Saturday, Dec 30, 2017

صفحه نخست » تحلیلگران غربی درباره اعتراضات در ایران چه فکر می‌کنند

صدای آمریکا - در دو روز گذشته بیش از ده شهر ایران شاهد تجمع اعتراضی مردم بودند. تحلیلگران آمریکایی و غربی در اروپا، از نزدیک وقایع ایران را زیر نظر دارند. در زیر به برخی از دیدگاههای آنها اشاره می کنیم:

مارک دوبوویتز مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها می گوید این اعتراض ها، خطرناک تر از اعتراضات سال ۸۸ است.

او نوشت: اغلب گفته‌‌ام «انقلاب آبی» هزاران ایرانی یقه آبی که شعار «حقوق من کو؟» سر می‌دهند، برای رژیم (ایران) خطرناک‌تر از حتی «انقلاب سبز» ی است که هزاران نفر از طبقه متوسط جامعه مطالبه «رأی من کو؟» را مطرح کردند.

123017twt1.jpg

اما جیسون رضائیان از خبرنگاران پیشین روزنامه واشنگتن پست، بخشی از این اعتراضات را ناکامی دولت در وعده های اقتصادی پنج سال اخیر می داند.

او نوشت: با ناکامی حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در بهبود اقتصاد کشور، که پنج سال است وعده آن را داده است، صدها نفر در اعتراض به گرانی‌ها در ایران دست به تظاهرات زدند.

123017twt2.jpg

کارل بیلت نایب رئیس سوئدی شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا از جمله مقام های اروپایی است که به این اعتراض ها واکنش نشان داد.

او در توئیتر خود نوشت: گزارش‌هایی از اختلال (پارازیت) در امواج ماهواره‌ای شبکه‌های تلویزیونی بین المللی در شهرهای ایران شنیده می‌شود. می‌تواند نشانه ترس رژیم از گسترش اعتراضات امروز باشد.

123017twt3.jpg

هنوز مقام های دولت ترامپ موضع گیری نکرده اند اما «آری فلیشر» سخنگوی پیشین کاخ سفید، ابراز امیدواری کرد که اعتراضات به همه نقاط ایران گسترش یافته، و منتهی به سرنگونی دیکتاتوری ظالم، مرتجع و خطرناک مذهبی شود.

123017twt4.jpgهمزمان با دومین روز تجمع های اعتراضی در شهرهای مختلف ایران، تام کاتن سناتور جمهوریخواه و از منتقدان سیاست های جمهوری اسلامی ایران، به این اعتراض ها واکنش نشان داد و خواستار حمایت از این مردم معترض شد.

آقای کاتن روز جمعه در واکنش به اعتراضات در ایران گفت: رژیم ایران با تفکر الهام گرفته از نفرت پراکنی نمی تواند برای همیشه از حمایت مردمی برخوردار باشد و باید از مردم ایران که آماده اند جانشان را در اعتراض به این تفکر فدا کنند، حمایت کرد.

سناتور کاتن همچنین افزود: آیت الله ها در ایران با برخورداری از میلیارد ها دلار ناشی از خلاصی از تحریم ها قادر نیستند، نیازهای اولیه مردم ایران را بر آورده سازند زیرا پول های سرازیر شده به ایران را صرف فعالیت های تهاجمی در سوریه ، لبنان ، عراق و یمن می کنند.

در تظاهرات دو روز گذشته، معترضان شعارهایی چون «رسانه‌ها کر شدند، از دزدها بدتر شدند»، «عدالت، عدالت، حق مسلم ماست»، «ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و «ملت گدایی می‌کند آقا خدایی می‌کند»، «رضا شاه، رضا شاه، روحت شاد»، «سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن» و «نترسید نترسید، ما همه با هم هستیم» دادند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy