Saturday, Dec 30, 2017

صفحه نخست » درگیری شدید در سومین روز اعتراض‌های گسترده ایران

eterazat_3.jpgبه گزارش رادیو فردا، تجمعات اعتراضی که در روزهای گذشته در چندین شهر ایران در جریان بوده، شامگاه شنبه نیز گسترش یافت و در همین حال گزارش شده که اعتراض‌ها در چند شهر با دخالت مأموران امنیتی به خشونت کشیده شده است.

کاربران اینترنتی ایران، با ادامه اعتراضات و خشونت‌ها، و نیز انتشار گزارش‌ها از قطع اینترنت اپراتور «همراه اول» در برخی مناطق و یا مسدود شدن کانال‌هایی در تلگرام، به بحث و تبادل نظر در مورد احتمال قطع‌شدن اینتنرت یا شبکه‌ اجتماعی «تلگرام» در سراسر ایران پرداخته‌اند. دولت ایران شب شنبه در بیانیه‌ای گفته است «شایعات» مربوط به قطع سراسری تلگرام «بی‌پایه و اساس» است.

اما آیا امکان قطع سراسری اینترنت وجود دارد و این موضوع تا چه اندازه محتمل است؟ در این گفتار، امین ثابتی، کنشگر در زمینه امنیت دیجیتال، به برخی از این پرسش‌ها پاسخ داده‌است.

گزارش‌هایی از بازداشت ده‌ها نفر در جریان اعتراضات در اراک منتشر شده‌است. شماری از رسانه‌های داخل ایران نیز به نقل از «مقام‌» یا «مقام‌های مسئول» از بازداشت «حدود هشتاد نفر» در اعتراضات شب شنبه خبر داده‌اند. پیش از این ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که نشان می‌داد معترضان با حضور در مقابل یکی از پایگاه‌های بسیج و با شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» تابلوی این پایگاه را پاره می‌کنند.

در شبکه‌های اجتماعی گزارش‌هایی از ورود معترضان به برخی «اماکن دولتی» در این شهر نیز منتشر شده‌است، اما «ایلنا»، به نقل از «یک مقام مسئول» می‌گوید «عده‌ای قصد ورود و تخریب به برخی از اماکن دولتی اراک داشتند که... به اهداف خود نرسیده و اکنون وضعیت شهر تحت کنترل است».

خبرگزاری اسوشیتدپرس با اشاره به تغییر شرایط اقتصادی، پس از دست‌یابی به توافق میان تهران و شش قدرت جهانی بر سر برنامه اتمی، می‌گوید اما این موضوع چندان نتیجه‌ای برای عامه مردم در ایران نداشته‌است. خبرگزاری رویترز نیز به شرایط اقتصادی و نارضایتی‌های پیرامون آن اشاره کرده و می‌گوید با این وجود شماری از اعتراضات روزهای اخیر در ایران، جنبه سیاسی به‌خود گرفته‌ و مسائلی مانند حضور پرهزینه ایران در سوریه یا عراق را به میان کشیده‌است. خبرگزاری آلمان هم مانند دیگر خبرگزاری‌های بین‌المللی به افزایش شعارهای سیاسی، از جمله «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» و یا شعارهایی در مورد دخالت ایران در سوریه به جای رسیدگی به وضع شهروندان، اشاره کرده‌است...

در ساعت‌های گذشته گزارش‌های بیشتری در مورد احتمال کشته‌شدن شماری از معترضان منتشر شده‌است. بنا بر گزارش‌ها، اعتراضات در برخی شهرهای ایران به خشونت کشیده شده‌است؛ در این میان در شهر دورود، شرق استان لرستان، در جریان تیراندازی شماری از معترضان هدف قرار گرفته‌اند. در شبکه‌های اجتماعی نیز تصاویر و فیلم‌هایی از لحظه انتقال دست‌کم دو نفر که به‌نظر می‌رسد هدف گلوله قرار گرفته‌اند، منتشر شده‌است. تصاویری نیز منتشر شده که نشان می‌دهد گروهی از معترضان در برابر فرمانداری شهرستان دورود آتش روشن کرده‌اند. این گزارش‌ها در خبرگزاری‌های بین‌المللی، مانند خبرگزاری رویترز، نیز بازتاب پیدا کرده‌است.

-----------------------------------------------------------------------

رادیو زمانه ـ اعتراض‌های دو روز گذشته در شهرهای مختلف ایران به وضعیت اقتصادی که با شعارهایی بر ضد مقام‌های ارشد حکومت همراه شده بود به تهران کشیده است. در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌های از تجمعاتی در خیابان انقلاب و دانشگاه تهران منتشر شده است.

تظاهرات دانشگاه تهران با حمله نیروهای ضد شورش به خشونت کشیده شد[/caption] در یکی از این ویدیوها دانشجویان در دانشگاه تهران شعار می‌دهند «اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تموم ماجرا»:

همزمان در ویدئوهایی که از تجمع‌‌های پراکنده‌ خیابان انقلاب منتشر شده معترضان با شعارهای خود از دیگر شهروندان می‌خواهند که به آنان بپیوندند. کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ #پیش_به_سوی_میدان_انقلاب مردم را به حضور در آنجا فرا می‌خوانند. در میدان انقلاب تهران معترضان شعار می‌دهند «مرگ بر دیکتاتور»:

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور فراخوان‌هایی که در فضای مجازی برای شرکت در تجمعات منتشر شده است را «غیرقانونی» خواند و از مردم خواست در این تجمعات غیرقانونی شرکت نکنند و موجب مزاحمت برای دیگر شهروندان نشوند. وزیر کشور درباره شیوه برخورد با معترضان گفته «نیروی انتظامی و قوه قضائیه تاکنون تلاش کرده‌اند، مدیریت کنند تا تجمعات غیر قانونی تبدیل به مسئله‌ای نشود که نگرانی ایجاد کند». پیش از او نیز محسن نسج همدانی، معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران به به گفته او «عناصر ضدانقلاب» هشدار داده بود که در صورت تجمع با برخورد نیروی انتظامی مواجه خواهند شد. گزارش‌هایی از برخورد گارد ویژه با دانشجویان در سردر دانشگاه تهران مخابره شده است.

ویدئویی نیز از بازداشت معترضان در خیابان انقلاب تهران حوالی دانشگاه منتشر شده است:

تهران تنها جایی نیست که معترضان در آن به خیابان‌ها آمده اند. ویدئوهایی نیز از کرمانشاه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و گزارش می‌شود که شمار معترضان در آنجا رو به افزایش است:

کرمانشاه جمعه نیز شاهد تظاهرات گسترده معترضان بود. این تظاهرات با دخالت پلیس و نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و عده‌ای نیز دستگیر شدند. در تبریز نیز گزارش‌هایی از حضور معترضان منتشر شده است. نیروهای امنیتی روز گذشته با حضور چشمگیر در مکان‌های عمومی جلوی برگزاری راهپیمایی مخالفان را گرفته بودند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy