Wednesday, Dec 27, 2017

صفحه نخست » رویارویی دریایی بریتانیا و روسیه در دریای شمال

Russia_UK_12272017.jpgایران اینترنشنال، نشریه ورلد سوشیالیست در تحلیلی پیرامون حادثه روز دوشنبه که در آن یک ناوچه‌ی جنگی بریتانیا، کشتی جنگی روسیه را مجبور به خروج از آب‌های مرزی کشور کرده بود، می‌نویسد که این اتفاق نشان می‌دهد که روابط میان دو کشور در حالت بحرانی به‌سر می‌برد.

وزیر دفاع بریتانیا، گوین ویلیامز، در واکنش به این حادثه گفته بود: «من در دفاع از آب‌های مرزی کشور هیچ تردیدی به‌خود راه نخواهم داد و هیچ تجاوزی را از سوی هیچ دولت خارجی تحمل نخواهم کرد.»

به گفته این گزارش، حادثه روز دوشنبه یکی از جدیدترین موارد موضع‌گیری‌های سرسختانه دولت انگلیس در مقابل روس‌ها می‌باشد.

در هفته‌های گذشته فرماندهان نظامی بریتانیا و مقامات ارشد ناتو نسبت به تهدیدات زیردریایی‌های روسی که بتوانند کابل‌های ارتباطاتی کف اقیانوس اطلس میان اروپا و آمریکا را یا قطع بکنند و یا بر مخابرات آنها شنودهای جاسوسی و کسب اطلاعات داشته باشند، هشدار داده‌اند.

آدمیرال استوارت پیچ، رئیس ستاد ارتش بریتانیا، حتی هشدار داده است که روس‌ها در صدد هستند تا «نحوه زندگی و ساختار سیاسی دموکراتیک مردم و کشورهای غربی را مختل کنند.»

این کابل‌های فایبری می‌توانند در هر ثانیه بیش از ۴۰۰گیگابات اطلاعات دیجیتالی را منتقل کنند و مسئولان و رهبران نظامی و سیاسی غربی برای ارتباطات و هماهنگی سیاست‌های خود از طریق شبکه‌های ارتباطاتی بدون وقفه در ۲۴ ساعت به استفاده از آنها متکی هستند. ۹۷درصد ارتباطات و مخابرات جهانی در حال حاضر از طریق بیش از ۸۵۰ هزار کیلومتر از این کابل‌ها می‌گذرد که به ۲۱۳ مرکز بین‌المللی وصل هستند.

به گفته ورلد سوشیالیست، اهمیت کارکرد صحیح این کابل‌ها اکنون یکی از ستون‌های ثبات اقتصادی-سیاسی جوامع دموکراتیک شده است.

این نکته‌ای بود که در دیدار هفته گذشته و جنجالی بوریس جانسون، وزیرخارجه بریتانیا، با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود در مسکو مطرح شد.

بوریس جانسون پیش از سفر خود به مسکو دولت پوتین را متهم کرده بود که یک رژیم «غیردموکراتیک، زشت، نظامی‌گرایانه و سرکوبگر» را نمایندگی می‌کند.

بوریس جانسون در مصاحبه مشترک مطبوعاتی خود با لاوروف ضمن اشاره به تهدیدات روسیه نسبت به این کابل‌های ارتباطاتی گفت: «بریتانیا آماده است و می‌تواند در هنگام لزوم دست به حملات سایبری و جاسوسی تلافی‌جویانه بر علیه مسکو بزند و مسکو می‌بایستی از ادامه حملات خود بر علیه مراکز تولید انرژی در غرب، دخالت در انتخابات دموکراتیک این کشورها و ارسال اخبار جعلی دست بردارد.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy