Tuesday, Dec 26, 2017

صفحه نخست » توضیح ایران درباره غیبت در رأی‌گیری سازمان ملل درباره میانمار

iran_Myanmar.jpgبی بی سی ـ در پی انتقادها از ایران به دلیل شرکت نکردن در رأی‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل برای تصویب قطعنامه‌ای در حمایت از مسلمانان روهینگیا در میانمار، دفتر نمایندگی ایران در نیویورک توضیحی را منتشر کرده است.

این دفتر دلیل اصلی غیبت در رأی‌گیری را مطرح شدن قطعنامه از سوی "کمیته سوم" سازمان ملل دانسته و این کمیته را به "سیاست‌زدگی و ضدایرانی بودن" متهم کرده است.

کمیته سوم سازمان ملل یکی از کمیته‌های شش‌گانه این سازمان است که به مسائل فرهنگی، اجتماعی و حقوق بشری می‌پردازد.

قطعنامه‌ای که روز یکشنبه ۲۴ دسامبر (سوم دی) با ۱۲۲ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۲۴ رای ممتنع در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد، از دولت میانمار می‌خواهد که به خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا پایان دهد و دبیر کل سازمان ملل را به تعیین فرستاده‌ای ویژه برای میانمار موظف می‌کند.

این قطعنامه را عربستان سعودی در کمیته سوم مطرح کرد و روسیه و چین و عمده کشورهای همسایه میانمار به آن رای منفی دادند.

ایران در حالی در رای‌گیری درباره قطعنامه میانمار شرکت نکرده که از زمان اوج گرفتن خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا در این کشور، همواره خواهان احقاق حقوق آنها و واکنش کشورهای مسلمان به کشتار و خشونت‌ها بوده است.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل گفته است که ایران در طی سه دهه اخیر یکی از "قربانیان مستمر سیاست‌زدگی" کمیته سوم بوده است: "تعداد کشورهایی که در کمیته سوم قطعنامه حقوق بشری دارند اصولا به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد و ایران همواره یکی از مشتریان این فهرست نامیمون بوده است".

اشاره ایران به طرح قطعنامه‌هایی از سوی این کمیته است که در آنها از وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرده است.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل توضیح داده است که "سیاست اصولی ایران در قبال طرح وضعیت‌های کشوری در کمیته سوم، مخالفت با آن بوده است".

غیبت ایران در این رأی‌گیری واکنش منفی بسیار از کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشته که حکومت ایران را به سیاستی دوگانه درقبال خشونت‌ها در میانمار متهم می‌کنند.

سردبیر سایت مشرق‌ در توییتر خود به دلیل ایران برای غیبت در رأی‌گیری یعنی "سیاست‌زده" بودن کمیته سوم اشاره کرده، اما با انتشار تصاویری از نتیجه رأی‌گیری‌های قبلی گفته است "ایران در موارد قبلی در رای‌گیری‌ها شرکت کرده است؛ از جمله در دفاع از فلسطین، سوریه و کریمه!"

عده‌ای هم شرکت نکردن ایران در رأی‌گیری را به عنوان هم‌سویی با سیاست‌های روسیه که به این قطعنامه رای منفی داده، تعبیر کرده‌اند.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در پایان توضیح خود درباره غیبت در رأی‌گیری نوشته است: "کشورمان دو گزینه در قبال این قطعنامه داشت، یا مانند برخی کشورهای دوست رای منفی بدهد که موضعی ضدمسلمانان میانمار بود یا رای مثبت بدهد که موضعی ضد موضع اصولی کشور است."

با وجود شرکت‌ نکردن ایران در رای گیری، خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا در اخبار و گزارش‌های بعد از تصویب قطعنامه از کشورهایی که به این قطعنامه رای منفی دادند انتقاد کرد و آنها را متهم کرد که زمینه تداوم خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا را در میانمار هموارتر می‌کنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy