Sunday, Jan 14, 2018

صفحه نخست » افشارگری حیرت‌انگیز شهردار تهران از زد و بندهای شهرداری پیشین با ناجا

tehranCC_011418.jpgمحمد علی نجفی شهردار تهران می گوید:« به پرونده هایی برخورد کردیم که نشان می دهد شهرداری پیشین قراردادهایی را با ناجا منعقد کرده که پولش صرف انتخابات شده است. »

دویچه وله - شهردار تهران می‌گوید اواخر سال ۹۵ قراردادی میان شهرداری و نیروی انتظامی به امضاء رسید که پول آن صرف انتخابات شده است. نجفی در گزارشی به شورای شهر از تخلف‌های گسترده و سوءمدیریت در شهرداری دوره قبل پرده برداشت.

محمد علی نجفی صبح یک‌شنبه (۲۴ دی ماه/ ۱۴ ژانویه) گزارش صد روزه خود را که شامل بررسی عملکرد شهرداری در دوره قبل نیز می‌شود به اعضای شورای شهر تهران ارائه کرد.

شهردار تهران ابراز تاسف کرد که در بررسی پرونده‌های شهرداری "مواردی از سوء استفاده" آشکار شده که باید از طریق مراجع قضایی پیگیری شود.

به گزارش "شوراآنلان" نجفی گفت: «اواخر سال ۹۵ شهرداری با یکی از شرکت‌های نیروی انتظامی (ناجا) قراردادی را در خصوص تدوین شاخص‌های ارزیابی عملکرد به مبلغ یک میلیارد تومان به امضاء رسانده است که شاید ارزش واقعی آن حتی ۱۰ میلیون تومان هم نبوده است.»

شهردار تهران می‌گوید آخرین پرداختی به این شرکت اول مرداد ماه و پس از انتخابات انجام شده و در بررسی‌های بعدی مشخص شد که دوم مرداد نیز یک قرار داد دیگر به همین شرکت به امضاء رسیده و ارزش دو قرارداد روی هم یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان بوده است.

تبلیغات انتخاباتی با پول شهرداری

به گفته نجفی مبلغ دو قرارداد به حساب شرکت وابسته به ناجا ریخته شده اما یک میلیارد و ۲۵۷ میلیون تومان آن را به یک حساب بانکی متعلق به رئیس دفتر یکی از معاونان شهردار قبلی واریز کردند و این پول نیز "خرج انتخابات" شده است.

شهردار پیشین تهران، محمد باقر قالیباف یکی از نامزدان دوازدهمین دوره ریاست جمهوری بود که چند روز پیش از رأی‌گیری به نفع نامزد اصول‌گرایان، ابراهیم رئیسی کنار کشید و به روایتی مجبور به کناره‌گیری شد.

پیش از این نیز درباره محل تامین منابع مالی کمپین انتخاباتی قالیباف شایعات و ابهام‌هایی مطرح و شهردار سابق تهران متهم به سوءاستفاده از اموال و امکانات شهرداری برای تبلیغات انتخاباتی شده است.

بحث شفافیت درباره هزینه‌های انتخابات و منابع تامین آن پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ اردیبهشت نیز مطرح شد اما محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور همان زمان گفته بود که در این زمینه "قانون مناسبی" وجود ندارد که دستگاه قضائی بر مبنای آن وارد عمل شود.

بخشی از گزارش شهردار تهران به بدهی‌های این نهاد اختصاص داشت که از زمان کنار رفتن قالیباف درباره آن ارقام متناقضی ارائه شده است.

بدهی‌های شهرداری و ادعای قالیباف

قالیباف ۱۷ مرداد ماه در یک برنامه تلویزیونی برای مثبت نشان دادن بیلان دوره دوازده ساله خود در رأس مدیریت شهری پایتخت مدعی شد که کل بدهی شهرداری ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و این نهاد ۱۹ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد.

محمد علی نجفی در گزارش صد روزه خود به شورای شهر آمار کاملا متفاوتی ارائه کرد و گفت مجموع بدهی‌های "ثبت شده، ثبت نشده قطعی و احتمالی" شهرداری تهران به ۵۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان می‌رسد و این رقم سه برابر بودجه سال جاری این نهاد است.

نجفی افزود که مشخص شدن میزان مطالبات از دولت مستلزم ارایه گزارش‌های حساب‌رسی شهرداری تهران است و این کار در برخی سال‌ها انجام نشده است. با فرض درست بودن رقمی که قالیباف اعلام کرده باز هم بدهی شهرداری تهران بیش از دو و نیم برابر طلب احتمالی از دولت خواهد بود.

دارایی‌های حساب‌رسی نشده

شهردار تهران در بخشی از گزارش خود به ابهام درباره وضعیت مالی مجموعه‌های وابسته به شهرداری پرداخت و گفت: «۵۴ درصد دارایی‌های مندرج در صورت‌های مالی زیر مجموعه‌های شهرداری تهران حساب‌رسی نشده است از این رو نمی‌توانیم آنها را به عنوان یک مطلب قانونی در اختیار داشته باشیم.»

قسمت‌هایی از این گزارش به مسائلی مانند واگذاری املاک شهرداری به اشخاص و نهادها اختصاص دارد که پیشتر زیر عنوان "املاک نجومی" رسانه‌ای شده بود. نجفی می‌گوید ۶۷۴ ملک شهرداری "غالبا به صورت سلیقه‌ای در اختیار اشخاص و نهادها قرار گرفته است".

در این گزارش همچنین به استخدام‌های بی‌رویه، از جمله جذب حدود ۱۳ هزار نفر در شهرداری در چند ماه منتهی به انتخابات اشاره شده که به گفته نجفی باعث شده به ازای هر ۱۰۰ پست، ۴۲۶ نفر در استخدام شهرداری پایتخت باشند.

شهردار تهران در گزارش صد روزه‌اش به موارد زیادی از سوء‌مدیریت، ناکارآمدی و تخلف اشاره کرده که حفر ۳۲ حلقه چاه برای تامین آب شرب که از عوامل نشست زمین در تهران محسوب می‌شود و واگذاری بخشی از زمین‌های منطقه عباس‌آباد به یک نهاد نظامی از نمونه‌های آن است.

سهم شهرداری از تفکیک زباله؛ فقط ۳ درصد

نجفی تفکیک زباله را نمونه دیگری از ناکارآمدی شهرداری معرفی کرد و گفت: «نسبت تفکیک از مبداء زباله در شهر تهران ۱۳ درصد است یعنی ۸۷ درصد تفکیک نمی‌شود که از این رقم ۱۳ درصد هم، تنها ۳ درصد را ما هوشمندانه انجام می‌دهیم و ۱۰ درصد را کسانی که در زباله‌ها می‌گردند تفکیک می‌کنند. در واقع عملکرد شهرداری درباره تفکیک از مبدا زباله ۳ درصد است.»

بخش‌های از گزارش نجفی، مانند حساب‌رسی نشدن ۵۴ درصد دارایی‌های شهرداری حیرت‌انگیز به نظر می‌رسد و بخش‌های دیگری مانند درصد ناچیز تفکیک زباله باورنکردنی است.

بخشی که داستانی قدیمی است و در سال‌های گذشته نیز بحث آن مطرح بوده اما تغییری در آن ایجاد نشده، مسئله تخلف‌های گسترده‌ی مالی و فساد در مدیریت شهری پایتخت است که اغلب موضوع "افشاگری"هایی است که مانند واگذاری املاک به افراد و نهادها، ظاهرا برای متخلفان پیامد مشخصی ندارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy