Friday, Jan 5, 2018

صفحه نخست » اجازه ندهید جنایت کهریزک تکرار شود

97973AF5-3B0D-45EC-B0E9-994C295FE436.jpegکلمه - گروه خبر: آمار رسمی صدا سیما و خبرگزاری‌های رسمی، از ۴۵۰ بازداشتی و ۲۱ کشته در اعتراضات اخیر خبر می‌دهد. این آمار بازداشت‌هایی است که در زندان‌های رسمی نگه داری شذه و نام آنها در لیست زندانیان ثبت شده است.

هنوز زندان کهریزک و اتفاقات رخ داده در آن بازداشتگاه از یادها نرفته است. در سال ۸۸ در هفته‌ی نخست اعتراضات، بسیاری از بازداشتیان به بهانه پر بودن زندان اوین به کهریزک فرستاده شدند و جنایتی در آن زندان رخ داد که هنوز نقل محافل است. اتفاقات رخ داده در کهریزک آنقدر سنگین بود که بالاخره مقامات رسمی آن زمان و حتی دادستان بانی آن داستان محبور شد از عنوان جنایات در مورد کار خود نام ببرد.

این روزها نظام مجددا با یک آزمون دیگر مواجه شده است. او تجربه سال ۸۸ را پشت سر دارد، تعداد بازداشتی‌ها به نسبت سال ۸۸ بیشتر شده و مهم ترین نکته پایین بودن سن آنان است. بنا بر اخبار رسیده تعدادی از این بازداشتی‌ها دانش آموز هستند، دانش آموزانی که به جای حضور در کلاس در خیابان‎ها حضور پیدا کرد‌‌ند، دانش‌آموزانی که فقر و تبعیض را در خانه‌های خود بر سفره پدر زحمتکش تجربه کرده‌‌اند. آنها خشمگین از آنچه بر خود و خانواده‌شان رفته، هیجان زده و پر از خشم به خیابان آمدند. نمی‌توان از آنها توقع داشت که چون یک فعال سیاسی مطالبات خود و خانواده را از طریق اصلاح طلبی و گفت و گو پیگیری کنند، او سالهای سخت خانواده‌اش را دیده، نوجوان است و پر از احساس.

اگر او را به زندانی مشابه کهریزک بفرستند؛ اگر حکم بدهند و چند سال در اوین یا هر زندانی در این کشور نگهش دارند، فارغ از تبعات روحی و جسمی که دارد و یک نوجوان را برای همیشه نابود می‌کند، می‌تواند این خشم را در او شعله ور تر سازد، نفرت را انباشته‌تر کرده، از او یک مبارز قسم خورده بسازد، کما اینکه طی سال‌های متمادی همه مشاهده کردند که زندان‌های طویل المدت چه با جوانان کرد.

هنوز جوانانی که در بازداشتگاه کهریزک زندانی شدند از آن روزها رنج می‌برند، هنوز کابوس آن روزها میهمان شب‎های آنان است، هنوز زخم کهریزک بر پیکرشان است، هنوز خانواده شهدای کهریزک سیاه پوش هستند، اجازه ندهید تا نسلی دیگر این تجربه را تکرار کند، جای بعضی زخم‌ها خوب نمی شود، بعضی زخم‌ها روی هم جمع می‌شود و نتیجه جمع شدنش اتفاق بدی خواهد شد.

امید است که از تجربه سال ۸۸ درس گرفته شود، زندان‌ها طولانی مدت نباشد و سریع بازداشتی‌ها آزاد شوند. کهریزکی در کار نباشد، کمیته‌ای تشکیل شود از سوی مجلس تا نام تمام زندانیان ثبت شود و مطمئن شوند بازداشتی‌های این روزها به بازداشتگاه غیر قانونی منتقل نمی‌شوند، دادگاه‌های فرمایشی تشکیل نشود و حکم‌های طویل المدت و حکم اعدامی داده نشود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy