Sunday, Jan 7, 2018

صفحه نخست » آخرین خبرهای رسمی درباره بازداشت‌شدگان

eterazat_university.jpgشرق: چند روزی از تجمعات و ناآرامی‌ها گذشته است، حالا بحث بازداشت‌شدگان و تعیین تکلیف آنها در اولویت نهادها و همچنین خانواده‌های آنان قرار گرفته است. بر‌همین‌اساس، دادستان تهران روز شنبه در جلسه شورای معاونان دادسرای تهران، وظیفه قضات را تعیین تکلیف سریع متهمان تجمعات اخیر در کشور دانست و گفت: «لازم است میان افراد فریب‌خورده که در خیابان‌ها دستگیر شده‌اند و عوامل اصلی این جریانات تفکیک قائل شد. درباره دسته اول تسریع در رسیدگی و آزادی متهمان در دستور کار قرار گیرد و نسبت به عوامل اصلی آشوب‌ها، تحقیقات کامل‌تری انجام شود تا زمینه محاکمه فراهم شود.
به گزارش «میزان»، عباس جعفری‌دولت‌آبادی، خواستار تسریع در رسیدگی به پرونده‌های مهم مربوط به آشوب‌ها مانند آتش‌زدن پرچم جمهوری اسلامی، واژگون‌کردن یک دستگاه خودروی آتش‌نشانی و حمله به مراکز نظامی و انتظامی شد.
او همچنین اعلام کرد: «تعداد ۷۰ نفر از متهمان آشوب‌ها با تکمیل تحقیقات و اخذ ضمانت آزاد شدند. روند آزادی سایر متهمان به استثنای عوامل اصلی آشوب‌ها، پس از اخذ سوابق آنان از نهاد‌های امنیتی و ارزیابی دلایل تحصیل شده، ادامه خواهد یافت».


علت اختلاف آمار بازداشتی‌ها از زبان رئیس دادگستری تهران


نکته دیگری که درباره بازداشت‌شدگان حوادث اخیر وجود دارد، اختلاف در تعداد افراد بازداشت‌شده است. در همین خصوص، غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران، در گفت‌وگو با «مهر» در پاسخ به این سؤال که در چند روز اخیر مراجع مختلف آمارهای متفاوتی از بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر ارائه دادند، به‌‌طوری‌‌که معاون فرماندار بیش از ۴۵۰ بازداشتی و مسئولان زندان تهران کمتر از ۱۰۰ بازداشتی را اعلام کردند، تعداد کل بازداشتی‌های اخیر در استان تهران چقدر بوده است؟ گفت: «اختلاف آمار ناشی از این است که افراد بعضا تحت قرار قضائی بودند و آزاد شدند یا بعضا تحت نظرگاه‌های نیروی انتظامی بودند که برخی از اینها بلافاصله به زندان معرفی شدند. اینکه مراجع مختلف آمار متفاوت بدهند به لحاظ وضعیت آمار و اطلاعاتی است که از منابع مربوطه به اینها می‌رسد، بنابراین قابل‌توجیه است».
او افزود: «هنوز از نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، دادستانی و سپاه آمار جمعی نگرفته‌ایم. در مرحله دستگیری‌ها دادسرای تهران اقدامات قضائی را انجام می‌دهد و دادستان تهران باید آمار دقیقی از بازداشتی‌ها داشته باشد».


تأیید کشته‌شدن ۲۰ نفر


همچنین سخنگوی نیروی انتظامی در گزارشی درباره عملکرد ناجا در وقایع اخیر از شناسایی طراحان و صحنه‌گردانان اصلی حوادث اخیر زیر چتر و اشراف اطلاعاتی پلیس، همدلی و وفاق پلیس و مردم و جداسازی صف مردم و معترضان و مخربان اموال شخصی و عمومی و متعدیان به جان و مال مردم خبر داد و گفت: «عاملان هتک حرمت به پرچم جمهوری اسلامی و مسببان رهایی خودروی آتش‌نشانی شناسایی و دستگیر شدند. عاملان اصلی و لیدر‌های آشوبگر نزد سیستم قضائی و در بازداشت به سر می‌برند». به گزارش ایلنا، سعید منتظرالمهدی، افزود: «جان‌باختن حدود ۲۰ نفر در حوادث اخیر که در بین آنان فرزند و پدری بود که با رهاشدن خودروی آتش‌نشانی توسط آشوبگران جان باختند، دل هر ایرانی را به درد آورد. تعدادی نیز در حمله مسلحانه و یورش به مقر‌های نیرو‌های مسلح کشته شدند. نحوه و چگونگی کشته‌شدن برخی دیگر از جان‌باختگان، مبهم و در حال بررسی است». او همچنین از مصدوم‌شدن برخی کارکنان ناجا و دیگر رده‌های نظامی و شهادت یک نفر از عزیزان آن رده خبر داد.


نامه ۳۷ تشکل دانشجویی به وزیر علوم


تعدادی از دستگیرشدگان تجمعات اخیر، دانشجویان هستند، همین بهانه‌ای شد تا ۳۷ تشکل دانشجویی به منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نامه نوشتند و خواستار پیگیری وضعیت دانشجویان دستگیر‌شده، شدند. در این نامه آمده است: «متأسفانه در چند روز گذشته عده‌ای از یاران دبستانی ما با دلایل مبهم بازداشت شده‌اند و اکنون از وضعیت آنان خبری در دسترس نیست. طبق ماده ۱۲ منشور حقوق دانشجویی، اجتماعات و اعتراضات مسالمت‌آمیز در دانشگاه، آزاد و بلامانع است، از طرفی مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی نیز تجمعات به شرط عدم حمل سلاح و عدم تعارض با مبانی اسلام آزاد است، حال چگونه و با چه توجیهی می‌توان عده‌ای از دانشجویان را بازداشت کرد؟ به علاوه موج دیگر بازداشت‌شدگان این روزها، کسانی هستند که پیگیر وضعیت دوستان بازداشت‌شده خود بودند». در این نامه خطاب به وزیر آمده است: «انتظار دانشگاهیان از شما این است که قبل از آنکه صبر دانشگاه از این همه بی‌مهری و بی‌تفاوتی بیش از این لبریز شود، هر چه سریع‌تر نسبت به آزادی بی‌قید‌و‌شرط دانشجویان بازداشت‌شده اقدام کرده و سازوکار و نتایج را به دانشجویان و خانواده‌های بازداشت‌شدگان اعلام فرمایید».


وزیر علوم: پیگیری‌ها به‌طور جدی ادامه دارد


وزیر علوم نیز در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر دستگیری برخی از دانشجویان در ناآرامی‌های اخیر گفت: «مذاکرات لازم با مقامات انتظامی، امنیتی و قضائی به ‌عمل آمده و پیگیری‌ها برای حل مشکل این دانشجویان به‌طور جدی ادامه دارد».
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، منصور غلامی با اشاره به اینکه مشکل برخی از دانشجویان تاکنون حل شده، عنوان کرد: «در مواردی که اموال تخریب شده، گاهی پای شاکی خصوصی در میان است و متأسفانه رسیدگی به کار افرادی که مرتکب جرایم عمومی و مشهود شده‌اند، کمی زمان‌بر است. با‌این‌همه و با توجه به نزدیکی امتحانات ترم دانشجویان، امیدوارم با رایزنی‌هایی که در حال انجام آن هستیم و با مساعدت مقامات انتظامی و قضائی، مشکل باقی‌مانده دانشجویان نیز به‌زودی حل شود و همه تلاش خود را برای پیگیری مسائل قضائی دانشجویان و حل مشکل آنها به عمل خواهند آورد».


رئیس دانشگاه امیرکبیر: پیگیر وضعیت دانشجویان بازداشتی هستیم


به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از بازداشت سه نفر از دانشجویان این دانشگاه در تجمعات اخیر خبر داد و گفت: این دانشجویان در محیط بیرون از دانشگاه بازداشت شده‌اند و پیگیر وضعیت آنها هستیم.
احمد معتمدی عنوان کرد: با وجود موقعیت جغرافیایی حساس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و قرارگرفتن این دانشگاه در مرکز شهر، ‌ خوشبختانه دانشجویان در تجمعات اخیری که اتفاق افتاد شرکت نداشتند و فعالیت‌های عادی دانشگاه در چند روز تجمع بدون اختلال ادامه پیدا کرد. اکثر دانشجویان در دوره فرجه امتحانی بودند و در کتابخانه‌ها و حتی خوابگاه‌ها خود را برای امتحان پایان ترم آماده می‌کردند. تشخیص تشکل‌های دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر این بود که تجمعات اعتراضی اخیر تجمع اصیلی نیست، بنابراین هیچ‌کدام از تشکل‌های فعال با گرایش‌های اصلاح‌طلبانه و اصولگرایی در این تجمعات مشارکت نکردند.


آزادی ۱۳ دانشجوی دانشگاه علامه


رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز به ایسنا گفت: «تعدادی از دانشجویان این دانشگاه به‌منظور پیگیری مسائل یکی از بازداشت‌شدگان تحولات اخیر به دانشگاه مراجعه کرده بودند که بعد از خروج از دانشگاه با مشکل مواجه شدند و تعداد ۱۵ نفر از دانشجویان بازداشت شدند. با پیگیری‌های انجام‌شده ۱۳ نفر از دانشجویان بازداشت‌شده دانشگاه علامه طباطبایی آزاد شدند و امیدواریم دو نفر باقی‌مانده نیز چند روز دیگر آزاد شوند». حسین سلیمی افزود: «جزئیاتی از پرونده دانشجویان بازداشتی دانشگاه علامه طباطبایی ندارم و براساس مسئولیتی که دارم هرکدام از دانشجویانی که با مشکل مواجه شوند، مسائل آنها را پیگیری و دنبال خواهم کرد. خوشبختانه در تجمعات اخیر هیچ تشنجی در داخل دانشگاه علامه طباطبایی اتفاق نیفتاد و اتفاقات پیش‌آمده بیشتر یک مطالبه اجتماعی بود که در بیرون از دانشگاه‌ها اتفاق افتاد و متأسفانه عده‌ای ضد انقلاب از آن سوءاستفاده کردند».


آزادی تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران


دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران هم از پیگیری‌های این تشکل برای آزادی دانشجویان دستگیرشده در پی تجمعات اخیر در کشور خبر داد. محمد رهبری، در ارتباط با وضعیت دانشجویان دستگیرشده در روزهای اخیر گفت: «ما تا امروز (یکشنبه) پیگیری‌های زیادی برای آزادی دانشجویان بازداشتی داشته‌ایم، قول‌ها و وعده‌هایی داده شده که این هفته تعدادی از آنها آزاد می‌شوند و شنبه‌شب نیز تعدادی از دانشجویان آزاد شده‌اند. البته آمار دقیقی از تعداد دانشجویان آزادشده نداریم. به نظر می‌رسد آزادی دانشجویان به تأمین قرار کفالت نیاز دارد و با قید ضمانت امکان آزادی برای آنها فراهم است». او افزود: «تا شنبه صبح، در مجموع اسامی نزدیک به ۴۰ دانشجوی بازداشتی در دو دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران از سوی دوستان و هم‌کلاسی‌های آنها به دست ما رسیده است که ما فهرست اسامی بازداشت‌شدگان را برای پیگیری وضعیت آنها و آزادی‌شان، در اختیار نهادهای مرتبط قرار داده‌ایم و مسئولان امر را از اسامی بازداشت‌شدگان که کمتر اطلاعی از آنها وجود داشته، مطلع کرده‌ایم. متأسفانه تا قبل از اعلام اسامی برخی از دانشجویان بازداشتی به مسئولان دانشگاهی، اطلاعی از بازداشت آنها در میان مسئولان وجود نداشت که تلاش ما در وهله اول این بود که مسئولان را نسبت به اسامی این افراد آگاه کنیم تا امکان پیگیری پرونده آنها راحت‌تر شود. در میان اسامی بازداشت‌شدگان، سلایق مختلف فکری دیده می‌شود و انتساب بازداشت‌شدگان به یک جریان فکری صحت ندارد».


دانش‌آموزان در زندان نگهداری نخواهند شد


وزیر آموزش‌وپرورش نیز درباره بروز مشکلاتی برای برخی دانش‌آموزان در روزهای اخیر گفت: «رایزنی‌های این وزارتخانه با دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله وزارت اطلاعات و قوه قضائیه برای حل مشکل این دانش‌آموزان ادامه دارد. تاکنون بر اثر رایزنی‌های انجام‌شده مشکل عمده دانش‌آموزانی که جرمی مرتکب نشده بودند، حل شده است».
محمد بطحایی، افزود: «با توجه به نزدیکی فصل امتحانات، اهتمام جدی به عمل آورده‌ایم که با همکاری و رایزنی با دستگاه‌های انتظامی، اطلاعاتی و قضائی مشکل سایر دانش‌آموزان نیز حل شود. تا مشخص‌شدن وضعیت و تعیین‌تکلیف تک‌تک دانش‌آموزان و امور مربوط به آنان این موضوع را پیگیری خواهیم کرد».
او اطمینان داد هیچ‌یک از دانش‌آموزانی که با مشکل مواجه شده‌‌اند تا تعیین‌تکلیف نهایی در زندان نگهداری نخواهند شد.


آزادی تعدادی از تجمع‌کنندگان کرمانشاه، اردبیل و گلستان


دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه نیز از آزادی تعدادی از تجمع‌کنندگان ناآرامی‌های اخیر در کرمانشاه با اخذ تعهد خبر داد و گفت: «سطح برخورد با هدایت‌کنندگان، مدیریت‌کنندگان و لیدرها با کسانی که سهم کمتری داشته‌اند، متفاوت خواهد بود».
به گزارش ایسنا، محمدحسین صادقی، با بیان اینکه طرح اعتراض زمینه قانونی دارد و باید از زمینه قانونی برای این مسئله استفاده کرد، به آتش‌زدن یک حسینیه در کرمانشاه اشاره کرد و افزود: «با این افراد پس از شناسایی برخورد جدی می‌شود. کسانی که اموال عمومی را تخریب کرده‌‌اند، باید منتظر کیفر باشند. باید یاد بگیریم در زمینه قانون مطالبات خود را دنبال کنیم و دستگاه‌های متولی نیز باید خودشان را پاسخ‌گو بدانند».
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل هم گفت: «در تحصن روز شنبه یک‌سری از افراد به دلیل برخی شعارها و اقدامات مجرمانه دستگیر شدند که تعداد آنها به ۴۱ نفر می‌رسید که اغلب این افراد با ارائه تذکر و اخطار آزاد شدند که همگی در قالب فضای هیجانی دست به اقداماتی زده بودند و حتی شش نفر آنها نیز زیر ۱۸ سال بودند».
به گزارش تسنیم، ناصر عتباتی، افزود: «افرادی که در بازداشت ماندند، کسانی بودند که مردم را تحریک کرده و اغلب آنها نیز در هفته جاری آزاد شدند؛ ولی سه نفر که تحت تأثیر یک گروهک ضد‌انقلاب و ضد‌دین اقدام به آتش‌زدن درِ دو مسجد کرده بودند، دستگیر شدند».
او عنوان کرد: «در ادامه بررسی‌ها چهار نفر از فعالان فضای مجازی که مردم را برای حضور در اغتشاشات تحریک می‌کردند، دستگیر شدند که در بررسی‌های صورت‌گرفته ارتباط دو نفر از آنها با گروه نفاق محرز شده و بررسی‌ها درباره دو نفر دیگر نیز ادامه دارد».
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان در تشریح آخرین وضعیت پرونده ناآرامی‌های اخیر در گرگان به میزان، گفت: دو شعبه بازپرسی به صورت ویژه به این پرونده‌ها رسیدگی می‌کنند.
حجت‌الاسلام مصطفی حقی افزود: «تعداد زیادی از افراد بازداشت‌شده با تعهد و قرار تأمین وثیقه از زندان آزاد شده‌‌اند و به آنها تذکر داده شده که در صورت تحریک مردم در فضای مجازی و برگزاری تجمعات غیرقانونی با آنان مماشات نخواهد شد. ۱۲ نفر از لیدر‌ها و عاملان اصلی اغتشاشات اخیر هم در گرگان دستگیر شده‌‌اند و به پرونده آنان به صورت ویژه رسیدگی خواهد شد».


نماینده تهران: تلاشمان این است که پرونده‌سازی نشود


غلامرضا حیدری، نماینده مردم تهران، هم در توییتی نظر خود را درباره بازداشت‌شدگان این‌گونه بیان کرد: «در حاشیه جلسه امروز مجلس به فرمانده نیروی انتظامی گفتم: شما خود دارای فرزند هستید؛ پس بهتر است از پرونده‌سازی برای بازداشت‌شدگان که اکثرا جوان هستند، خودداری کرده و آنان را آزاد کنید. این درخواستم با موافقت او مواجه شد. تمام تلاشمان این است که برای دانشجویانی که غالبا بی‌گناه‌ هستند، پرونده‌سازی صورت نگیرد».
هدایت‌الله خادمی، نماینده ایذه نیز درباره بازداشت‌شدگان در وضعیت حوزه انتخابیه خود گفت: ‌ «افرادی که در تجمعات ایذه بازداشت شده‌اند، غالبا نوجوان و جوان بین ۱۶ تا ۲۴ سال هستند، با خانواده‌های آنان گفت‌و‌گو‌هایی را انجام داده‌ام تا مشکلاتشان به‌زودی برطرف شود. قریب به اتفاق خانواده‌های این افراد معتقد بودند فرزندان‌شان ارتباطی به این درگیری‌ها ندارند و زمانی که از دبیرستان به منزل بازمی‌گشتند، نا‌خواسته وارد این جریانات شده‌اند».
او افزود: «از آمار تعداد بازداشتی‌ها اطلاع دقیقی ندارم و امیدوارم با صحبت‌هایی که شده، افرادی که نقش اساسی در‌این‌میان نداشته‌اند، به‌زودی آزاد شوند».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy