Friday, Jan 5, 2018

صفحه نخست » برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت درباره اعتراضات در ایران

Unشورای امنیت سازمان ملل به دنبال درخواست آمریکا قرار است جلسه‌ای اضطراری تشکیل دهد تا اعتراض‌های خیابانی در ایران و چگونگی برخورد حکومت با این اعتراض‌ها را بررسی کرده و در قبال آن موضع‌گیری کند.
قزاقستان که در حال حاضر ریاست ادواری شورای امنیت سازمان ملل متحد را بر عهده دارد، اعلام کرد که اعضای این شورا روز جمعه (۵ ژانویه / ۱۵ دی) ساعت سه بعدازظهر به وقت محلی شرق آمریکا در جلسه‌ای اضطراری حضور می‌یابند.
در این جلسه اضطراری که به درخواست آمریکا برگزار می‌شود، قرار است اعتراض‌های خیابانی روزهای اخیر در ایران و نحوه برخورد حکومت جمهوری اسلامی با این اعتراض‌های گسترده مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در قبال آن موضع‌گیری شود.
نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل‌، تصریح کرد که که کشته‌ها و بازداشت‌ها در جریان اعتراض‌های خیابانی در ایران باید هم در شورای حقوق بشر سازمان ملل و هم در شورای امنیت این سازمان طرح شود و مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
برگزاری جلسه‌ای اضطراری مشروط بر موافقت دست‌کم ۹ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت است، افزون بر آنکه در این راستا هیچ عضوی از حق وتو برخوردار نیست.

انتقاد روسیه از درخواست آمریکا

درخواست آمریکا برای تشکیل جلسه‌ای اضطراری در ارتباط با رویدادهای اخیر در ایران با انتقاد روسیه روبرو شده است.
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، از "پیشنهادی زیان‌آور و غیرسازنده" سخن گفت و تأکید کرد: «به باور ما شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با این موضع هیچ نقشی بازی نمی‌کند و وضعیت داخلی در ایران و [وظایف] شورای امنیت به هم هیچ ربطی ندارند.»
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از آغاز اعتراض‌های خیابانی در ایران تا کنون چندین بار از حکومت جمهوری اسلامی انتقاد کرده و آن را "خشن و فاسد" خوانده است.
وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه (۴ ژانویه / ۱۴ دی) بار دیگر رسما پشتیبانی خود را از معترضان در ایران ابراز کرد. هثر نائورت، سخنگوی این وزارتخانه، در واشنگتن گفت: «ما موارد مرگ و همچنین برخورد خشونت‌آمیز با تظاهرکنندگان را به‌شدت محکوم می‌کنیم.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «ما قربانیان رژیم را خطاب قرار می‌دهیم و به آنان می‌گوییم: شما فراموش نخواهید شد.»

اکنون که بیش از یک هفته از آغاز اعتراض‌های خیابانی گسترده در نقاط مختلف ایران می‌گذرد، تعداد کشته‌شدگان به ۲۱ نفر رسیده است.
سازمان عفو بین‌الملل در این بین اعلام کرده که بیش از یکهزار نفر در جریان این اعتراضات بازداشت شده و بسیاری از آنها از حق تماس با وکیل و اعضای خانواده خود محرومند.

ادامه اعتراض‌ها

خبرگزاری آلمان بامداد جمعه (۵ ژانویه / ۱۵ دی) گزارش داد که اعتراض‌های خیابانی علیرغم تهدیدها و بازداشت‌های گسترده شامگاه پنجشنبه نیز ادامه یافت. گزار‌ش‌ها و ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از برگزاری تجمعات اعتراضی در شهرهای اصفهان، زرین‌شهر، دزفول و الیگودرز بودند.
ناظران بر این باورند که شهرهای گوناگون ایران از جمله تهران، روز جمعه هم شاهد ادامه اعتراض‌های خیابانی باشند. خبرگزاری آلمان همچنین از خطر رویارویی معترضان و هواداران حکومت جمهوری اسلامی در روز جمعه گزارش داده است.
قرار است پس از برگزاری نماز جمعه‌ی این هفته که علی خامنه‌ا‌ی، رهبر جمهوری اسلامی، امامت آن را برعهده دارد، در ۴۰ ناحیه‌ی پایتخت تظاهراتی به هواداری از حکومت برگزار شود.
به گفته‌ی عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی، نیروهای پلیس کنترل اوضاع را در دست دارند، اما اگر نیاز باشد "سربازان او آماده‌ی مداخله خواهند بود".

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy