Tuesday, Jan 23, 2018

صفحه نخست » پرونده ترامپ-روسیه: رابرت مولر چند ساعت از وزیر دادگستری آمریکا بازجوئی کرد

muller_sessions_012318.jpgبی بی سی - سخنگوی جف سشنز، دادستان کل آمریکا تایید کرده هفته گذشته در مصاحبه با تیم رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده ترامپ-روسیه حاضر شده است. دادستان کل، بالاترین مقام دولتی است که تاکنون برای مصاحبه با بازرسان ویژه پرونده ترامپ-روسیه فراخوانده شده است.

ماموریت بازرس ویژه که بهار گذشته و در پی اخراج جیمز کومی، رئیس وقت پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) آغاز شد بر یافتن حقایق درباره ارتباط میان ستاد انتخاباتی و حلقه یاران آقای ترامپ با روسیه و تاثیر آن بر انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۱۶ است.

آقای مولر که خود برای سال‌ها رئیس اف‌بی‌آی بوده همچنین درصدد یافتن پاسخ به این پرسش است که آیا رئیس جمهور آمریکا با اخراج جیمز کومی قانون شکنی کرده است یا خیر.

آقای سشنز که ماه مه سال گذشته در نامه‌ای به دونالد ترامپ، اخراج رئیس وقت اف‌بی‌آی را توصیه کرده بود، نامش در ارتباط با پرونده ترامپ-روسیه همواره خبرساز بوده و در یک سال گذشته بارها برای ادای توضیحات به کنگره فراخوانده شده بود. با وجود این، او نخستین وزیر کابینه آقای ترامپ است که رسما برای پاسخ دادن به سوالات بازرس ویژه به مصاحبه دعوت شده است.

در مقام دادستان کل و وزیر دادگستری، جف سشنز بر پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، و هم چنین انتصاب بازرس ویژه نظارت می‌کند و در عزل و نصب آنها دخیل است اما با توجه به عضویت آقای سشنز در ستاد انتخاباتی آقای ترامپ، او بهار گذشته خود را از تمام اختیارتش در ارتباط با پرونده ترامپ-روسیه، عزل کرد.

تصمیمی که با عصبانیت آقای ترامپ روبرو شد. او در یکسال گذشته علنا جف سشنز را مورد انتقاد قرار داده و تلویحا وزیر دادگستری خودش را "بی‌عرضه" خوانده است. این موضوع بارها گمانه زنی درباره استعفای آقای سشنز و فشارها برای کنار گذاشتن او از کابینه را به صدر اخبار آمریکا کشانده است.

آقای سشنز قاعدتا می‌بایست در کنار تحقیقات کنگره، تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا درباره ادعای دخالت روسیه درانتخابات را هدایت می‌کرد. اما کناره‌گیری او نهایتا به انتصاب رابرت مولر به عنوان بازپرس ویژه منجر شد.

دستگاه‌های امنیتی آمریکا روسیه را به مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متهم می‌کنند و دموکرات‌ها هم ستاد انتخابات دونالد ترامپ را متهم می‌کنند که تماس‌هایی با روسیه داشته است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy