Tuesday, Dec 5, 2017

صفحه نخست » اعتراض‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها در آستانه ۱۶ آذر

Daneshgah_Etraz.jpgرادیو فردا ـ تجمع‌های دانشجویی در ایران در اعتراض به مواردی چون برخورد با فعالان دانشجویی، تبعیض جنسیتی و خصوصی‌سازی آموزش عالی روز سه‌شنبه، ۱۴ آذر، در تعدادی از دانشگاه‌ها از جمله صنعتی شریف و نیشابور ادامه یافت.

اعتراض‌های دانشجویی که از روز دوشنبه با تجمع و سردادن شعارهایی در دانشگاه‌های تهران، خوارزمی، شهید بهشتی و علامه طباطبایی آغاز شده بود، روز سه‌شنبه درتعداد دیگری از دانشگاه‌ها از جمله نیشابور و صنعتی شریف تهران ادامه یافت.

بر اساس گزارش‌های رسیده به رادیو فردا، این دانشجویان به برخوردهای امنیتی با دانشجویان معترض، اعمال تبعیض‌های جنسیتی، سطح کیفی آموزش، خصوصی‌سازی آموزش عالی و فضاهای دانشگاهی، سیاست‌های اقتصادی دولت و پایین بودن کیفیت خوابگاه‌ها معترضند‎.

در همین حال، دانشجویان دانشگاه دولتی قم روز سه‌شنبه در اعتراض به تفکیک جنسیتی مراسم «روز دانشجو» در این دانشگاه، ضمن سر دادن شعارهایی سخنرانی حمید حاجی بابایی، نماینده اصولگرای مجلس، را ترک کردند.

روز دوشنبه نیز گروه‌هایی از دانشجویان در چند دانشگاه در تهران به مناسبت روز دانشجو، ۱۶ آذر، در اعتراض به «پولی‌شدن دانشگاه‌ها و کالایی‌سازی حیات اجتماعی» تجمع کردند.

بر اساس گزارش‌ها، دانشجویان با شعارهای «تدبیر این وزارت علم است یا تجارت»، «با سنوات و وام‌ها، شدیم برده بانک‌ها» و «دانشجو آگاه است، با کارگر همراه است»، «تدبیر دولتمردان، ستم علیه زنان»، «مسکن و کار و درمان، آموزش رایگان، خواسته زحمت‌کشان» و «با تهدید، با احضار، ساکت نمی‌شیم این‌بار» اعتراض خود را به «وضعیت موجود» اعلام کردند.

در آستانه روز ۱۶ آذر، روز دانشجو، هر ساله مراسم‌هایی در دانشگاه‌های مختلف ایران برگزار می‌شود.

در روزهای گذشته تعدادی از رسانه‌های ایران از «افزایش محدودیت» برای برگزاری سخنرانی‌های سیاسی در دانشگاه‌ها و «فشار» به فعالان دانشجویی در آستانه روز ۱۶ آذر خبر داده‌اند.

در همین حال محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس، در یادداشتی نوشت که مراسم‌های برگزار شده در دانشگاه‌ها در روز دانشجو «به لحاظ کیفی افت چشمگیر داشته که با تهی شدن مراسم‌های مرتبط برگزار شده از روح آزادی‌خواهی، استقلال‌طلبی، عدالت‌محوری و مطالبه‌گری همراه بوده‌ است».

وی تأکید کرد که مدیران وزارت علوم و دیگر نهادها نباید با مطالبات صنفی دانشجویی «برخوردهای انضباطی یا امنیتی» بکنند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز ۱۱ آذر در سخنرانی خود در دانشگاه سیستان و بلوچستان اعلام کرده بود که «دانشجو و دانشگاه امروز با صدای رسا و بدون لکنت زبان سخن می‌گوید».

با این حال تشکل‌های دانشجویی اعلام می‌کنند که مواردی چون «فضای امنیتی» در دانشگاه‌ها، برخورد با فعالان دانشجویی و محروم کردن آنان از تحصیل همچنان ادامه دارد.

از جمله در سال‌های گذشته، ۹۲ تشکل دانشجویی، ۸۱۳ فعال نشریات دانشجویی و هشت هزار فعال دانشجویی در نامه‌های جداگانه‌های به وجود «جَوّ ارعاب و تهدید» و فضای «امنیتی» در دانشگاه‌ها، به لغو برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی و «دخالت‌های غیرقانونی و فراقانونی» در برگزاری آنها اعتراض کرده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy