Tuesday, Jan 9, 2018

صفحه نخست » موساد: سازمان ما در ایران چشم و گوش دارد

mossad_010918.jpgرادیو فردا، رسانه‌های اسرائیل سه‌شنبه نوزدهم دی سخنانی را از یوسی کُهِن رئیس سازمان جاسوسی این کشور منتشر کرده‌اند که بر اساس آن، وی گفته‌است که موساد «در ایران چشم، گوش و بیشتر از اینها را دارد» اما همزمان در ارزیابی از تظاهرات ضد حکومتی اخیر ایران گفته‌است که «انتظار وقوع انقلاب در ایران را نداشته باشید».

به گزارش هاآرتص و ای.نت، یوسی کهن این سخنان را در نشست سالیانه بخش دستمزدها در وزارت دارایی اسرائیل در اورشلیم/بیت‌المقدس بیان کرد.

بر اساس این گزارش‌ها، رئیس موساد افزوده است که «مردم ایران از حسن روحانی رئیس جمهوری ایران انتظارات زیادی داشتند؛ اما روحانی نتوانست بخش عمده نابسامانی اقتصادی را بهبود دهد و این واقعیت، مردم را به خیابان‌ها کشاند».

آقای کهن همچنین گفته‌است که او نیز «دلش می‌خواست که در ایران یک انقلاب رخ دهد» اما «تظاهرکنندگان ایران با نیروی نظامی شدیدی روبرو شده‌اند که بی اعتنا به رعایت موازین حقوق بشر، هر کسی را که سر برآورد، سرکوب می‌کنند».

رئیس موساد افزوده‌است که رژیم ایران هنوز نیز بودجه‌های کلانی را با هدف گسترش نفوذ خود در سراسر خاورمیانه هزینه می‌کند و «دالان‌های مختلف هوایی و زمینی ایجاد کرده تا شبه نظامیان شیعه را به منطقه بیاورد و غیر از شیعیان در نزدیکی مرز شمالی اسرائیل، ائتلاف‌های کوچک آزاردهنده دیگری تشکیل داده‌است؛ اینها موجب نگرانی رهبران دنیای سنی هم هستند که از گسترش نفوذ ایران و تجهیز سازمان‌های شیعه به سلاح‌های دقیق هراس دارند».

اما به گفته یوسی کهن، «از بعد از روی کارآمدن دونالد ترامپ در آمریکا، «تغییرات عمده‌ای در درک وضعیت خاورمیانه» و از «بیم گسترش شیعه‌گری ناشی از ایران» در دولت واشینگتن «به سود اسرائیل» ایجاد شده، مناسبات آمریکا و اسرائیل تقویت شده و آمریکا منافع اسرائیل را بیشتر در نظر می‌گیرد و در مقابله با نفوذ ایران، به تلاش‌های اسرائیل بیشتر کمک می‌کند».

سخنان یوسی کهن نخستین اظهارنظر آشکار از سوی ارشدترین مقام اطلاعاتی اسرائیلی در خصوص تظاهرات ضد حکومتی دو هفته گذشته در ایران است.

تظاهرکنندگان ایرانی در شعارهای خود در ده‌ها شهر ایران از جمله با گفتن «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»، «سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن»، تأکید می‌کردند که با هزینه شدن بیت‌المال ایران در سوریه، لبنان و غزه مخالف هستند.

آیت الله احمد خاتمی خطیب نماز جمعه تهران تکرار این شعارها از سوی ایرانیان در تظاهرات ضد حکومتی را «بیرون آمده از گلوی (بنیامین) نتانیاهو (نخست‌وزیر اسرائیل)» نامید و از آن به سختی انتقاد کرد.

بنیامین نتانیاهو در پنجمین روز از تظاهرات ایران، ادعای حسن روحانی در دست داشتن اسرائیل و آمریکا در پشت پرده ناآرامی‌ها را رد کرد و تأکید نمود که «مردم شجاع ایران که به عصیان آمده‌اند، تلاش نجیبانه خود را با موفقیت به پایان می‌برند» و «رژیم ایران سرانجام روزی سقوط خواهد کرد».

به گزارش وای.نت، نتانیاهو سه‌شنبه نوزدهم دی نیز در دیدار با سفیران کشورهای عضو پیمان ناتو در اسرائیل گفت «هدف ایران، تسلط بر منطقه است اما تعهد اسرائیل مقابله جدی با این هدف است؛ ایران کشورهای شما را نیز تهدید می‌کند زیرا اگر ایران بتواند منطقه را به کنترل بگیرد، منافع شما هم در خطر است».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy