Sunday, Dec 31, 2017

صفحه نخست » یادداشت نیویورک‌تایمز: ترامپ، در مورد جنبش اعتراضی ایران ساکت باش

trumpNT_123017.jpgفیلیپ گوردون، دیپلمات و متخصص سیاست خارجی آمریکایی که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ به‌عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور و هماهنگ‌کننده مسائل خاورمیانه ، شمال آفریقا و منطقه خلیج‌فارس کاخ سفید و همچنین از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ به‌عنوان دستیار امور اروپا و اوراسیای وزیر امور خارجه فعالیت کرده طی یادداشتی برای نیویورک‌تایمز در پاسخ به این سؤال که ترامپ چطور می‌تواند به معترضان ایرانی کمک کند، نوشت که او باید ساکت باشد.
به گزارش رویداد۲۴ به نقل از نیویورک‌تایمز، گوردون یادداشت خود را این‌طور آغاز می‌کند: اعتراضات مردم به عملکرد دولت ایران طی چند روز اخیر که تحلیل گران خارجی و دولت ایران را به یک اندازه متعجب کرده، احتمالاً با درخواست رئیس‌جمهور آمریکا و مشاوران سیاست خارجی‌اش برای حمایت از معترضان همراه خواهد شد.
به‌هرحال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفته که ایران تقریباً مسئول تمام مشکلات خاورمیانه است و این کشور را متهم به پراکندن آشوب و خرابی در سراسر جهان کرده است. بی‌تردید او عاشق آن است که اعلام کند رویکرد سختگیرانه اش منجر به تضعیف دولت ایران شده و رویکرد آشتی جویانه سلف او شکست‌خورده است.
اما در این میان باید یک توصیه به ترامپ کرد: ساکت باش و هیچ کاری نکن.
بسیاری از مقامات ارشد دولت ترامپ مدت‌ها است که تأکید می‌کنند تنها مسیر تغییر درست در ایران، تغییر رژیم است. اما اگر مردم ایران تصمیم بگیرند که دولت را کنار بزنند، این امر نتیجه حمایت از سوی واشنگتن نخواهد بود.

یکی از دلایلی که باعث نگرانی از تلاش ترامپ برای بهره‌برداری از این شرایط می‌شود این است که منتقدان باراک اوباما عمیقاً باور دارند که او در سال 2009، زمانی که مردم در اعتراض به نتیجه انتخابات به خیابان‌ها آمدند، چنین فرصت طلایی را از دست داد.
حتی اگر حمایت اوباما در آن دوره می‌توانست به جناح مخالف در ایران کمک کند، حمایت ترامپ مطمئناً کمکی نخواهد کرد. ایرانی‌ها هر فکری هم که در مورد دولت خودشان داشته باشند، باز هم غیرمحتمل است که بخواهند یک رئیس‌جمهور آمریکایی که همواره با آرامش اقتصادی کشورشان مخالف بوده و آن‌ها را از سفر به ایالات‌متحده منع کرده، با اعتراض‌های آن‌ها هم‌صدا شود.
علاوه بر این، ترامپ در حال حاضر تهدید به لغو توافق هسته‌ای ایران می‌کند؛ بدون قید و شرط از بزرگ‌ترین دشمنان ایران یعنی عربستان و اسرائیل حمایت می‌کند؛ و اخیراً قدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته، اقدامی که از سوی تمام کشورهای منطقه رد شد. سیاست‌های او در حال جدا کردن آمریکا از شرکای بین‌المللی‌اش است و به ایرانیان دلایل بسیاری می‌دهد که علیه او متحد شوند.
اگر ترامپ توافق هسته‌ای را لغو کرده و تحریم‌های ایران را مجدداً اعمال کند، کار مفیدی برای مخالفان انجام نداده و بهترین راه برای افزایش شانس موفقیت معترضان این است که کاری انجام ندهد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy