Saturday, Dec 9, 2017

صفحه نخست » دلیل جاده یک‌طرفه؛ تبادل گردشگر میان ایران و روسیه

دویچه وله - در سال‌های اخیر تبادل گردشگر میان ایران و روسیه به شدت افزایش یافته اما شمار گردشگران ایرانی چهار برابر روس‌هاست. سفیر روسیه در تهران می‌گوید روس‌ها به دلیل محدودیت‌ها در ایران سفر به دیگر کشورها را ترجیح می‌دهند.

درست یک سال پیش، لوان جاگاریان، سفیر فدراسیون روسیه در ایران در یک همایش تجاری در تهران اعلام کرد در سال گذشته شمار گردشگران ایرانی که به روسیه سفر کرده‌اند ۸۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، لوان جاگاریان با توجه به موافقت‌نامه‌ای که برای آسان‌تر شدن دریافت روادید سفر میان دو کشور امضاء شده ابراز امیدواری کرد که روابط میان ایران و روسیه در زمینه تبادل گردشگر و همکاری‌های بازرگانی گسترش یابد.

از مدتی پیش زمزمه‌هایی مبنی بر لغو ویزا میان ایران و روسیه به گوش می‌رسد. مسکو که سال ۹۴ به صراحت لغو ویزا را غیر ضروری می‌خواند، ظاهرا با توجه به افزایش تمایل ایرانیان برای سفر به روسیه آماده تجدید نظر در مورد این مسئله شده است.

59c9960d45d2a027e83db38c.jpgورود گردشگران روس به ترکیه

خبرگزاری ایسنا روز شنبه (۱۸ آذر/ ۹ دسامبر) در گزارشی زیر عنوان "رقابت روس‌ها بر سر ایرانی‌ها" نوشت: «با جدی شدن زمزمه لغو ویزای روسیه و ایران در سال آینده، جمهوری‌های این کشور فدرال به تلاطم افتاده‌اند تا از بازاری که در سال گذشته ۹ میلیون گردشگر خروجی داشته، سهمی نصیب خود کنند.»

پائیز ۱۳۹۴ و پس از آنکه جنگنده‌های ترکیه در مرز سوریه یک هواپیمای نظامی روسیه را سرنگون کردند روابط دو کشور متشنج و سفر گردشگران روس به ترکیه به شدت کاهش یافت.

در پی این حادثه امیدواری‌هایی نسبت به همکاری‌های بیشتر میان تهران و مسکو در زمینه تبادل گردشگر به وجود آمد اما این جاده تا کنون یک‌طرفه بوده است.

به گزارش ایسنا خبرگزاری اسپونتیک به نقل از عضو هیئت رئیسه اتحادیه آژانس‌های توریستی روسیه در تائید این موضوع گزارش داد: «ایرانی‌هایی که از روسیه دیدن می‌کنند، چهار برابر بیشتر از تعداد مسافران روس به ایران هستند.»

سفارت روسیه در تهران می‌گوید سال گذشته بیش از ۶۳ هزار ایرانی به این کشور سفر کرده‌اند و در تابستان امسال روزانه ۸۰۰ تا ۹۰۰ روادید برای ایرانی‌ها صادر کرده که بیشتر آنها گردشگری است.

محدودیت‌ها، مانع جذب گردشگران روس

سفیر روسیه درباره علت سفر کمتر روس‌ها به ایران گفته است: «ما نمی‌توانیم به زور گردشگران را به ایران بفرستیم، ایران کشوری باستانی و تاریخی است، ولی اینجا محدودیت‌هایی وجود دارد. این محدودیت‌ها باعث می‌شود که روس‌ها، کشورهایی چون تایلند، امارات، اروپای جنوبی و ترکیه را ترجیح دهند. ما این محدودیت‌ها را درک می‌کنیم و آن را رعایت کرده و به آن احترام می‌گذاریم، ولی گردشگران ما ترجیح می‌دهند به جای دیگری سفر کنند.»

به رغم این، سفر ایرانیان به روسیه و جمهوری‌های شوروی سابق هر سال بیشتر می‌شود؛ ایرانیان برای تفریح، دیدن کنسرت و فرار از همان محدودیت‌هایی که لوان جاگاریان از آن سخن گفته به شهرهایی مانند تفلیس، باکو و سنت‌پترزبورگ سفر می‌کنند و مناطق دیگر را نیز بی‌نصیب نمی‌گذارند.

هفته‌ی پیش هیئت گردشگری باشقیرستان که برای مذاکره و ترغیب آژانس‌های مسافربری ایرانی به تهران سفر کرده بود اعلام کرد که تا سال گذشته تنها یک هزار ایرانی به این منطقه سفر می‌کردند اما انتظار می‌رود این تعداد امسال هفت برابر شود.

به گزارش خبرگزاری مهر ولادیمیر مدینسکی وزیر فرهنگ روسیه ابتدای امسال اعلام کرد در سال ۲۰۱۶ تعداد گردشگرانی که به شهرهای مختلف روسیه سفر کرده‌اند نزدیک به هفت درصد رشد داشته و بیش از ۷۰ درصد از این رشد به بیشتر شدن گردشگران ایرانی مربوط بوده است.

خبرگزاری دانشجویی ایسنا درباره تشدید تلاش روس‌ها برای جذب گردشگران ایرانی نوشته است: «حرکت روس‌ها در این مسیر آن‌چنان سرعت گرفته که بیشتر آژانس‌های ایرانی را نیز همراه کرده و آنها را به فکر اجرای تورهای بیشتر در روسیه و جمهوری‌های آن انداخته تا جذب روس‌هایی که محدودیت در ایران را بهانه نیامدن کرده‌اند.»

به گفته‌ی یعقوب قاسمی، عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و آژانس‌های گردشگری تلاش‌هایی در جریان است تا جزیره کیش به عنوان یک مقصد گردشگری به روسیه و دیگر حمهوری‌های شوروی سابق معرفی شود.

کیش به نسبت بسیاری دیگر از شهرهای ایران از امکانات گردشگری بیشتری برخوردار است و محدودیت‌های رایج در جمهوری اسلامی، به طور نسبی در آن کمتر اعمال می‌شود.

کیش، از حرف تا عمل

قاسمی با اشاره به برنامه راه‌اندازی پروازهای چارتری میان مسکو، قازان، پایتخت تاتارستان به تهران و کیش به ایسنا گفت: «ما همیشه از تبدیل جزیره کیش به مقصد گردشگری روس‌ها حرف می‌زنیم، اما این دفعه می‌خواهیم عمل کنیم.»

مقامات تاتارستان چندی پیش در دیدار با سرکنسول ایران در این منطقه نسبت به افزایش همکاری‌های دو جانبه در زمینه گردشگری ابراز تمایل کرده‌اند و قرار است هیئت‌هایی از این کشور و روسیه ژانویه سال آینده به ایران سفر کنند.

به نظر می‌رسد که مقامات تاتارستان نیز بیشتر مایل به جذب گردشگران ایرانی باشند تا اعزام گردشگر به ایران. دو مقصد نخست گردشگران تاتار تایلند و دبی هستند که برای بسیاری در قیاس با کیش "جاذبه‌های" دیگری نیز دارند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy