Saturday, Dec 30, 2017

صفحه نخست » ادامه آتش زدن اماکن مذهبی و بانک ها در ایران

mosqueFire_12292017.jpgرادیو فردا، به دنبال آتش‌سوزی در حسینیه قدیمی درکه در تهران که منجر به تخریب ۸۰ درصدی آن شده، فرماندار شمیرانات اعلام کرد نقش «عامل انسانی» در این اتفاق «محرز» است.

حسینیه درکه یکی از اماکن مذهبی و قدیمی منطقه یک تهران است که در شهرستان شمیرانات واقع شده. این مکان اما در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی ثبت نشده است.

خبرگزاری‌های ایران از جمله ایلنا گزارش داده‌اند که صبح روز پنج‌شنبه هفتم دی‌ «ماده آتش‌زایی» به داخل تکیه درکه انداخته شده که موجب آسیب ۷۰ تا ۸۰ درصدی داخل آن شده است.

این گزارش‌ها می‌گویند، تکیه درکه مجهز به دوربین‌های مداربسته‌ بوده و تصاویر «دو خرابکار» را ضبط کرده است.

فرماندار شهرستان شمیرانات نیز اعلام کرده که تصاویر دوربین‌های مدار بسته اطراف حسینیه درکه، «حاکی از حضور دو موتورسوار در این محدوده بوده است.»

محمد انشایی، مدیر نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری شمیرانات به خبرگزاری ایسنا گفته این تکیه قدیمی متعلق به دوره معاصر است و «حتی جزو آثار واجد ارزش نیز به ثبت نرسیده است، اما برخی آثار قدیمی در این تکیه وجود داشته که آن‌ها هم آسیب دیده‌اند.»

مهر ماه نیز درِ ورودی مسجد «جوادالائمه» در تهران و چند بانک مورد حمله تعدادی از جوانان قرار گرفتند.

یک روز پس از آن که فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد عوامل آتش زدن درِ مسجد «جوادالائمه» در تهران بازداشت شده‌اند، ویدئویی از به آتش کشیدن درِ مسجدی به نام «علی‌ابن ابیطالب» که گفته شده در شهر تبریز قرار دارد، در فضای مجازی منتشر شد.

حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ به رسانه‌ها گفته بود که آتش زدن درِ یک مسجد در تهران و حمله به تعدادی از بانک‌ها و خودپردازها، از سوی تعدادی از جوانان و «تحت تأثیر فضای مجازی و ماهواره‌ها» انجام شده‌ است.

در ویدئوی منتشرشده از این اقدام در شبکه‌های اجتماعی، فردی ابتدا بر روی دیوار مسجد عبارت «ری‌استارت» را می‌نویسد و سپس با استفاده از مواد اشتعال‌زا، دری را که بر بالای آن نوشته شده «مسجد علی‌ابن ابیطالب» به آتش می‌کشد. ویدئو با شعار «زنده باد حسینی» به پایان می‌رسد.

محمد حسینی، مجری سابق برنامه‌های صدا و سیمای ایران و کمدین که از چند سال پیش در خارج از کشور زندگی می‌کند، با تشکیل کمپینی با عنوان «ری‌استارت» خواستار حمله به مراکزی چون بانک‌ها، مساجد و پایگاه‌های بسیج شده‌ است.

وی هدف از این اقدامات را تلاش برای تغییر رژیم جمهوری اسلامی اعلام کرده‌ است.

۲۶ مهرماه نیز خبرگزاری ایرنا گزارش کرد که دو عامل حمله به سفارت ایران در لندن از سوی پلیس بازداشت شده‌اند.

بر اساس این گزارش، روز شنبه ۲۲ مهرماه عوامل این حمله روی دیوار ورودی سفارت جمله «ری استارت» را نوشته و پلیس مانع اقدامات بیشتر این دو نفر شده است.

در همین زمینه، ویدئویی برای رادیو فردا ارسال شد که در آن فردی روی در ورودی سفارت ایران در لندن با اسپری می‌نویسد «ری استارت» و همچنین به طرف پنجره این سفارت سنگ پرتاپ می‌کند.

با این حال هنوز مشخص نیست که آیا آتش‌زدن تکیه قدیمی درکه نیز از سوی حامیان محمد حسینی صورت گرفته یا خیر.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy