Wednesday, Jan 17, 2018

صفحه نخست » "کارمند ساده" شرکت ملی نفت ایران پس از اختلاس 126 میلیارد تومانی به کانادا فرار کرد

ekhtelas_011718.jpgمجتبی احمدی - شبکه بیان

فساد اقتصادی و سوءاستفاده‌های مالی با نظام جمهوری اسلامی گره خورده و عجین شده است. از اختلاس محسن رفیق‌دوست و فسادهای شهرام جزایری تا اختلاس سه هزار میلیاردی و هشت هزار میلیاردی صندوق فرهنگیان همه در حکومتی رخ داده است که مدعی نمایندگی خدا بر روی زمین است.

به گزارش «شبکه رسانه‌ای بیان» در تازه‌ترین فساد اقتصادی، کارمندی «ساده» در بخش مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران که سابقه طولانی دارد، دست به اختلاسی 126 میلیارد تومانی زده است.

می‌گویند تیمی از وزارت اطلاعات و قوه قضائیه مأمور شده‌اند تا چگونگی این اختلاس را بررسی کنند و ببیند آیا این کارمند ساده به‌تنهایی چنین فسادی را مرتکب شده یا همدستانی هم داشته است.

کارمند ساده مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران 30 سال سابقه خدمت دارد و به‌عنوان ذیحساب فعالیت داشته است. او به لطف پول‌های بادآورده نفتی برای خود و خانواده‌اش تابعیت کانادا را دست‌وپا کرده و پس‌ازاین سرقت بزرگ به استانبولِ ترکیه و از آنجا به کشور دوم خود فرار کرده است.

چندی پیش سازمان بین‌المللی شفافیت در جدیدترین رده‌بندی کشورهای جهان بر اساس شاخص ادراک فساد اعلام کرد، رتبه ایران در جهان با یک پله نزول به رتبه 131 رسیده و میزان فساد اقتصادی و اداری در ایران بیشتر شده است.

پرسش مهم این است که چرا وقتی فرد اختلاس کننده متواری می‌شود، مسئولان متوجه اختلاس می‌شوند؛ در ماجرای اختلاس مدیرعامل پیشین بانک ملی نیز وقتی محمودرضا خاوری به انگلیس و کانادا فرار کرد، افشاگری‌ها آغاز شد. آیا این به معنای وجود باندهای اختلاس‌گر در دستگاه‌های دولتی و قضایی نیست؟ هدایت الله خادمی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه کارمند ساده به کانادا فرار کرده است، می‌گوید «مشخص شده که 15 میلیون دلار به ‌علاوه 60 میلیارد تومان در حساب اکتشاف وجود ندارد.» اگر به قیمت دلار آزاد رقم 15 میلیون دلار را محاسبه کنیم، چیزی حدود 66 میلیارد تومان می‌شود که با احتساب 60 میلیارد دیگر، 126 میلیارد تومان ناپدید شده است.

البته برخی منابع اعلام کرده‌اند رقم دقیق این اختلاس هنوز مشخص نیست و ممکن است میزان اختلاس در مدیریت اکتشاف، بسیار بیشتر از این رقم باشد. این رقم هرچه باشد، کاملاً مشخص است که با همکاری مدیران ارشد شرکت ملی نفت انجام شده است. خادمی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس ایران بسیار ساده‌لوحانه به این قضیه نگاه می‌کند و در تعریف سناریوی این اختلاس می‌گوید «چک‌های مربوط به مدیریت اکتشاف برای وصول به بانک ارجاع می‌شده که مسئولان بانک به مسئولان مدیریت اکتشاف اعلام می‌کنند که به دلیل نبود منابع حساب‌های مدیریت اکتشاف مسدود است.»

او ادامه می‌دهد که پس از مطلع شدن مسئولان مدیریت اکتشاف از این موضوع، سراغ حسابرس مدیریت اکتشاف رفته که متوجه می‌شوند وی از کشور متواری شده است. از نماینده مجلس که باید شاهد و ناظر فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی باشد، پذیرفتن چنین سناریوی احمقانه‌ای بعید است؛ چراکه کاملاً مشخص است که اختلاس‌های میلیاردی با نقشه‌های پیچیده‌ای انجام می‌شوند.

قطعاً در روزهای آینده ابعاد این اختلاس روشن‌تر خواهد شد و خواه ‌ناخواه مسئولان وزارت نفت باید پاسخگوی عملکرد خود در این زمینه باشند. اما عده‌ای بر این باورند که تا تیم بیژن زنگنه، وزیر نفت در این دستگاهِ درآمدزا هستند بسیاری از اختلاس‌ها و تخلف‌های انجام‌شده، پنهان خواهند ماند. دراین‌بین سؤالی که بی‌پاسخ مانده این است که آیا حراست و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از این اختلاس بی‌خبر بوده‌اند و به‌یک‌باره متوجه آن شده‌اند؟!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy