Thursday, Dec 28, 2017

صفحه نخست » سایت فردا: سرنوشت سران فتنه در انتظار احمدی نژاد است

farda_12262017.jpgمطهر محمد خانی - فردا

رهبر انقلاب امروز سخنان بسیار مهمی را در خصوص حوادث اخیر داخلی کشور بیان کردند. هشدارها و عتاب‌هایی که به صورت روشن و شفاف رفتارهای رئیس‌جمهور سابق و حلقه اطرافیان وی را نشانه گرفته بود.

مهمترین فراز این سخنان، اشاره به ماهیت راهپیمایی نه دی و ارتباط جنس واکنش مردم در آن واقعه تاریخی، با رفتارهای اخیر آقای احمدی‌نژاد و اطرافیان ایشان بود.

رهبر انقلاب در فرار مهمی از سخنان خود پس از آنکه تصریح کردند: «نمی‌شود که انسان یک دهه همه‌کاره‌ی کشور باشد، بعد یک دهه‌ی بعدی تبدیل شود به مخالف‌خوان کشور» و این دست رفتار را اگر ناآگاهانه هم باشد «تکرار دقیق نقشه دشمن» ارزیابی می‌کنند، می‌گویند: «۹دی که آن‌قدر عظمت دارد، پاسخ ملت به این بازی‌ها بود.»

دو برداشت تا حدودی متفاوت می‌توان از این فراز بیانات رهبری داشت:

برداشت اول: راهپیمایی ۹ دی هم اعتراض به رفتار سران فتنه بود و هم پاسخی به بی‌اخلاقی‌ها و جنجال‌سازی‌های رئیس‌جمهور وقت که از قضا این رفتارها تا همین روزها هم ادامه دارد. این برداشت موید تحلیل افرادی چون علی مطهری است که فتنه بزرگ که با تهمت تقلب آغاز و به براندازی و انقلاب رنگی رسیده بود را به دعوای دو کاندیدا و اشتباهات فردی و اخلاقی آقایان موسوی و احمدی‌نژاد تقلیل می‌دادند. تناقض این برداشت با روح کلی بیانات و نگاه رهبر حکیم انقلاب درباره فتنه ۸۸ روشن است.

اما برداشت دوم: جنس و ماهیت اقدامات این روزهای آقای احمدی‌نژاد و حلقه اطرافیان از جنس همان رفتارهای سران داخلی فتنه ۸۸ است که مردم علیه آن در ۹دی شوریدند و به ادامه حیات علنی آن خاتمه دادند.

برداشت دوم با رجوع به بقیه بخش‌های بیانات امروز رهبر انقلاب، حجیت بیشتری پیدا می‌کند. آنجا که تخریب غیرمنصفانه‌ قوای قانونی کشور را «برای قدرت‌یابی» و «تکرار دقیق رفتار دشمن» و ناشی از «بی‌تقوایی» می‌دانند و آن را «تهمت و لجن پراکنیِ حرام» ارزیابی می‌کنند.

حال اگر این برداشت را بپذیریم، یعنی آقای احمدی‌نژاد و اطرافیانش در حال ارتکاب همان گناهی هستند که ۸ سال پیش، سران داخلی فتنه انجام داده بودند و یا حداقل در مسیر ارتکاب همان گناه بزرگ قرار گرفته‌اند: «بغی و براندازی»

با این نگاه، رهبر انقلاب امروز با اشاره به جنس هدف مردم در راهپیمایی ۹ دی سال ۸۸ به احمدی‌نژاد این هشدار را دادند که در مسیر ارتکاب به گناه بزرگ بغی قرار دارد و در صورت بروز چنین جرمی برخورد مشابه با آن صورت خواهد گرفت.

بغی را اگر تنها تلاش برای براندازی حکومت اسلامی از طریق ایجاد شورش و کاهش امنیت کشور بدانیم، گناهی است که شاید هنوز به سادگی نتوان آن را بر رفتار آقای احمدی‌نژاد منطبق کرد.

اما اگر سوءاستفاده از شرایط سخت اقتصادی_کشور و تلاش برای برهم زدن امنیت روانی جامعه، به خصوص اقشار ضعیف و محروم را مقدمه‌سازی برای همان ناآرامی‌های اجتماعی و در نتیجه تخریب امنیت داخلی بدانیم شاید بتوان دلیل مشابهت‌سازی امروز رهبر انقلاب را فهمید. با این تحلیل نهی پشت بلندگو برای کاندیداتوری برای پرهیز از ایجاد دوقطبی در کشور را هم بخوبی می‌توان فهمید.

محمود احمدی‌نژاد و یاران در مسیر خطرناکی پا گذاشته‌اند و عاقبت این مسیر برای هر فرد با هر جایگاه و سابقه‌ای حتی رئیس‌جمهور سابق، تفاوتی نخواهد کرد. چرا که میزان حال فعلی افراد است و «حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy