Saturday, Dec 2, 2017

صفحه نخست » کاغذ در ایران ۲۵ درصد گران شد

paper.jpgایسنا ـ رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران از گرانی ۲۵ درصدی کاغذ از ابتدای سال تاکنون خبر داد و اعلام کرد که شیب قیمت این محصول طی سه ماهه اخیر افزایش چمشگیری داشته است.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با آخرین وضعیت قیمت کاغذ و نیز اقلامی که در انتظار افزایش تعرفه واردات بوده و در حالت توقف ثبت سفارش است، اظهار کرد: جزییات ثبت سفارش سیاست دولت در مورد خیلی از اقلام بوده که شاید طی چند سال اخیر نیز شرایط مناسبی نداشته، چرا که ارز مبادله‌ای در اختیار واردات اقلام غیرمناسب و غیرضروری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در دولت یازدهم قرار بر این بود تا ارز تک‌نرخی شود و ارز مبادله‌ای نیز در مورد خیلی اقلام حذف شد تا به تولید کننده کمک شده و در راستای شفاف سازی گام برداریم و به این باور دست یابیم که صرفا از رانت و امکانات دولتی استفاده نمی‌شود.

رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران با بیان این که بحث ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده یکی از مسائل جدی در خصوص برخی محصولات و به ویژه کاغذ است، گفت: وارد کنندگان از پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، در حالی که تولید کنندگان داخلی باید این رقم را پرداخت کنند که چنین موضوعی سبب شده رقابت نابرابری بین محصولات تولیدی داخل و محصولات وارداتی پیش آید.

روغنی ادامه داد: خواسته ما این است که اگر از محصولات وارد شده مالیات بر ارزش افزوده اخذ نمی‌شود در مورد تولیدات داخلی نیز این اقدام صورت نگیرد و یا اگر قرار است از ما مالیات بر ارزش افزوده دریافت شود این موضوع برای واردات کاغذ نیز لحاظ شود.

وی در مورد علت گرانی ۲۵ درصدی کاغذ از ابتدای سال جاری تاکنون، بیان کرد: گرانی کاغذ چند دلیل مختلف داشت که یکی از آنها حذف ارز مبادله‌ای برای کاغذ وارداتی بود. علاوه بر این نرخ ارز به طور معمول بالا رفت و عامل بعدی این بود که شرایط برای تولید کنندگان داخلی به سختی پیش رفت و شاهد کاهش قابل تامل محصولات آنها هستیم تا جایی که به دلیل زیان‌ده بودن تولید خود را به شدت کاهش دادند.

رییس سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوای ایران در ادامه با اشاره به این که از سوی دیگر ثبت سفارش کاغذ کاهش یافته و همین مساله موجب شد زمینه‌ کمبود کاغذ در کشور پیش آید، خاطر نشان کرد: یکی از مسائل دیگری که ازابتدای سال با آن مواجه بودیم افزایش قیمت خمیر کاغذ بود تا جایی که به ازای هر تن ۱۲۰ تا ۱۳۰ یورو قیمت‌ها بالا رفت.

روغنی با درخواست از دولت مبنی بر شفاف سازی سیاست‌ها و ساماندهی بازار کاغذ، گفت: کاغذ یکی از محصولاتی است که در GDP و رشد اقتصادی تاثیر قابل اشاره‌ای دارد و باید در ارتباط با ساماندهی بازار آن چاره‌اندیشی شود. متاسفانه از ابتدای سال جاری روند تدریجی افزایش کاغذ آغاز شد و طی سه ماهه اخیر شاهد افزایش بسزای این محصول به ازای هر بند بودیم.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy