Saturday, Jan 6, 2018

صفحه نخست » دفاع استاد شناخته‌شده حقوق اساسی ایران از «قانونی‌بودن» اعتراضات سراسری

mohammadHashemi_010518.jpgرادیو زمانه - محمد هاشمی، استاد حقوق اساسی دانشگاه شهید بهشتی با دفاع از اعتراضات سراسری در ایران گفت «مجوز گرفتن برای برگزاری تجمع با منطق قانون اساسی سازگار نیست».

این استاد شناخته شده حقوق اساسی حق تجمع را حقوق بنیادین و اولیه دانست و گفت:

«در قانون اساسی جمهوری اسلامی حق تشکل و حق تجمع وجود دارد و هر دو به رسمیت شناخته شده است هرچند شرط و شروطی برای آن در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال در این تجمعات افراد نباید مسلح باشند یا حرکت آنها مخل مبانی اسلامی باشد. البته این به آن معنی نیست که آزادی مردم در تجمع را محدود کنیم.»

او گفت طبق اصل ۹ قانون اساسی هیچ مقامی حق ندارد آزادی‌های مشروع را حتی با وضع قانون سلب کند.

محمد هاشمی ضمن دفاع از تظاهرات چند روز اخیر در ایران، این اعتراضات را انتقادی به مشکلات معیشتی و محدود شدن برخی آزادی‌ها در ایران دانست.

این اعتراض‌ها تا کنون بیش از ۲۱ کشته بر جا گذاشته است. دو هزار تن نیز در ارتباط با آن بازداشت شده‌اند.

به گفته نویسنده کتاب «حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران»، اینکه مقامات از مردم می‌خواهند برای تجمعات و پیگیری اعتراضات از مقامات بالا مجوز دریافت کنند، با روح قانون اساسی سازگار نیست.

دولت، وزارت کشور و مقامات نظامی و قضایی بارها این اعتراضات را غیرقانونی خوانده‌اند.

وزارت کشور در ایران از مردم می‌خواهد تا پیش از انجام هر راهپیمایی یا تجمعی از این وزارتخانه مجوز بگیرند.

این درحالی است که بنابر اصل ۲۷ قانون اساسی «تشکیل اجتماعات و راه‏پیمایی‏ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است».

در جریان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ نیز معترضان با استناد به همین اصول قانون اساسی تجمعات خود را قانونی و عملکرد حکومتی را غیرقانونی توصیف می‌کردند.

اعتراضات سراسری پنج‌شنبه هفتم دی در مشهد و شهرهای دیگری در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی آغاز شد. راهپیمایان در این جنبش که یکی از شعارهای اصلی آن «نان، کار، آزادی» است، به گرانی و فساد اقتصادی و گسترش بیکاری و همچنین استبداد سیاسی معترضند. مردم تا کنون در ۷۲ شهر معترضان به خیابان آمده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy