Wednesday, Dec 27, 2017

صفحه نخست » برنامه بعدی دولت: اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی

moneymarket_12272017.jpgرادیو زمانه، دولت در نظر دارد برای جبران کسری بودجه از سپرده‌های بانکی هم مالیات بگیرد. یک مقام سازمان امور مالیاتی می‌گوید اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی بخشی از اصلاح نظام مالیاتی ایران است. اما مشکلاتی هم وجود دارد: خروج سپرده‌ها از بانک‌ها و انتقال غیر شفاف اطلاعات مربوط به سپرده‌ها. نگرانی مردم هم این است که سپرده‌های کوچک مشمول مالیات شود.

احمد زمانی، معاون سازمان امور مالیاتی ایران چهارشنبه ۶ دی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با انتقاد از معافیت‌های مالیاتی در ساختار نظام مالیاتی ایران گفته است:

«واقعیت این است که آثار منفی این‌همه معافیت مالیاتی برای کشور و نظام مالیاتی بسیار بیشتر از آثار مثبت آن است. سود سپرده در مجموع، درآمد است و هر درآمدی مشمول مالیات می‌شود. لازم است در قالب اصلاح نظام معافیت‌های مالیاتی، سود سپرده‌های بانکی مشمول مالیات شود، البته با ملاحظاتی که فرق بین فقرا و اقشار مرفه در آن دیده شود.»

بانک مرکزی ایران در دستورالعملی که از روز ۱۱ شهریور سال جاری لازم‌الاجرا بود، تمامی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را به کاهش سودهای پرداختی به حداکثر ۱۵ درصد ملزم کرد. این نخستین گام دولت برای مبارزه با «پول‌های تنبل» بود.

سال گذشته علی طیب نیا، وزیر وقت اقتصاد و دارایی هم به صراحت اعلام کرده بود که به سپرده‌های بانکی می‌بایست مالیات تعلق بگیرد. وزیر سابق اقتصاد و دارایی استدلال آورده بود که سود حاصل از سپرده‌های بانکی، پول بدون زحمتی است که سرمایه‌گذاری در ایران را مختل می‌کند. در همان زمان کارشناسانی که با دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی موافق بودند، هشدار داده بودند که فقط آن دسته از سپرده‌هایی که ارقام بالایی دارند، می‌بایست مشمول دریافت مالیات شوند، نه سپرده های اندکی که صاحبان آنها برای گذران امور زندگی، اندک پس‌انداز خود را به بانک‌ها سپرده‌اند.

صمد عزیزنژاد کارشناس پولی و بانکی به خبرگزاری‌های داخلی گفته است:

«مردم نگران نباشند صحبت‌های ما فعلاً در حد کارشناسی است و تا اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی عملی شود و دولت و مجلس آن را تصویب کنند و به‌صورت قانون درآید زمان می‌برد. قطعاً سود سپرده از مبالغ بالا مثلاً یک میلیارد و دو میلیارد و ده میلیارد اخذ خواهد شد و مبلغ یکی دو درصد مالیات مبلغی نیست که سپرده‌گذاران را نگران کند و آنها باید به کشور و دولت کمک کنند.»

مرکز پژوهش‌های مجلس سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۹۵، در گزارشی اعلام کرده بود که وضعیت نظام بانکی ایران «بحرانی» است. مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش نسبت به «خطر ورشکستگی» بانک‌های ایران هشدار داده بود.

یکی از مخالفان اصلی اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی، بانک‌ها هستند که از خروج سپرده‌ها واهمه دارند. از هم‌اکنون هم یکی از مشکلات بانک‌های ایران خروج سپرده‌هاست.

دسترسی به اطلاعات مربوط به سپرده‌ها هم یکی دیگر از مشکلات است. بر اساس طرح دولت، بانک‌ها می‌بایست اطلاعات مربوط به سپرده‌گذاران را به سازمان امور مالیاتی اطلاع دهند. بانک‌ها اما نگران‌اند که ممکن است برخی بانک‌ها اطلاعات سپرده‌ها را به سازمان مالیاتی ندهند و به این ترتیب سپرده‌های بیشتری را جذب کنند و رقابتی نابرابر را به وجود آورند.

سازمان مالیاتی نیز به بانک‌ها اعلام کرده بر اساس قانون، اگر قرار باشد اطلاعات سپرده‌ها از بانک‌ها دریافت شود باید تمام اطلاعات بدون کم‌ و کاست به سازمان تحویل شود و اگر قرار باشد پالایشی هم صورت گیرد، توسط خود سازمان انجام می‌شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy