Sunday, Dec 10, 2017

صفحه نخست » وزیر خارجه بریتانیا بدون دست یافتن توافقی درباره نازنین زاغری تهران را ترک کرد

rouhani-johnson22.jpgبی‌بی‌سی: بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا در حالی به سفر دو روزه خود به ایران پایان داد و تهران را ترک کرد که در مورد سرنوشت نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی که در ایران زندانی است توافقی به دست نیامد.

آقای جانسون پیش از ترک تهران با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران دیدار کرد. مقام‌های وزارت خارجه بریتانیا، گفت‌وگوی آنها را "صریح" توصیف کردند.

گزارش شده است که آقای جانسون در این دیدار بر آزادی نازنین زاغری‌ راتکلیف، شهروند ایرانی - بریتانیایی زندانی در ایران، تاکید کرده است.

جیمز رابین، خبرنگار دیپلماتیک بی‌بی‌سی، می‌گوید که دیدار آقای جانسون با آقای روحانی مهم است چرا که دیدار رئیس جمهور با وزیران خارجه کشورهایی که به این کشور سفر می‌کنند یک ضرورت پروتکلی نیست؛ اگرچه به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی علیرغم اهمیت این دیدار، باید توجه کرد که قدرت رئیس جمهور ایران در ساختار سیاسی و عرفی این کشور محدود است.

رسانه‌های ایران نیز در گزارش این دیدار به نقل از رئیس جمهور ایران درخصوص تحولات منطقه‌ای نوشته‌اند: "شرایط منطقه به گونه‌ای است که نباید در آتش آن دمیده شود و تصمیم اخیر رییس جمهور آمریکا [در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل] بنزینی بود که در آتش منطقه ریخته شد."

آقای روحانی همچنین تاکید کرده است که "گفتگوی لندن با تهران می‌تواند به همکاری برای ثبات بیشتر در منطقه منجر شود."

رئیس جمهور ایران همزمان بر "لزوم گسترش روابط و همکاری‌های بانکی ایران و انگلستان" در راستای توافقنامه هسته‌ای بین ایران و قدرتهای خارجی موسوم به برجام تاکید و افزده است که "اجرا و حفظ برجام حائز اهمیت بوده و معتقدیم که همه و بویژه ملت ایران باید بتوانند از منافع برجام بهره‌برداری کنند."

پیشتر نیز در دیدار وزاری خارجه بریتانیا و ایران، آقای جانسون تاکید کرد و گفته بود که بریتانیا به حفظ توافق هسته‌ای و اجرای کامل آن متعهد است.

آقای جانسون دیروز (شنبه ۹ دسامبر/۱۸ آذر) وارد ایران شد و تاکنون با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود، علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور دیدار و گفتگو کرده است.

آقای جانسون گفته است که دیدارش با آقای ظریف "سازنده" بوده و طی آن از جمله "گفتگوی صریحی" درباره نازنین زاغری انجام شده است.

روابط بریتانیا با ایران و مسایل منطقه‌ای و جهانی در دیدارهای آقای جانسون با مقام‌های ایرانی مطرح شد اما آزادی نازنین زاغری‌راتکلیف، شهروند ایرانی - بریتانیایی زندانی در ایران از مهم‌ترین محورهای مذاکره وزیر امور خارجه بریتانیا در ایران است.

نازنین زاغری راتکلیف در حال سپری کردن حکم مجازات پنج سال زندانی است که به "جرم" تلاش برای براندازی برای او صادر شده است.

چند هفته پیش آقای جانسون با اظهارنظری درباره وضعیت نازنین زاغری، موجی از انتقادها را در بریتانیا برانگیخت.

آقای جانسون در انتقاد از حکم خانم زاغری گفت "نازنین زاغری تنها مشغول آموزش روزنامه‌نگاری بود". این حرف آقای جانسون برخلاف گفته خانواده خانم زاغری و همچنین بنیاد رویترز بود.

آقای جانسون پیش از سفر به ایران در عمان با سلطان قابوس دیدار کرد.

خبرگزاری دولتی عمان گفته است سلطان قابوس در این دیدار درباره روابط دو جانبه و مسایل منطقه‌ای با وزیر امور خارجه بریتانیا گفت‌و‌گو کرده است. یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان هم در این دیدار حضور داشت.

سلطان قابوس که از سال ۱۹۷۰ بر عمان حکمرانی می‌کند، روابط حسنه‌ای با ایران دارد و بارها میان ایران و غرب میانجیگری کرده است.

سلطان قابوس در سال ۲۰۱۳ بانی دیدارهای محرمانه مقام‌های ایرانی و آمریکایی در مسقط بود که آن دیدارها مقدمه‌ای برای مذاکرات در باره برنامه هسته‌ای ایران شد.

آقای جانسون در سفر خاورمیانه‌ای خود به جز عمان و ایران به امارات عربی متحده هم سفر خواهد کرد.

حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در بریتانیا، به خبرگزاری میزان، خبرگزاری قوه قضائیه ایران، گفته است سفر آقای جانسون به ایران یک "سفر خاص" است که در آن "همه ابعاد روابط دو کشور از جمله مباحث اقتصادی، سیاسی، منطقه‌ای و مباحث بین المللی و برجام مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد."

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy