Friday, Jan 12, 2018

صفحه نخست » امام جمعه تهران خواستار افزایش بودجه حوزه‌های علمیه شد

kazem-sedighi11.jpgرادیو فردا: درحالیکه پیش از این اختصاص بودجه به نهادها و موسسات دینی اعتراض هایی را به دنبال داشته است،امام جمعه تهران خواستار افزایش بودجه حوزه‌های علمیه شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا،کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، در خطبه‌های روز ۲۲ دی گفت که در بودجه سال ۹۷ برای بخش فرهنگ «بودجه قابل اعتنایی در نظر گرفته نشده است».

وی اضافه کرد:«اگر بخواهیم دین را رواج دهیم باید برای حوزه‌های علمیه و مراکز فرهنگی‌ بودجه مناسب پیش‌بینی شود».

سخنان امام جمعه تهران در حالی بیان شده است که اختصاص بودجه به حوزه‌های علمیه واکنشهایی را به دنبال داشته و به جز برخی از فعالان سیاسی و رسانه ها، برخی از مراجع تقلید نیز به این بودجه‌ها اعتراض کرده اند.

براساس گزارشها در بخشهای مختلف بودجه سال ۹۷ بیش از دو هزار میلیارد تومان به حوزه‌های علمیه اختصاص یافته است.

از جمله برای حمایت از حوزه‌های علمیه و مدارس علوم دینی ۴۲۰ میلیارد تومان و برنامه حمایت از آموزش طلاب علوم دینی ۳۵۳ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

همچنین مرکز خدمات حوزه‌های علمیه حدود ۲۹۷ میلیارد تومان برای حق بیمه طلاب و روحانیون غیرشاغل و ۲۵۳ میلیارد تومان برای برنامه پوشش بیمه پایه اجتماعی طلاب تعریف کرده است.

در بودجه سال آینده همچنین برای «جامعه المصطفی العالمیه» که برای آموزش روحانیون غیر ایرانی فعالیت می کند ۳۰۵ میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته است.

انتشار بودجه حوزه‌های علمیه انتقادهایی را به دنبال داشت.از جمله آیت الله یوسف صانعی،از مراجع تقلید شیعه در قم اختصاص بودجه به حوزه‌های علیمه را « زمینه ساز فساد» خوانده است.

وی تاکید کرده بود:«عریض و طویل کردن حوزه صحیح نیست. این همه ساختمان و مدرسه برای چه می خواهیم که مرتب حوزه‌های علمیه را اضافه کنیم».

بخشهایی از بودجه حوزه های علمیه در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ افزایش یافته است.

از جمله بودجه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه قم از ۸۱۵ میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۸۹۷ میلیارد تومان در سال ۹۷ افزایش یافته که افزایش ۱۰ درصدی را نشان می دهد.

مرتضی کاظمیان،تحلیلگر سیاسی مقیم پاریس، در مقاله ای در مورد بودجه پیشنهادی دولت نوشت: «برای فهرست‌کردن نهادها و سازمان‌ها و مراکزی که بودجه عمومی را برای پروژه‌های ایدئولوژیک می‌بلعند، آغاز کار آسانی نیست؛ اما شاید بتوان ابتدا به این اشاره کرد که شورای عالی حوزه‌های علمیه بودجه‌ای ۴۴۰ میلیارد تومانی دارد. برای ملموس شدن رقم مزبور، می‌توان به بودجه دانشگاه فردوسی مشهد با ۳۲۷ و دانشگاه تبریز با ۲۵۶ میلیارد تومان اشاره کرد.»

پس از مطرح شدن جزئیات بودجه سال ۹۷،کمپین هایی نیز در فضای مجازی با عنوان «تغییر بودجه به نفع مردم» تشکیل شده و برخی از شرکت کنندگان در این کمپین‌ها خواستار کاهش بودجه حوزه‌های علمیه،صدا و سیما و نهادهای نظامی شده اند.

با این حال نمایندگان مجلس تنها اعلام کرده اند که برخلاف لایحه دولت مواردی چون عوارض خروج از کشور و قیمت انرژی افزایش نخواهد یافت.

حسن روحانی و اعضای دولت او تاکید کرده اند که این بخشهای لایحه دولت نباید تغییر کند.

برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی دلیل تجمع‌های اخیر را موضوعات اقتصادی و مواردی چون افزایش قیمت‌ها دانسته‌اند. این در شرایطی است که معترضان در تجمع‌های خود ضمن اعتراض به گرانی و افزایش قیمت‌ها،‌ شعارهای سیاسی از جمله علیه علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی،رئیس جمهوری ایران و در حمایت از خاندان پهلوی سر داده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy