Thursday, Dec 7, 2017

صفحه نخست » تداوم اعتراض‌ها در سومین روز از تجمعات دانشجویی به مناسبت روز دانشجو

Daneshjouyan_Eteraz.jpgرادیو زمانه ـ روز چهارشنبه ۱۵ آذر برای سومین روز تجمعاتی به مناسبت روز دانشجو در چند دانشگاه در اعتراض به روند کالایی‌سازی آموزش، تبعیض جنسیتی، و امنیتی کردن فضای دانشگاه برگزار شد. چند تن از فرماندهان سابق و فعلی سپاه و سیاستمداران اصولگرا در مراسم تشکل‌های وابسته به حکومت به تشریح اوضاع و موقعیت بین‌المللی جمهوری اسلامی پرداختند و سخنرانی مسعود پزشکیان نماینده اصلاح‌طلب مجلس تحت‌الشعاع جدل لفظی او با دانشجویان بر سر این مساله قرار گرفت که مجلس بی‌کفایت است، یا انتخاب‌کنندگان نمایندگان مجلس.

صدای دانشجویان مستقل

دانشجویان دانشگاه زنجان به مناسبت روز دانشجو یک نمایشگاه عکس حاوی عکس‌هایی از تظاهرات‌های اعتراضی سال ۸۸ قرار برگزار کردند. بنری با این نوشته نیز بر دیوار نصب شده بود: جای دانشجو زندان نیست/ دانشگاه پادگان نیست.

دانشجویان دانشگاه ارومیه در مراسم روز دانشجو این شعارها را در دست داشتند:

نه به تبعیض جنسیتی
نه به دانشگاه امنیتی و شورای نظارت فضای مجازی
نه به پولی‌سازی آموزش
در مراسم ویژه روز دانشجو در دانشگاه مدنی آذربایجان نیز بیانیه شوراهای صنفی دانشجویان قرائت شد.

چند دانشجوی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از وضعیت دانشجویان و دانشگاه‌ها گفتند. همه مصاحبه‌شوندگان بر بی‌افقی دانشجویان پس از پایان تحصیلات تاکید کردند.

یک دانشجوی دانشکده فنی از افت روحیه مطالبه‌گری دانشجویان گفت که به اعتقاد او از تجربه‌های منفی گذشته و اعمال فشارهای بیرونی ناشی می‌شود. فضای دانشگاه‌ها به گونه‌ای شده است که دانشجویان می‌دانند نقش خاصی در تصمیم‌گیری‌ها ندارند. بنابراین وجود تریبون‌های آزاد یا کرسی‌های آزاد اندیشی نمی‌توانند این روحیه دانشجویان را تقویت کنند.

این دانشجو گفت بیش از ۷۰ درصد هم کلاسی‌های من به مهاجرت بعد از فارغ التحصیلی می‌اندیشند:

«امروز به جرات می‌توانم بگویم که از هر ۵ نفر دانشجو ۱ نفر مطالبه گری می‌کند»

به گفته یک دانشجوی حقوق دانشگاه تهران آینده مبهم شغلی مهمترین دغدغه دانشجویان است و دانشجویان هرچه به ترم‌های بالاتر میرسند افسرده‌تر به نظر می‌رسند.

یک دانشجوی رشته مکانیک در گفت و گو با ایسنا بر خصوصی سازی و پولی شدن دانشگاه‌ها انگشت گذاشته است. دانشجویان ناگزیرند برای استفاده از آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها نیز هزینه پرداخت کنند. هزینه سنوات و واگذاری سلف‌سرویس دانشگاه به بخش خصوصی مزید بر علت است. این هزینه‌ها سبب شده است طبقات محروم از آموزش عالی بی‌نصیب بمانند.

اعتراض دانشجویان در گردهمایی‌های رسمی

سخنرانی روز چهارشنبه مسعود پزشکیان نماینده اصلاح‌طلب مجلس در دانشگاه بهشتی با حاشیه‌های زیادی همراه شد. دانشجویان منتقد به عملکرد اصلاح‌طلبان شعار دادند: مجلس بی‌کفایت نمیخوایم. پزشکیان پاسخ داد مجلس را مردم انتخاب کرده‌اند. پس انتخاب‌کنندگان بی‌کفایتند، نه منتخبان.

دانشجویان سخنران را هو کردند. فیلمی از جدل لفظی دانشجویان و پزشکیان در فضای مجازی منتشر شده است.

عبدالرضا رحمانى فضلى وزیر کشور نیز از روز دانشجو غافل نمانده بود. او آماری مبنی بر افزایش فعالیت تشکل‌هاى دانشجویى در دولت روحانی ارایه داد و مدعی شد «دولت به هیچ وجه بدنبال امنیتی کردن فضای دانشگاه‌ها نبوده و نیست و سیاست وزارت کشور برگزاری تمامی مراسم‌های دانشجویی مجوزدار به صورت قانونی است و از آن هم حمایت کرده و می‌کند.»

پیش از برگزاری تجمعات دانشجویی به مناسبت روز دانشجو، گزارشی درباره محدودیت‌هایی منتشر شد که بسیاری از دانشگاه‌های دولتی برای برگزاری برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی ایجاد کرده‌اند.

وزیر کشور در باره صدور مجوز فعالیت‌ها گفت: «مجوز برای سخنرانی در این مراسم‌ها توسط شورای فرهنگی دانشگاه صادر می‌شود که مورد تایید وزارت کشور است.»

در دانشگاه آزاد زاهدان سالنی که قرار بود محسن قدیری ابیانه سفیر ایران در مکزیک در دولت لحمدی‌نژاد و عضو ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی در آن سخنرانی کند خالی ماند.

اما فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد به مناسبت روز دانشجو در تهران سخنرانی کرد. او گفت از مدتها پیش خواستار حذف کنکور است. اما «افراد ذینفعی» هستند که مانع حذف کنکور می‌شوند.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد، «یک لولا میان نظام پرورشی و نظام آموزش عالی وجود دارد که بر این اساس هشت هزار میلیارد تومان گردش مالی آن است، یعنی کلاس‌های کنکور، برگزاری آزمون و مسائل این‌چنینی دارای ۸ هزار میلیارد تومان گردش مالی است که افرادی اجازه نمی‌دهند کنکور حذف شود.

حسن عباسی که از او بعنوان استراتژیست جریانات اصولگرا یاد می‌شود و خود مدعی است «کیسینجر اسلام» است، نیز از تریبون بسیج دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی به سخنوری پرداخت.

به گفته عباسی مشکلات موجود در جامعه ناشی از ساختار التقاطی جمهوری اسلامی است: «مبنای قوای سه گانه جمهوری اسلامی مال اسلام نیست لذا علت سقوط و مشکل پیدا کردن همه روسای جمهور و اغلب مسئولان چون روسای مجلس در ایران مربوط به اشکال افراد یا جمهوری اسلامی نیست بلکه مربوط به ساختار التقاطی حکومت جمهوری اسلامی است.»

او البته «اقتدار» بین‌المللی جمهوری اسلامی را از یاد نبرد و آنرا نشانه تحقق «تمدن نوین اسلامی» مورد نظر خامنه‌ای خواند. عباسی در اشاره به نقش سپاه پاسداران در سوریه گفت: «چه کسی فکر می‌کرد روزی ژنرال‌های روسی در زیر دست فرماندهان سپاه در سوریه با امریکا و داعش بجنگند. استادان دانشگاه از گفتن این حقیقت وحشت دارند.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy