Thursday, Jan 4, 2018

صفحه نخست » تعداد دستگیرشدگان اعتراضات سراسری ایران از هزار نفر گذشت

eterazat_3.jpgایران وایر ـ آرش عزیزی - در جریان هفت روز تجمعات اعتراضی در ایران، مجموع دستگیری‌ها از هزار نفر فراتر رفته‌اند.

حسین اشتری، رئیس پلیس ایران، دیروز در یازدهمین همایش سراسری معاونان تربیت و آموزش ناجا در تهران مدعی شد که ۷۰ درصد عاملین اعتراضات دستگیر شده‌اند اما تعداد آن‌ها را مشخص نکرد.

با این وجود، فرمانداران شهرهای مختلف به ارقام مشخصی اشاره کرده‌اند. علی اصغر ناصربخت، معاون سیاسی امنیتی فرماندار تهران، دیروز (سه‌شنبه) گفته بود حداقل ۴۵۰ نفر در تهران دستگیر شده‌اند.

جواد جبله، دادستان ملارد، واقع در استان تهران، گفت یکی از «ادمین‌های شایعه‌ساز در فضای مجازی» در این شهرستان دستگیر شده است.

دادستان کرج هم گفته تا کنون ۲۰ نفر در این شهر در رابطه با اعتراضات بازداشت شده‌اند.

در مشهد، قاضی حسن حیدری، معاون دادستان، گفت ۱۳۸ نفر دستگیر شده‌اند و آن‌ها را «عده‌ای که قصد آشوب و اغتشاش داشتند» نامید.

تعداد دستگیرشدگان در شهرهای مختلف استان اصفهان به بیش از ۱۰۰ نفر می‌رسد. روز پنجم ناآرامی‌ها بیشتر از همه بر این استان متمرکز بود.

فرماندار همدان تعداد بازداشت‌شدگان را ۱۵۰ نفر اعلام کرد و گفت «بیشتر در بین سنین ۱۷ تا ۲۵ سال هستند» و در بین‌شان «افرادی هستند که ارتباطاتی با شبکه‌ها و رسانه‌های معاند و خارج از کشور داشتند.»

در بین استان‌های شمالی، گلستان صحنه بسیاری دستگیری‌ها بوده. علی اصغر طهماسبی، معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان، گفت ۱۵۰ نفر در شب‌های گذشته در این شهر دستگیر شده‌اند و افزود که «این تعداد بودند که شعارهای ساختارشکنانه می‌دادند و سبب برهم زدن نظم و امنیت عمومی شده بودند.»

مهدی کاهه، مقام قضایی در قم، بدون اعلام تعدادی مشخص گفت: «عوامل اصلی و کسانی که با ساماندهی عوامل بیگانه به‌منظور هنجارشکنی در شهر مقدس قم اقدام به فراخوان مردم کرده بودند، شناسایی و دستگیر شدند.»

در شهرستان فلاورجان، که مردم معترض به کلانتری قهدریجان حمله برده بودند، فرماندار گفت عوامل حمله به کلانتری شناسایی و دستگیر شده‌اند.

در استان کرمانشاه، ‌ محمد حسین صادقی، دادستان عمومی و انقلاب، با انتشار اطلاعیه‌ای گفت «عوامل اصلی تحریک به ایجاد تجمع و هدایت آشوب‌های خیابانی دستگیر شده‌اند.»

دادستانی شهرستان اسلام‌آباد غرب که در این استان واقع شده هم گفت پنج نفر در این شهر «قبل از هر اقدامی» دستگیر شده‌اند.

در استان مازندران، حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری، مدیر کل اوقاف و امور خیریه، از حمله مردم به سه امامزاده خبر داد و گفت سه نفر در این رابطه دستگیر شده‌اند «که دو نفر از آن‌ها مازندرانی نبودند» و آن نفر دیگر «سابقه اغتشاش دارد.»

در کرمان، علیرضا رزم حسینی، رئیس شورای تامین استان، گفت تعداد «محدودی» دستگیر شده‌اند که «در پشت صحنه برای شبکه‌های معاند نظام خوراک تهیه می‌کردند و یا لیدر و محرک آشوب‌های اخیر بوده‌اند.» در زنجان، دادستان عمومی و انقلاب گفت «تعدادی از سردسته‌های تجمعات اخیر در زنجان، ابهر و خرم‌دره» دستگیر شده‌اند.

در اردبیل، دادستان عمومی و انقلاب گفت «تجمع مختصر و محدودی» در روز شنبه در این شهر برگزار شده که در آن ۴۰ نفر دستگیر شده‌اند اما «با تذکر و اخذ تعهد اغلب آن‌ها آزاد شدند.» او اما گفت ۱۵ نفر هم «با قرار قانونی بازداشت شدند.» و از آن میان ارتباط سه نفرشان «با کانال‌های معاند نظام و سرپل گروهک نفاق محرز شده است» و افزود: «از سویی دو مورد اقدام خرابکارانه نیز شناسایی شد که ارتباط این افراد با گروه سلطنت‌طلب را نشان می‌دهد».

در استان لرستان، حبیب‌الله خجسته‌پور، معاون سیاسی امنیتی استانداری، گفت «تعدادی از آشوبگران اغتشاشات اخیر دستگیر شده‌اند» اما «هنوز هنوز تعداد افراد دستگیر شده توسط نهادهای مختلف جمع بندی نشده است.»

حمیدرضا بوالحسنی، رئیس دادگستری بروجرد، اما مدعی شد که «یک تبعه اروپایی» در بروجرد دستگیر شده است. بوالحسنی گفت «این فرد که نقش لیدر و هدایت کردن اغتشاش‌گران را به‌ عهده داشت توسط سازمان‌های جاسوسی در اروپا آموزش دیده بود و به شهرستان بروجرد آمده تا آشوب‌ها را صحنه گردانی کند.»

علی سبزواری، مدیر کل روابط عمومی دادگستری استان لرستان، خبر دستگیری این فرد را تایید کرد و گفت او «به همراه دوربین و سایر تجهیزات» دستگیر شده است.

در استان خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسمین ابوالقاسم یعقوبی، امام جمعه بجنورد، مدعی شد که «لیدرهای جریان اغتشاش» در این شهر دستگیر شده بودند و افزود که آن‌ها از اهالی این استان نبودند و «از دیگر نقاط» وارد شده بودند. یعقوبی اعتراضات را «فتنه اخیر» نامید و افزود که «تمام سرشاخه‌ها و لیدرهای اصلی» دستگیر شده‌اند.

تعقیب و دستگیری دراویش گنابادی نیز ادامه دارد. مهدی آزادبخت، از مسئولین وب‌سایت «مجذوبان نور» دیروز توسط مامورین وزارت اطلاعات در اراک بازداشت شد.

این اعداد و ارقام نشان می‌دهد در روزهای گذشته ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ نفر بازداشت شده‌اند. انتشار عکس برخی افراد توسط رسانه‌های نزدیک به سپاه و وعده‌های مقام‌های نظامی و امنیتی مبنی بر بازداشت سایر افراد، به معنای آن است که در روزهای پیش رو، تعداد افراد بازداشت شده بیشتر خواهد شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy