Sunday, Dec 31, 2017

صفحه نخست » لحظه‌ به‌ لحظه با اعتراضات در ایران

دوشنبه ۱۱ دی -------------------------------------------------------------

vahedi_010118.jpg

وزارت کشور: کنترل ناآرامی‌ها از امشب جدی‌تر می‌شود

به گزارش خبرگزاری ایلنا حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور در مورد ناآرامی‌های اخیر در برخی از شهرهای ایران گفت: «از امشب (دوشنبه، ۱۱ دی) شرایط پیش آمده در پایتخت و تعدادی از شهرها که درگیر ناآرامی‌ها هستند را جدی‌تر کنترل خواهیم کرد.»

معاون وزیر کشور گفته است: «بعد از شروع اعتراضاتی که مبنای آن نیز برخی مسائل اقتصادی بود، سیاست ما کنترل اوضاع با کمترین هزینه بوده است و تاکنون نیز پلیس و نیروهای امنیتی بیشترین مدارا را در کنترل شرایط و برخورد با معترضان از خود نشان داده‌اند تا اینکه اعتراضات از موضوعات اقتصادی به سمت مسائل سیاسی تغییر پیدا کرد.» این ادعا در حالی مطرح شده که تا کنون دست‌کم ۱۵ نفر از تظاهرکنندگان کشته، تعداد زیادی مجروح و صدها نفر بازداشت شده‌اند.

ادعای کشته شدن افراد جدید در نجف آباد

پایگاه اطلاع رسانی رجانیوزمدعی کشته شدن دو نیروی سپاه پاسداران در نجف آباد بر اثر تیراندازی شد.

همین وبسایت سپس، از کشته شدن دو نیروی بسیج در نجف آباد خبر داده است.

کانال تلگرامی "آمدنیوز" به نقل از "منابع معتبر" گزارش داد که سردار اسماعیل کوثری، فرمانده قرارگاه ثارالله غروب دوشنبه، ۱۱ دی ماه در جلسه‌ای با محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران و وزیر اطلاعات محمود علوی گفته "اوضاع از آنچه که فکر می‌کردیم وخیم‌تر است و دستور استقرار نیروی ضد شورش بیشتر در مکان‌های احتمالی برای فردا را داد".

100022010118.jpg

گزارش‌ها از درگیری شدید در قهدریجان

تصاویر ویدیویی و گزارش‌های متعددی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده مبنی بر این که در قهدریجان میان گروهی از معترضان و مأموران انتظامی درگیری شدید منجر به تیراندازی روی داده است. گفته شده عده‌ای در این درگیری مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند و یک پاسگاه پلیس هم به آتش کشیده شده است.

واکنش چند هنرمند داخل ایران به اعتراضات گسترده مردمی

تهمینه میلانی نویسنده و کارگردان:
با تخریب و خشونت مخالفم اما باور دارم بی شک این صحنه حاصل دخالت و نقشه دشمن نیست.
این صحنه یعنی مردم از هر گروه سنی و طبقاتی خشمگین هستند
(زن و مرد بازنشسته، جوان بیکار، زن بی پناه، مرد خم شده زیر بار گرانی کمر شکن، زن سرپرست خانوار و ...)
یعنی نابرابری زن و مرد را بر نمی تابند.
یعنی خواهان احترام به حقوق شهروندی و حقوق فردی خود هستند.
یعنی تریبون آزاد برای خواسته های بر حق خد (گرانی، بیکاری و ...) ندارند.

پریناز ایزدیار بازیگر:
اوضاع اقتصادی این روزها برای هیچ کس قابل تحمل نیست کاش به جای خاموش کردن صدای اعتراضات زودتر فکری به حال دل پر درد این مردم کنید.

حمید فرخ نژاد بازیگر:
مطالبه گری و اعتراض حق ماست، جلوی کسانی که اعتراضات به حق شما را به خشونت می کشانند و از آن سوء استفاده می کنند را بگیرید، آسیب به اموال عمومی یعنی انحراف کشیدن اعتراضات به حق شما.

مهناز افشار بازیگر:
این صدای مردم معترض است و جواب صدای اعتراضشان باتوم و گاز اشک آور نیست

شاهین فاطمی، علی کشتگر و محمدصادق جوادی‌حصار در میزگردی در رادیو فردا دیدگاه‌های خود را در مورد اعتراض‌های سراسری در ایران و رویکرد و واکنش حسن روحانی به آن مطرح کرده‌اند:

تظاهرات در وین - اتریش:

پیام شیرین عبادی به مردم: به حکومت اعتماد نکنید، آن را از لحاظ اقتصادی ضعیف کنید، فریب وعده‌های دروغ را نخورید

گفتگو ایران اینترنشنال با صادق زیبا‌ کلام درباره اعتراضات خیابانی در ایران:

آبادان:

شیران مسجدسلیمان:

بالا رفتن قیمت ارز و طلا
برخی وب‌سایت‌ها در ایران از بالا رفتن قابل توجه بهای ارز و طلا در بازار آزاد در روز دوشنبه خبر داده‌اند. بنا بر این گزارش‌ها، قیمت دلار به ۴۳۱۰ و بهای هر سکه بهار آزادی به یک میلیون و ۴۶۲هزار تومان رسیده است. خبرگزاری تسنیم، ادامه اعتراض‌ها را عامل افزایش قیمت ارز دانسته است.

دادگستری کرج به آتش کشیده شد:

تیر اندازی به سمت معترضان قزوین:

خبرگزاری ایسنا در گزارشی با اشاره به برخی تجمعات اعتراضی دوشنبه‌شب در تهران نوشته است که «گارد مستقر در تقاطع فلسطین و شهدای مظفر، نسبت به پراکنده کردن جمعیت حاضر اقدام کردند و تعدای از تجمع‌کنندگان دستگیر شدند».

این گزارش می‌گوید که «تعداد قابل توجهی از مردم تنها نظاره‌گر هستند و برخی از آنها به عکسبرداری و فیلمبرداری مشغولند». گزارش ایسنا همچنین از بسته شدن واحدهای تجاری در این منطقه خبر می‌دهد. این گزارش همچنین از شکل‌گیری تجمعی در حوالی متروی انقلاب خبر می‌دهد و اضافه می‌کند که «درگیری کوتاهی» در این منطقه بین نیروهای امنیتی و معترضان روی داده است.

نهاوند:

دشواری خبررسانی از تحولات ایران

مقام‌های ایران به بی‌بی‌سی اجازه فعالیت خبری نمی‌دهند و اجازه فعالیت خبرنگاران سایر رسانه‌های بین‌المللی هم بسیار محدود است، بنابراین خبررسانی بویژه در مورد شهرهای کوچک با دشواری و کندی روبرو است.

آرامگاه بوعلی همدان:

کاشان:

سرخوردگی معترضان در ایران از "مجموعه ساختار نظام"

اعتراض‌هایی کم‌سابقه شهرهای ایران را از پنج روز پیش فراگرفته است. دو تحلیلگر از دو منظر مختلف به این اعتراضات پرداخته‌اند، اما هر دو در این هم‌رأی هستند که معترضان از جریان اصلاحات و به‌خصوص دولت روحانی سرخورده شده‌اند. [لینک به ادامه مطلب]

رشت:

کرج :

اولین فیلم از مجروحین یکشنبه شب:

درگیری‌ در بیرجند:

پیشنهاد مشاور رئیس جمهور ایران برای رسیدگی به مشکلات

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور ایران، پیشنهاد امضای طومار برای رسیدگی به مشکلات مردم را در توییتر خود به رأی گذاشته است.

01012018A2.jpg

ردپای احمدی نژاد در اغتشاشات ضدددولت؟ روزنامه جمهوری اسلامی: بانیان واقعی فتنه ۸۸ سران همین جریان انحرافی بودند

جمهوری اسلامی نوشت:هر چند جمع بندی بسیاری از صاحبنظران درباره وقایع روزهای گذشته در چند شهر این است که عده‌ای از رقبای دولت درصدد به راه انداختن تجمعات اعتراضی با هدف خالی کردن زیر پای رئیس‌جمهور و دولتمردان بودند وی کنترل اوضاع از دستشان خارج شد و عده‌ای بر موج به راه افتاده سوار شدند و به بالاتر از دولت تعرض و گستاخی کردند و حتی خواستار براندازی اصل نظام شدند، ولی واقعیت این است که باید به دخالت عوامل دیگر در این ماجرا هم توجه کرد. [لینک به ادامه مطلب]

تظاهرات در شادگان خوزستان:

سپاه می‌گوید هنوز وارد برخورد با اعتراض‌ها نشده است

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران درباره نقش سپاه در برخورد با اعتراض‌های اخیر به اعتماد آنلاین گفت: "تاکنون اعلام نیاز خاصی از جانب نیروی انتظامی برای ورود سپاه نبوده و موارد بسیار کوچک‌تر از آن بوده است که نیاز به ورود سپاه باشد."

پیامک منع حضور در اعتراض‌ها

تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویری از دریافت پیامک‌هایی خبر داده‌اند که آنها را از شرکت در تجمع‌های "غیرقانونی" منع می‌کند.

01012018A1.jpg

تجمع‌های پراکنده در شهرهای مختلف ایران

علاوه بر تهران گزارش‌ها و تصاویری از تجمع و ناآرامی در بعضی شهرها از جمله خمینی‌شهر، سنندج و کرمانشاه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. در بسیاری از شهرهایی که در روزهای گذشته شاهد ناارامی بوده، نیروهای امنیتی به صورت پرشمار حضور دارند و فضا امنیتی است.

جمع شدن اعضای خانواده بازداشت شدگان در مقابل زندان اوین

تصاویر ویدیویی نشان می‌دهد که اعضای خانواده بازداشت‌شدگان حوادث اخیر در تهران در مقابل زندان اوین جمع شده‌اند.

تلویزیون ایران: در اعتراضات یکشنبه شب 'حدود ۱۰ نفر' کشته شدند

این شبکه خبری گفت: "آشوبگران که بعضی از آنها مسلح بودند، سعی کردند پایگاه‌های نظامی و انتظامی را اشغال کنند که با مقابله جدی مأموران نظم و امنیت روبرو شدند."

تهران ميدان انقلاب:

نماینده ایذه: شهر سقوط نکرده است

هدایت الله خادمی، نماینده ایذه در تشریح وضعیت این شهر گفت: من در ایذه هستم. پریروز تجمعات و اعتراض هایی بود که به خیر گذشت. دیروز هم اعلام کردند که از ساعت 4 می خواهند دوباره شروع کنند که به هر حال مراکز اطلاعاتی-امنیتی در جریان بودند و مواظبت کردند اما تعداد زیادی به خیابان آمده بودند. وی در مورد تعداد معترضان جزئیاتی نگفت و ادامه داد: به هر حال آمده بودند به خیابان ها و عده‌ای شعارهای ساختارشکنانه هم دادند. بخشی اعتراضشان اقتصادی بود و نسبت به بیکاری و اینها بود. بینشان هم البته برخی سوءاستفاده می کردند و شعارهای ساختارشکنانه می دادند. چندتا بانک هم آتش زدند. وی در مورد صحت خبر حرکت معترضان به سمت منزل امام جمعه و پایگاه بسیج و سپاه گفت: حالا این اخبار هنوز تایید شده نیست ولی دو نفر کشته و برخی زخمی شدند. زخمی هم داشتند، چند نفر زخمی شدند ولی فکر می کنم کشته ها از 2 نفر بیشتر نشود.

یکشنبه ۱۰ دی -------------------------------------------------------------

خبرنگار نیویورک‌تایمز در تهران در ادامه مشاهدات خود در مرکز تهران توییت کرده است که در خیابان فلسطین دو سطل آشغال را آتش زده‌اند. به گفته او مردم در حال فرار بودند و پلیس تلاش می‌کرده آتش را خاموش کند. توماس اردبرینک می‌گوید از دور صدای شعار شنیده می‌شده.

بر اساس گزارش‌های رسمی، «شش تن» در تجمع‌های روزهای اخیر در دو شهر دورود در استان لرستان و ایذه در استان خوزستان کشته شده‌اند.

پس از انتشار گزارش‌ها درباره شلیک ماموران نیروی انتظامی به معترضان در شهر دورود در استان لرستان، فرماندار این شهر روز دوشنبه ۱۱ دی، اعلام کرد که براساس «آمار رسمی» چهار تن در تجمع‌های روزهای گذشته کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ماشاءاله نعمتی گفت که در روز اول درگیری‌ها، در این شهر دو تن کشته شدند و افزود: در روز دوم، یکی از ماشین‌های آتش‌نشانی « به زور» توسط معترضان متوقف شد و «یک فرد میان‌سال و یک پسر ۱۲ تا ۱۵ ساله زیر این خودرو» کشته شدند.

-------------------------------------------------------------

آغاز جنبش خشمگینان و پایان دوران اصلاح‌طلبان

دورانی به پایان رسیده است: دوران قیمومیت اصلاح‌طلبان بر مردم.

دوره‌ای سپری شده بی‌آنکه وعده‌های آن (حکومت قانون، تنش‌زدایی با جهان و توسعه سیاسی) محقق شود. پس از دو دهه اصلاح‌طلبان امروز همان‌جایی ایستاده‌اند که همواره رقیب‌های خود را در آنجا می‌دیدند: رو در روی مردم. نوشته ای از امیر کیان‌پور در وبسایت رادیوزمانه (لینک)

-------------------------------------------------------------

123117-behoud2.jpg

225588123217.jpg258877g7g7g7.jpg-------------------------------------------------------------

از زمان آغاز اعتراض‌های اخیر در ایران این پرسش مطرح است که گرایش‌های سیاسی و پایگاه اجتماعی افراد معترض چیست. در حالی که گفته ‌می‌شد این اعتراض‌ها خاستگاهی اقتصادی دارد اما چرا اینک این اعتراض‌ها سمت‌وسوی سیاسی به‌خود گرفته است؟

رضا جمالی در گزارشی دیدگاه عمار ملکی و سعید برزین، مجید محمدی و ملیحه محمدی، را جویا شده و این موضوع را بررسی کرده است.

-------------------------------------------------------------

مقامات قضایی و انتظامی ایران، در چهارمین روز تجمعات اعتراضی، آماری از تعداد دستگیر شدگان این تظاهرات ارائه کرده‌اند.

بنا بر اعلام این مقامات، بیش از ۳۷۰ نفر در روزهای گذشته در شهرهای مختلف بازداشت‌شده‌اند.

-------------------------------------------------------------

مردم در خیابان ولیعصر تهران، ماشین پلیس ر واژگون کردند

درگیری مردم شیراز با بسیجیان موتوری:

zaeri_123117.jpgمحمدرضا زائری در کانال تلگرام خود نوشت: آيا اينها كه به خيابان آمده‌اند همه عوامل استكبارند؟
آقايان، صاحبان رسانه‌هاي رسمي و تريبون‌هاي عمومي، تو را به خدا سر عقل بياييد! يك كمي فكر كنيد! واقعا وقتي به جاي درک ناكامي‌ها و دردهاي مردم مي‌گوييد عوامل استكبار و نيروهاي صهيونيسم به خيابان‌ها آمده‌اند با خودتان فكر نمي‌كنيد معني اين حرف چيست؟ واقعا دشمن اين قدر نفوذ و تأثير و حضور و نيرو دارد؟ واقعا استكبار جهاني و صهيونيسم اين قدر در داخل كشور قدرتمند است؟ چرا عقل‌تان را به كار نمي‌اندازيد و براي درست كردن ابروي حوادث، چشمش را كور مي‌كنيد و خود را از چاله به چاه مي اندازيد؟ چرا نمي‌پذيريد كه اصل مشكل و زمينه معضلات خشم فرو خورده مردمي است كه سالها ناليده‌اند و صداي‌شان را نشنيده‌ايد و تحقيرشان كرده‌ايد!؟

مردم را ببينيد! دردشان را لمس كنيد! صدايشان را بشنويد! و البته آن وقت قطعا همين مردم حساب فتنه‌گران معدودي!! را كه از فرصت‌ها سوء استفاده كرده و آشوب‌ها را شعله‌ور ساخته‌‌اند جدا خواهند كرد.

به آتش کشیده شدن کیوسک پلیس در میدان امام نورآباد دلفان:

تظاهرات مقابل فرمانداری مراغه در آذربایجان شرقی:

حضور گسترده مردم در میدان انقلاب تهران:

درگیری مردم ایلام با نیروهای ضد شورش:


افزایش محدودیت برای شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در ایران

از ایران خبر می‌رسد که علاوه بر تلگرام و اینستاگرام، دسترسی به واتس‌اپ و توییتر هم محدود یا مسدود شده است.

پوشش شبکه تصویری ایرانیان:

چهارراه توحید، خیابان آزادی تهران:

به آتش کشیده شدن خودروهای بسیج در شاهین شهر:

توییت جان کری در مورد اعتراضات ایران:

جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در توییتر نوشت: "باید فروتن باشیم و بپذیریم که در مورد آنچه در ایران می‌گذرد کم می‌دانیم، هرچند اینقدر روشن است که این روزها متعلق به ایرانیان است نه هیچ کس دیگر. اما حق مردم برای اعتراض مسالمت‌آمیز و بیان آرزوهایشان حقی جهانی است و دولت‌ها در همه جای دنیا باید آن را رعایت کنند."

126117_kerry.jpg

حوزه علمیه تاکستان به آتش کشیده شد:

شعار مردم در مراغه برای داشتن یک "جمهوری ایرانی" ۱۰ دی:

انتقاد سناتور آمریکایی از توییت‌های ترامپ

لیندسی گراهام، عضو مجلس سنای آمریکا از حزب جمهوری‌خواه گفته است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا باید کاری بیش از توییت زدن در مورد اعتراضات ایران انجام دهد. او به شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس گفت: "تماشا کردن کافی نیست. آقای ترامپ در توییتر برای مردم ایران خیلی همدلانه می‌نویسد، اما نمی‌شود فقط توییت کرد. باید برنامه داشت."

------------------------------------------------------------------------------

خبرگزاری‌ ایلنا در گزارشی نوشته است که «در چهارراه ولیعصر و فلسطین تهران، افراد زیادی با تجمع خود در حال شعار دادن هستند. نیروهای امنیتی و پلیس در تلاش برای متفرق کردن تجمع‌کنندگان هستند.» در عکس‌هایی که خبرگزاری فارس منتشر کرد، ماشین‌های آب‌پاش نیروی انتظامی، در میدان فردوسی تهران، در حال پاشیدن آب به روی جمعیت معترضان هستند.

126117_dolat5.jpg

ایستگاه مترو چهار راه ولیعصر - تهران ورودی و خروجی ایستگاه بسته شده، قطاری هم نمی آید و مردم زندانی شده اند:

live_123017.jpgگزارش خبرگزاری ایلنا از وضعیت تهران

ایلنا در گزارشی درباره وضعیت تجمع‌های امروز در تهران نوشت: "خبرها حاکی از آن است که از ساعت ۱۸ بر شلوغی‌های میدان انقلاب و خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران بیش از پیش افزوده شده است و برخی از افراد دست به برپایی تجمعات چند نفره زده‌اند... در حال حاضر در چهارراه ولیعصر و فلسطین افراد زیادی با تجمع خود در حال شعار دادن هستند. نیروهای امنیتی و پلیس در تلاش برای متفرق کردن تجمع‌کنندگان هستند."

به گزارش ایران اینترنشنال خبرگزاری فارس گزارش داده که نیروی انتظامی و ماموران امنیتی با استقرار در خیابان انقلاب از تشکیل تجمعات جلوگیری کرده و پلیس راهور نیز درحال تلاش برای باز کردن مسیر عبور و مرور است.

فارس گزارش داده که تجمعات پراکنده در مسیر خیابان انقلاب ازجمله چهارراه ولی‌عصر موجب به وجود آمدن ترافیک و مختل شدن عبور و مرور در ساعات شلوغی شهر در این خیابان شده است.

تظاهرات یکشنبه ۱۰ دی امروز در رشت:

تجمع در خیابان انقلاب

خبرگزاری فارس می‌گوید تجمعات پراکنده در مسیر خیابان انقلاب از جمله چهارراه ولی‌عصر "موجب به وجود آمدن ترافیک و مختل شدن عبور و مرور در ساعات شلوغی شهر در این خیابان شده است".

بنا بر این گزارش، ماموران نیروی انتظامی از قبل در چهارراه ولی عصر، پارک دانشجو، میدان فردوسی و خیابان انقلاب مستقر شده‌ بودند.

پیش از این فارس از "اغتشاش و ناآرامی" در میدان فردوسی خبر داده بود. تصاویر فارس نشان می‌دهد که پلیس از ماشین آبپاش استفاده کرده است.

126117_dolat3.jpg

ناآرامی در میدان فردوسی تهران

خبرگزاری فارس در یک توییت با انتشار تصاویری از "تشنج و ناآرامی" در حوالی میدان فردوسی تهران خبر داده است.

126117_dolat4.jpgجلسه هیئت دولت ایران برگزار شد

تصاویری از جلسه امروز هیئت دولت ایران با حضور حسن روحانی، رئیس جمهور، منتشر شده است. بعضی گزارش‌ها حاکی است بخشی از صحبت‌های آقای روحانیدرباره اعتراض‌های اخیر در این جلسه ضبط شده و قرار است امشب در تلویزیون ایران پخش شود.

126117_dolat.jpg

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy