ای داداش؟!». نظامیان زامبیا قصد داشتند کائوندا را که روی دیوار در حال فرار بود با تیر بزنند که چیلوبا گفت: «مگه طوقیه؟! نزنیدش شر میشه!» کائوندا هم پس از کودتای ناموفق دستگیر و راهی زندان شد. پس از کودتاهای پیاپی، چیلوبا خطاب به مخالفان گفت: «ببخشید وسط کودتاهاتون مزاحم میشم، اگه اجازه بدید دو روز کودتا نکنید ببینیم توی کشور چه خبره!» در نتیجه مخالفان کودتا نکردند تا چیلوبا کشورداری کند اما در سال ۲۰۰۲ مشخص شد که او ‌میلیون‌ها دلار اختلاس کرده، در نتیجه کودتاچیان به چیلوبا گفتند: «این رسمش بود؟! ما کودتا نمی‌کنیم تو اختلاس کنی؟!» چیلوبا هم گفت: «خب دیگه اختلاس بسه، برید کودتا کنید!».
واحد پول زامبیا، «کچوآ» با واحد جزء «انگوه» است که دیگر تکلیف اقتصاد زامبیا را مشخص کرده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy