Tuesday, Jan 2, 2018

صفحه نخست » ایندیپندنت: سرکوب تظاهرات در ایران به مرگ توافق هسته‌ای می‌انجامد

independent_010218.jpgایران اینترنشنال، روزنامه ایندیپندنت روز سه شنبه ۱۲ دی ماه در سرمقاله‌ای می‌نویسد فساد و بی‌عدالتی زمینه‌های بروز اعتراضات جاری در ایران می‌باشد و هرگونه واکنش سرکوبگرانه از طرف حکومت، می‌تواند کشورهای جهان را بر علیه آن کرده و مرگ توافق هسته‌ای را به‌دنبال بیاورد.

در این سرمقاله آمده است: «ایران اکنون شاهد گسترده‌ترین تظاهرات ضددولتی از سال ۲۰۰۹ تا به امروز است و هر روز ابعاد آن افزایش پیدا می‌کند. تا امروز گزارش شده است که ۱۵ نفر در جریان این اعتراضات کشته شده‌اند اما چگونگی این تلفات انسانی هنوز مشخص نیست.

با اینکه انگیزه تظاهرکنندگان ظاهراً اقتصادی به‌نظر می‌رسد، اما اکثر شعارهای آنها مستقیماً بر علیه رژیم مذهبی در قدرت است که پس از سقوط شاه تا به امروز بر کشور حاکم بوده است.»

مقاله می‌افزاید: «ایران از زمان سقوط شاه تا امروز کشوری با مردمی از نظر سیاسی تکه‌پاره بوده است هنوز زود است که بتوان گفت این اعتراضات تا چه حد یک تهدید جدّی بر علیه حاکمیت و ثبات کل کشور است. مقدار و خواسته‌های معترضین در غیبت شاهدهای عینی و وجود گزارشگران خارجی نامعلوم به‌نظر می‌رسد. در چنین شرایطی بیشتر اخبار توسط سازمان‌های مخالف رژیم در دسترس عمومی قرار می‌گیرد که بعضاً غلوآمیز است.

اما پاره کردن عکس آیت‌الله خامنه‌ای توسط تظاهرکنندگان بیانگر رادیکالیزه شدن جنبش جاری است. همین‌طور شعارهایی که در ستایش از شاه و دوران او و انتقاد از حمایت حکومت از رژیم بشاراسد داده می‌شود نیز حاکی از شکل گرفتن یک جنبشی جدید است.

تا امروز حست روحانی و دولت او واکنش حساب‌شده‌ای از خود نشان داده‌اند و خواهان آرامش اوضاع شده‌اند. اما ممکن است او سرانجام در مقابل فشار جناح‌های دیگر مجبور به سرکوب جنبش بشود.

در چنین صورتی، کشورهای غربی و اروپایی با مواضع سرسختانه دولت ترامپ در مقابل حکومت ایران همسویی پیدا خواهند کرد که می‌تواند مرگ توافق هسته‌ای را به‌دنبال بیاورد.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy