Sunday, Dec 3, 2017

صفحه نخست » هشدار دوباره نتانیاهو درباره حضور نظامی ایران در سوریه

Benjamin_Netanyahu.jpgرادیو زمانه ـ در حالی‌که منابع خبری از احتمال حمله موشکی اسرائیل به اهداف نظامی متعلق به ایران در حومه دمشق خبر می‌دهند، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بار دیگر وعده داد که مانع تثبیت حضور نظامی تهران در سوریه شود.

نتانیاهو در پیامی ویدئویی خطاب به نشست سالانه مجمع سبان در واشنگتن، یکشنبه سوم دسامبر / ۱۲ آذر گفت: «اجازه دهید سیاست اسرائیل را تکرار کنم. ما به رژیمی که خواهان نابودی دولت یهودی است اجازه دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را نمی‌دهیم. ما به ایران اجازه نمی‌دهیم تا برای نابودکردن دولت ما به لحاظ نظامی خود را در سوریه تثبیت کند.»

سبان نام موسسه تحقیقاتی «مرکز سیاست‌گذاری برای خاورمیانه» در موسسه آمریکایی بروکینگز است.

نخست‌وزیر اسرائیل یکی از منتقدان جدی دولت ایران است. او بارها نسبت به حضور نظامی ایران در سوریه هشدار داده و تهران را به داشتن سودای تشکیل «هلال شیعی» در خاورمیانه متهم کرده است.

حمله به پایگاه ایران در سوریه؟

هشدار جدید نتانیاهو پس از آن علنی می‌شود که بامداد شنبه دوم دسامبر اسرائیل چندین موشک به سمت حومه جنوبی دمشق شلیک کرد.

گزارش‌های متفاوتی از نحوه انجام این حمله مخابره شد. به ادعای تلویزیون دولتی سوریه،اسرائیل در ساعت ابتدایی بامداد شنبه دوم دسامبر چندین موشک زمین به زمین را به مواضع ارتش در حومه دمشق شلیک کرد.

روزنامه‌های اسرائیلی اما به نقل از منابع خارجی نوشته‌اند که این حمله با شلیک پنج موشک هوا به زمین از حریم هوایی لبنان صورت گرفته است.

سیستم پدافند ضدموشکی سوریه توانسته است دو موشک‌ اسرائیل را منهدم کند و موشک‌هایی نیز به اهدافی در حومه دمشق اصابت کرده‌اند.

هدف این حملات نیز به طور دقیق مشخص نیست. گفته می‌شود که چندین مقر ارتش سوریه و گروه شیعی حزب‌الله لبنان که تحت حمایت ایران است، در مناطق الکسوه و صحنایا در جنوب غربی دمشق هدف قرار گرفته اند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داده است که هدف حمله هوایی اسرائیل یک پایگاه نظامی متعلق به ایران بوده. چند هفته پیش خبرگزاری جهانی بی‌بی‌سی گزارش داده بود که ایران یک پایگاه نظامی در اطراف الکسوه تأسیس کرده است.

منطقه حائل در مرز اسرائیل و سوریه

اسرائیل گفته که به هیچ وجه زیر بار حضور نظامی ثابت ایران در سوریه نخواهد رفت.

به گفته رسانه‌های اسرائیلی، مقام‌های ارتش این کشور وعده داده‌اند که اجازه استقرار پایگاه‌های نظامی ایران در محدوده ۴۰ کیلومتری مرز اسرائیل را ندهند.

منطقه حائل بین ایران و مرز سوریه با اسرائیل موضوع بحث مقام‌های آمریکایی و روس نیز بوده است. بنا به رسانه‌های اسرائیل، واشنگتن گفته تنها زمانی نیروهایش را از سوریه خارج می‌کند که به توافقی دائمی بر سر ایجاد یک منطقه حائل دست‌کم ۲۰ کیلومتری در بلندی‌های جولان برای بیرون‌ نگاه‌داشتن ایران و گروه حزب‌الله لبنان دست یابد.

بنا بر این گزارش‌ها، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز از ایجاد منطقه حائل در مرز اسرائیل و سوریه حمایت کرده است. با این حال الشرق الاوسط، روزنامه عربی چاپ لندن ادعا کرده که روسیه با پیشنهاد اسرائیل برای منطقه حائل ۴۰ کیلومتری مخالفت کرده اما موافق ایجاد منطقه‌‌ای ۱۰ ـ ۱۵ کیلومتری بوده است.

یسرائیل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل پنج‌شنبه ۲۶ اکتبر/ چهارم آبان در حاشیه سفر به ژاپن گفت: «اگر ابتکارات بین‌المللی دونالد ترامپ کمکی به جلوگیری از دستیابی ایران به قابلیت‌های هسته‌ای نکرد، اسرائیل خود به‌شکل نظامی واکنش نشان خواهد داد.»

حمله بامداد شنبه در ادامه مجموعه حملات اسرائیل به انبار مهمات دولت دمشق و به‌ویژه حزب‌الله لبنان در طول شش‌سال جنگ سوریه است.

اسرائیل بارها اشاره کرده که اهداف متعلق به حزب‌الله لبنان در سوریه را هدف مشروع حملات نظامی می‌داند. این کشور ایران را به ارسال موشک و دیگر تجهیزات نظامی به حزب‌الله لبنان و نیز ساختن کارخانه‌های موشک‌سازی در خاک لبنان متهم کرده است.

تهران این اتهام‌ها را رد کرده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy