Thursday, Dec 28, 2017

صفحه نخست » بازی خامنه‌ای در زمین لاریجانی

khamenehei_sadegh_Larijani.jpgرضا حقیقت‌نژاد - ایران وایر ـ ۲۸بهمن۹۱، وقتی آیت الله علی خامنه‌ای در سخنرانی‌اش در جمع مردم تبریز، گفت پخش یک فیلم رشوه خواهی برادر رئیس قوه قضاییه در مجلس توسط محمود احمدی نژاد، «خلاف شرع، قانون و اخلاق و تضعییع حقوق اساسی مردم است»، خشم در چهره احمدی نژادی‌ها دوید، سکوت پیشه کردند و متوجه شدند بیشتر از آنچه فکر می‌کردند، از درگاه بیت دور شده‌اند.

آن داستان، امروز هم تکرار شد. رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، تلویحا احمدی نژاد را به بچه‌ای تشبیه کرد که سنگ به شیشه نظام می‌زند و گفت: «نمی شود که انسان یک دهه همه کاره کشور باشد و در دهه بعد، تبدیل به مخالف خوان کشور شود»، به او هشدار داد که حق ندارد «نقش اپوزیسیون و مدعی» بازی کند و علیه کشور حرف بزند.

برخی عبارات او به ویژه جایی که گفت «کسانی که دیروز و امروز همه امکانات مدیریتی کشور در اختیار آنان بوده و است... باید پاسخگو باشند»، می‌تواند متوجه حسن روحانی، رئیس جمهور فعلی و به ویژه خودش که سه دهه رهبر نظام است باشد ولی وقتی او عبارت «دستگاه قضایی مومن» را به کار برد و گفت برخی افراد بی تقوا می‌خواهند «دروغ‌های شاخدار دشمن ساز» را راست جلوه دهند و دانسته یا نادانسته و با سیاسی کاری، کار دشمن را در داخل تکمیل کنند، مشخص بود که از این مقدمه چینی‌ها دارد هدف خاصی را دنبال می‌کند و خشمش بیشتر متوجه جنگ میان دستگاه قضایی و احمدی نژادی هاست، جنگی که او ترجیح داد با ایما و اشاره مکرر مانند سال ۹۱ علیه محمود احمدی نژاد موضع بگیرد و به او کنایه زد که: «میزان حال فعلی افراد است»، جمله‌ای شاخص در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی که یادگار آیت الله خمینی است و نمایانگر میل یا اراده حذف افراد از متن و حاشیه قدرت.

نکته دیگر اینکه، سال ۹۱، خامنه‌ای وقتی احمدی نژاد را محکوم کرد، گفت علی لاریجانی هم زیاده روی کرد ولی این بار خبری از کنایه زدن خاص به دستگاه قضایی نبود. کما اینکه سال ۹۱ صادق لاریجانی بعد از ماجرای پخش نوار، گفت به تبعیت از «اوامر» رهبر سکوت می‌کند و بعد که خامنه‌ای احمدی نژاد را محکوم کرد، لبخند بر لبش نشست، اما این بار او قبلا از سخنرانی خامنه‌ای، به احمدی نژاد تاخته بود و او را فتنه گر و بی تقوا و بی انصاف خوانده بود و امروز هم رهبر با ایما و اشاره حرف‌هایش را تکرار و تایید کرد. این نشانه‌ها می‌توانند نشان دهند جدال طولانی یکسال اخیر که با طرح ماجراهای پر حاشیه‌ای چون ۶۳حساب شخصی رئیس قوه قضاییه، جاسوسی دختر صادق لاریجانی، دیدار محرمانه علی لاریجانی با یک افسر انگلیسی، پرونده حمید بقایی و علی اکبر جوانفکر، واردات دارو توسط باقر لاریجانی و....، به شدت پیچیده و هیجان برانگیز شده بود، نتوانسته تاثیر مهم منفی بر موقعیت خانواده لاریجاین به ویژه صادق لاریجانی بگذارد.

این طرفداری از یک منظر قابل پیش بینی بود. رهبر جمهوری اسلامی معمولا کوشیده که در جنگ بین افراد و یا جناح‌های سیاسی با دستگاه‌های حکومتی به ویژه دستگاه‌های تحت نظر خودش، سمت نهادها بایستد. علاوه بر این، جنگ احمدی نژاد با قوه قضاییه، صرفا جنگ با صادق لاریجانی و یا حتی خانواده لاریجانی نبود، در قوه قضاییه مجموعه‌ای از یاران نزدیک و مورد اعتماد خامنه‌ای فعال هستند که زمین سفت تری برای بازی‌های او محسوب می‌شوند. احمدی نژاد همواره نشان داده که نمی‌شود به او تکیه کرد، چه در نقش بازیگر اصلی و چه یار کمکی. در واقع رهبر جمهوری اسلامی امروز به دو نکته مشخص اشاره کرد. نخست اینکه بر خلاف تبلیغات معمول احمدی نژاد که در سخنرانی‌ها و نامه آبان به رهبر جمهوری اسلامی مشهود بود، به او گفت دیگر به این طیف اعتمادی و علاقه‌ای ندارد که بخواهند به عنوان بازوی تبلیغاتی یا سیاسی و یا دلسوز رهبر نقش بازی کنند و دوم اینکه به شبکه قدرتمند امنیتی و قضایی خودش پیام دلگرم کننده داد که پشت‌شان ایستاده است.

سویه دیگر جنگ پنهان بین احمدی نژادی‌ها و لاریجانی، به دخالت‌های سازمان اطلاعات سپاه باز می‌گردد که از سال ۹۰ ضابط قضایی است در برخورد با طیف احمدی نژاد. فروردین ۹۰، محمود احمدی نژاد با این ایده که حیدر مصلحی، وزیر وقت اطلاعات به عامل و همراه سازمان اطلاعات سپاه تبدیل شده و فهرست مدنظر این سازمان برای برخورد با مدیران احمدی نژادی را تهیه و پیگیری کرده، اقدام به برکناری او از وزارت اطلاعات کرد. خامنه‌ای اما سریعا دخالت کرد، مانع برکناری مصلحی شد، نامه علنی زد و گفت به کارتان ادامه دهید. آن دخالت نامه علنی باعث اعتراض و خانه نشینی ۱۱روزه احمدی نژاد و شروع بی اعتمادی و کینه خامنه‌ای از او شد و یک معنای مهمش هم این بود که رهبر در کنار سپاه ایستاد و راهی که سازمان اطلاعات سپاه می‌رفت را تلویحا تقویت و تایید کرد. حمایت امروز از قوه قضاییه و کنایه‌های تندوتیز به احمدی نژاد از پشت بلندگو به نوعی ادامه همان مسیر است. در طول شش سال گذشته احمدی نژاد چیزی از خود نشان نداده که نظرش به نظر رهبر نزدیک شود، «آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت.»

بازی امروز رهبر در زمین لاریجانی‌ها را الزاما قوی تر شدن پیوندهای او با این خانواده توصیف کرد ولی تا اطلاع ثانوی اعتبار این سخنرانی به جیب آنها به ویژه صادق لاریجانی ریخته می‌شود؛ پاداش علی الحساب.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy