Friday, Dec 1, 2017

صفحه نخست » سازمان ملل: موشک‌های شلیک‌شده از یمن به عربستان سعودی احتمالاً ساخت ایران بود

missle-Iran-yemen2.jpgرادیو زمانه: سازمان ملل در گزارش محرمانه‌ای گفته است که بقایای‌ موشک‌های شلیک‌شده در سال جاری از یمن به سمت عربستان سعودی توسط شیعیان حوثی، نشان می‌دهند که احتمالاً این موشک‌ها در ایران ساخته شده‌اند.

این گزارش که رویترز آن را پنج‌شنبه ۳۰ نوامبر / ۱۰ آذر دریافت کرده هنوز شواهد قطعی از «هویت عرضه‌کننده» موشک‌ها را روشن نمی‌کند. ارسال موشک به حوثی‌ها نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در آوریل ۲۰۱۵ است که بر اساس آن هرگونه ارسال سلاح به شیعیان حوثی ممنوع اعلام شد.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، ایران را متهم کرده بود که موشک‌هایی را که شورشیان حوثی به سمت عربستان سعودی شلیک کرده بودند این کشور در اختیار آن‌ها قرار داده است. او از سازمان ملل خواست تا تهران را مسئول نقض قطعنامه شورای امنیت بداند.

شیعیان حوثی یمن شنبه ۴ نوامبر / ۱۳ آبان، یک موشک بالستیکی از نوع «برکان ۲ اچ» با برد ۸۰۰ کیلومتر به سوی ریاض شلیک کردند که سامانه دفاع موشکی سعودی آن را دفع کرد. ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در واکنش به شلیک موشک از یمن به ریاض، ایران را به «تجاوز نظامی» متهم و اعلام کرد که ریاض ممکن است موشک‌پرانی حوثی‌ها را به‌عنوان «اعلان جنگ» درک کند.

این اقدام تنش تازه‌ای در منطقه ایجاد کرد.

ایران اتهام ارسال سلاح به حوثی‌ها را رد می‌کند و اتهامات آمریکا و عربستان سعودی در این زمینه را «بی‌اساس» می‌خواند. با این حال حسن روحانی، رئیس ‌‌جمهوری ایران روز چهارشنبه ۱۷ آبان در جلسه هیئت دولت حملات موشکی شیعیان حوثی به ریاض را مقاومت ملت یمن در مقابل عربستان سعودی نامید و گفت: «ملت یمن در مقابل این حجم از بمباران کشورش چه عکس‌العملی می‌تواند نشان دهد؟ می‌گویند از سلاح خود استفاده نکنند؟ خوب شماها بمباران را متوقف کنید، سپس ببینید آیا ملت یمن به آن پاسخ مثبتی نمی‌دهد؟»

رویترز نوشته است مسئول ایران در سازمان ملل برای پاسخگویی به گزارش جدید سازمان ملل در دسترس نبود.

شبکه العربیه گزارش داد که روز گذشته (پنج‌شنبه) پدافند هوایی سعودی یک موشک بالستیکی دیگر را که از سمت یمن و توسط حوثی‌ها شلیک شده بود دفع کرد. این موشک شهر «خمیس مشیط» در منطقه عسیر واقع در جنوب غرب عربستان سعودی را هدف قرار داده بود.

این گزارش همچنین افزوده است که گروه‌هایی از شبه‌نظامیان، از مرز یمن به سوی عربستان سعودی عبور کرده و تلاش داشتند ایست‌های بازرسی را در چند محور، هدف قرار دهند، اما اقدام نیروهای سعودی مانع از رسیدن شبه‌نظامیان به هدفشان شد.

محمد عبدالسلام، سخنگوی شیعیان حوثی در آبان‌ماه سال جاری گفته بود که «تازمانی که تجاوز و محاصره یمن ادامه یابد، حملات موشکی نیز ادامه خواهد یافت.»

عربستان سعودی با تشکیل یک ائتلاف عربی از ماه مارس ۲۰۱۵ با هدف مبارزه با پیشروی شیعیان حوثی در یمن، در این کشور مداخله نظامی کرد. عربستان سعودی ایران را متهم به حمایت از حوثی‌ها و تجهیز آن‌ها به سلاح می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی یمن (صبا)، حوثی‌ها و متحدان آن‌ها، وفاداران به علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن، که از مارس ۲۰۱۵ ده‌ها موشک به سمت عربستان سعودی شلیک کرده‌اند، می‌گویند که به موشک بالستیک میان‌برد دسترسی یافته‌اند که «هدف نظامی خود را با دقت بالا مورد حمله قرار می‌دهد».

محمدعلی حوثی، رهبر شیعیان یمن در مهرماه سال جاری اعلام کرد که با غلبه بر محاصره ائتلاف عربستان سعودی یگان موشکی شورشیان به‌زودی ساخت موشک‌های بالستیک را اعلام می‌کند.

خبرگزاری سبا به‌نقل از یک منبع نظامی افزوده است که شلیک‌های موفقیت‌آمیز اخیر «شروعی تازه برای راه‌اندازی موشک‌های ساخته شده در محل است.»

جنگ در یمن از اوایل سال ۲۰۱۵ آغاز شد؛ وقتی حوثی‌های تحت حمایت ایران عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری را برکنار کردند و کنترل حکومت را در دست گرفتند. عربستان سعودی به حمایت از هادی و برای بیرون راندن حوثی‌ها به جنگ وارد شد.

از آن زمان تاکنون ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی نیز با اتهامات جنایت جنگی در یمن مواجه بوده است و این اتهامات باعث شده تا دولت‌های بریتانیا و آمریکا به دلیل فروش سلاح به این کشور تحت فشار نمایندگان پارلمان‌های خود قرار بگیرند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy