Friday, Jan 12, 2018

صفحه نخست » علی مطهری: ولایت فقیه تعطیلی عقل نیست، جایی که خطایی رخ می دهد باید حرف‌مان را بزنیم

Motahhariعلی مطهری طی سخنانی در پنجمین کنگره حزب هبستگی با اشاره به سالگرد درگذشت مرحوم هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: باید کلمه مصلح اجتماعی را برای ایشان بکار ببریم. شهید مطهری می فرمود مصلح واقعی کسی است که با نقاط ضعف جامعه مبارزه می کند، اگرچه از محبوبیت او کاسته می شود. ما این حالت را در مرحوم هاشمی رفسنجانی می دیدیم. مخصوصا در این سال های آخر که ایشان رسالت خود را به خوبی انجام داد.

مطهری تاکید کرد: مرحوم هاشمی جایی که احساس می‌کرد جامعه راه انحرافی را می‌رود ایستاد و آگاهی بخشی کرد و اجازه نداد این اتفاق بیفتد و در نهایت پیروز شد. بالاخره صحنه جامعه را برگرداند و عوض کرد و کاری کرد که جریان حاکم در سال ۹۲ کنار رفت. نامه‌ای که هاشمی رفسنجانی در سال ۸۸ به رهبری نوشتند به نظرم سند افتخاری است که ایشان تاکید کردند اگر از اینجا جلویش را نگیریم نمی‌توانیم کاری کنیم.

وی افزود: اگر به تبلیغات زمان انتخابات برگردیم متوجه می‌شویم در آن زمان هم رفتاری که آقای قالیباف با آقای روحانی داشت و کمتر از آن رفتاری که آقای رئیسی داشت در روح و روان مردم تاثیر خود را برجای گذاشته است؛ اینکه بگوییم این ۳۰۰۰ میلیارد یا ۸۰۰۰ میلیارد را چه کسی برد یا چه کسی خورد شاید درست نباشد و ممکن است خیلی از این موارد و اختلاس‌هایی که نام برده می‌شود، معوقات بانکی باشد؛ در واقع دزدی نشده اختلاسی نشده باید بروند پول را برگردانند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: امروز یک گام پا را فراتر گذاشته‌ایم. سال ۸۸ کسی جرات نمی‌کرد، اما امروز می بینیم هم اصولگریان و اهم اصلاح‌طلبان حق اعتراض را قبول دارند اما اصلاح‌طلبان همان موقع هم می‌گفتند. باید اعتراض را در جمهوری اسلامی به رسمیت بشناسیم و این به معنی براندازی و مخالفت با ولایت فقیه نیست. ما هم مانند بقیه کشورها باید اجازه دهیم مردم در یک فضا و مکان مناسب کار خود را انجام دهند. نباید از شعار دادن مردم و توهین مردم به مقامات بترسیم.

وی افزود: امام جوانان مشروب خور را به تظاهرات شاه کشاند و کم کم اینها متحول شدند؛ تحولات روحی پیدا کردند و حتی به جبهه‌ها رفتند. آن قدر مردم را دسته بندی و خط کشی نکنیم. در این اعتراضات شاهد عدم حضور معترضان ۸۸ بودیم، شعارهایی از صنف شعار ۸۸ نداشتیم و به این دلیل است که اتهاماتی که می‌زنند که برانداز و غیرانقلاب هستند غلط است. باید نگاهشان را به معترضان ۸۸ تغییر دهند.

مطهری تاکید کرد: امام به شدت هشدار می داد که نظامیان باید از سیاست خارج شوند. یکبار یکی از فرماندهان سپاه درباره اتفاقی در مجلس اظهار نظر کرده بود. امام با تندی گفت به سپاه چه مربوط که در مجلس چه می‌گذرد؟ لذا مصلحت کشور، سپاه و سایر نظامیان اقتضا می کند که وارد سیاست نشوند. معنی ندارد که سپاه در مورد انتخابات، سیاست خارجی، برجام یا اینکه مذاکره کنیم یا نه وارد شود. مصلحت نظامی‌ها چنین اقتضایی را ندارد. اما متاسفانه امروز نظامی‌ها وارد سیاست شده و عملکرد حزبی دارند.

نایب رییس مجلس خاطر نشان کرد: مسئله دیگر تعیین تکلیف نهادهای زیر مجموعه رهبری از قبیل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان است که اینها بعد از سرنگونی حکومت شاه و تعیین تکلیف اموال به طور موقت ایجاد شدند، اما امروز به شکل کارتل و تراست‌های اقتصادی در آمدند و بخشی از اقتصاد کشورند و باید اصلاح شوند؛ جز این راه، راه دیگری نداریم، هر کسی یا هر نهادی که درآمدی دارد باید مالیات بدهد معنی ندارد که بگوییم آستان قدس معاف از مالیات است.

نایب رئیس مجلس در ادامه گفت: برداشت درست از اصل ولایت فقیه باید وجود داشته باشد. ولایت فقیه تعطیلی عقل نیست که یک نفر فکر می‌کند و بقیه عمل می‌کنند، بلکه همه فکر می کنند و همه عمل می کنند و در نهایت حکم ولایت فقیه ملاک عمل خواهد بود. جایی که خطایی رخ می دهد باید حرف‌مان را بزنیم، این نیست که صرفا ساکت باشیم و تملق و چاپلوسی کنیم.

این عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به شرایط امروز کشور و اعتراضاتی که رخ داد، گفت: مجلس و دولت بعد از حوادث اخیر نباید حالت انفعال پیدا کنند. اگر لازم است قیمت بنزین افزایش یابد و از این منبع اصلاحات اقتصادی انجام شود، اینگونه نباشد که بعد از چند شلوغی همه بگویند قیمت بنزین افزایش نمی یابد و یارانه کسی قطع نمی شود، اگرچه مصلحت جامعه غیر از این باشد. از شعار دادن مردم و توهین مردم به مقامات نباید بترسیم.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy