Tuesday, Jan 16, 2018

صفحه نخست » آیا کشتی سانچی قربانی آزمایش سیستم جنگ الکترونیک چین شده است؟ بیژن صف سری

Bijan_Safsari.jpgماجرای کشتی نفت کش سانچی و کشته شدن ۳۲ خدمه ایرانی آن عاقبت پس از ۸ روز شعله ورشدن در ابهای دریای چین درهشتم ژانویه با مرگ همه سرنشینان این کشتی به پایان رسید و دولت ایران بی آنکه پاسخی به پرسشهای مطرح شده در اذهان عمومی خاصه پرسشهای وابستگان خدمه کشته شده این کشتی، داده باشد تنها با اعلام یک روز اعزای عمومی پرونده این ماجرای تاسف برانگیز و جانگداز را می‌بندد

از یک سو عدم پیگیری موثر و بایکوت خبری این سانحه از سوی دولت ایران بعنوان مالک این کشتی و ایضاعدم کمک رسانی به هنگام دولت چین که محل وقوع این سانحه در ابهای این کشور بوده و از سوی دیگر، وقوع حوادث مشابه در یک سال گذشته در همان محل سانحه کشتی سانچی یعنی در دریای چین، وقوع این حادثه را فراتر از حد یک تصادف دریایی ساده در اذهان عمومی ساخته است طرفه آنکه روزنامه وال استریت ژورنال (۱) (Wall Street) Journal) اخیرا مقاله‌ای در ارتباط با سانحه کشتی سانچی منتشر می‌کند که در ان پرده از گسترش سیستم جنگ الکترونیک بسیار پیشرفته چین برداشته و می‌نویسد در تمامی سانحه‌های مشابه یک سال اخیر در ابهای چین، تمامی کشتی‌های مورد حادثه سیگنالهای ردیابی آنها قبل از تصادف متوقف گردیده

یک کارشناس کشتیرانی ایرانی بنام "م - لنگرودی" که خود سالها با گذراندن مدارج علمی و دانشگاهی مرتبط با کشتیرانی در نیروی دریایی ایران مشغول بوده و چند سالی است بعنوان پناهنده سیاسی در کشور آمریکا بسر می‌برد و هم اکنون در ارتباط با تخصص خود مشغول تدریس در یکی از دانشگاه‌های امریکا در ایالت ویرجینا است.‌م - لنگرودی در ارزیابی سانحه کشتی نفت کش سانچی و در ارتباط با مقاله مورد اشاره روزنامه وال استریت ژورنال در مقاله ایی برای نگارنده نوشته است:

حادثه سانچی وبررسی سلسله حوادث گذشته سوالاتی را در ذهن اینجانب برانگیخت تا به این جمع بندی برسم که این حادثه نمی‌تواند یک تصادف دریایی ساده باشد. اجازه دهید ابتدا چند تصادف دریایی مشکوک دیگر را با هم بررسی کنیم

ژوئن ۲۰۱۷ ناوشکن USS Fitzgerald با کشتی کانتینر بر ACX Crystal) تحت پرچم فیلیپین) نزدیکی سواحل ژاپن
تصادف می‌کند. هفت ملوان نیروی دریایی آمریکا در این تصادف جان باختند. کمی بیش از یکماه پس از این حادثه در
آگوست ۲۰۱۷ ناوشکن USS McCain با نفت کش Alnic MC) تحت پرچم لیبریا) در سواحل شرقی سنگاپور تصادف
نمود و ده ملوان در این حادثه جان باختند. دو ناوشکن فوق از کلاس Arleigh Burke مجهز به سیستم شناسایی و کنترل
آتش بسیار پیشرفته AEGIS و رادارهای ناوبری و جستجوی سطحی Nordon SPS-۶۴ (V) ۹ و جستجوی هوایی
RCA SPY-۱D هستند که هر هدفی را به راحتی در فواصل بسیار دور می‌توانند در هوا یا سطح دریا شناسایی کنند اما
درموارد تصادف ذکر شده نتوانستند اهداف بزرگی مانند نفت کش ۱۸۳ متری و ۳۰۰۰۰ تنی Alnic و کشتی کانتینربر
۲۲۲ متری و ۳۹۰۰۰ تنی Crystal را به موقع شناسایی کنند و از تصادف با آنها جلوگیری کنند. در حواردی مشابه در
ماه مه ۲۰۱۷ رزم ناو USS Lake Champlain با یک کشتی ماهیگیری کره‌ای تصدف کرد و رزم ناوUSS Antietam درژانویه ۲۰۱۷ به گل زد. این دو رزم ناو کلاس Ticonderoga نیز به سیستم شناسایی و کنترب آتش AEGIS و ادارهای ناوبری جستجوی سطحی SPS-۶۴ (v) ۹ و جستجوی هوایی RCA SPY-۱A مجهز هستند که قاعدتا باید به راحتی هدفی مانند یک کشتی ماهیگیری را از فاصله دور به راحتی کشف کنند و چنین حوادثی نباید هرگز برای آنها اتفاق می‌افتاد. نکته بسیار شگفت انگیز در این چهار تصادف که در بازه زمانی حدود هشت ماه رخ دادند است که همگی در شرق آسیا و حوالی کشور چین) دریای چین (است. تصویر شماره یک و دو مکان آنها را در روی نقشه نشان میدهد.

نکته دوم سوال برانگیز زمان وقوع تصادفهای دو ناوشکن Fitzgerald و McCain است که درزمان تاریکی با دیدمحدود صورت گرفته و هر دو کشتی تجاری از ناحیه سینه) جلو (با دو ناوشکن از ناحیه میانی (Mid Ship) برخورد کرده‌اند همنطور که در تصاویر سه و چهار ملاحظه می‌کنید. مهندسان دریایی می‌دانند که قسمت یک سوم جلویی (سینه کشتی) مستحکم ترین سازه را در کشتی‌های تجاری دارند و به همین ترتیب ضعیف ترین سازه کشتی در قسمت میانی Mid) (Ship آن است در واقع در این دو تصادف دو کشتی تجاری با قوی ترین قسمت سازه‌شان با ضعیف ترین قسمت سازه دو ناوشکن آمریکایی برخورد کرده‌اند.

از جمع بندی مطالبی که عنوان شد می‌توان چنین نتیجه گرفت که به احتمال بسیار بالا دولت چین یک سیستم جنگ الکترونیک بسیار پیشرفته را گسترش داده است که از قابلیت فریب سیستمهای راداری و ناوبری پیشرفته نظامی و تجاری برخوردار است و درحال آزمایش این سیستم جنگ الکترونیک است. روزنامه وال استریت ژورنال (Wall Street Journal) این موضوع را نقل کرده است که هر دو کشتی در تصادف اخیر ارسال سیگنالهای ردیابی خود را ساعتها قبل ازتصادف متوقف کرده بودند:

شاهد دیگری برای این فرضیه دستپاچگی مقامات چینی برای به دست گرفتن سیستم VDR (Voyage Data Recorder) یا به اصطلاح جعبه سیاه کشتی Sanchi است. کشتی Sanchi در روز ششم ژانویه دچار تصادف شد، کشتی چینی سریعا از محل حادثه به بندر شانگهای منتقل می‌شود و طی چهار روز از ششم تا دهم ژانویه که انفجار مهیبی در مخزن سوخت روی می‌دهد هیچگونه تلاشی برای نجات Sanchi صورت نمی‌گیرد، هیچ مکالمه رادیویی از کشتی با ساحل مخابره نمی‌شود و هیچ اقدامی از سوی خدمه کشتی برای ترک آن صورت نمی‌گیرد. به خاطر داشته باشید که آتش سوزی در بخش میانی کشتی صورت گرفته و خدمه و قایقهای نجات درقسمت عقب کشتی (پاشنه) قرار دارند که حدودا با توجه به طول کشتی (Sanchi ۲۷۴. ۱۸) ۱۳۰ متر دورتر از منبع آتش بودند. واضح است که کاپیتان کشتی و خدمه دستور داشتند که کشتی را ترک نکنند. روز دوازدهم ژانویه بنا به گزارش گارد ساحلی ژاپن در جزیره Kagoshima جریان آب Sanchi را به سمت منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن (Economic Exclusive Zone) می‌کشاند و در این مرحله است که تیم به اصطلاح نجات چینی‌ها با عجله خود را به Sanchi می‌رسانند و قبل از اینکه گارد ساحلی ژاپن کنترل نجات را به دست بگیرد وارد کشتی سانچی شده و دستگاه VDR را تصاحب می‌کنند.
مطابق کنوانسیون بین المللی SOLAS فصل پنجم قانون شماره ۲۰ و ضمیمه شماره ۱۰ دستگاه VDR اطلاعات سفر را باید از سیستمهای زیر دریافت کرده و ضبط کند:

• Date and time (SVDR) زمان و تاریخ

• Ship's position (SVDR) موقعیت کشتی

• Speed and heading (SVDR) سرعت و جهت حرکت

• Bridge audio (SVDR) مکالمات داخل پل فرماندهی

• Communication audio (radio) (SVDR) مخابرات رادیویی

• Radar data (SVDR) اطلاعات رادار

• ECDIS data (SVDR) اطلاعات سیستم نقشه الکترونیکی

• Echo sounder سیستم عمق یاب

• Main alarms هشدارهای اصلی

• Rudder order and response دستورات صادر شده به سکان و واکنش به آنها

• Hull opening (doors) status وضعیت درها و تمامی منفذهای بدنه کشتی

• Watertight and fire door status وضعیت درهای ضد آتش و ضد آبگیری

• Speed and acceleration سرعت و شتابگیری کشتی

• Hull stresses فشارهای وارده به بدنه کشتی

• Wind speed and direction سرعت و جهت وزش باد

حال با توجه به حساسیت و اهمیت اطلاعات ضبط شده در سیستم VDR پر واضح است که دستیابی به این دستگاه برای چینی‌ها اهمیت بسیار زیادی داشته و برای حفظ اسرار این حادثه اولین گروهی باشند که به VDR کشتی سانچی دست می‌یابند. همچنین دولت ایران هم کمال همکاری را با چینی‌ها برای مسکوت نگاه داشتن اسرار این سانحه مبذول داشته و به وضوح هیچ یک از خدمه کشتی هم نباید زنده از این حادثه بیرون می‌آمد.

هدف اینجانب از بیان این مطالب به هم بافتن یک تئوری توطئه نیست اما سوالات بسیاری در این حادثه وحوادث مشابه در تصادفات نیروی دریایی آمریکا در سال ۲۰۱۷ باقی مانده است. برای نیروی دریایی آمریکا بسیار مایه شرمساری است که اعتراف کند سیستم‌های راداری و شناسایی بسیار پیشرفته موجود در رزم ناوها و ناوشکنهای AEGIS تا این اندازه در برابر سیستمهای فریب الکترونیک احتمالا بکار گرفته شده توسط چینی‌ها ضعیف و شکننده بوده پس برای آنها بهترین اقدام آن است که دانسته‌های خود را مسکوت نگاه داشته و به سرعت سیتمهای الکترونیکی خود را به روز نمایند و مشکلات موجود را رفع کنند. اما اینکه چرا یک کشتی تجاری مدرن مانند Sanchi قربانی چنین آزمایشات جنگهای فریب الکترونیکی قرار گرفته مطلبی است که نیازمند تحقیقات گسترده‌ای است اما به دلایل زیر حادثه سانچی یک تصادف دریایی ساده نیست:
. هیچ اقدامی یا تلاشی توسط کاپیتان و خدمه کشتی در همان دو روز اول برای ترک کشتی صورت نگرفت
• هیچ مکالمه‌ای بین خدمه کشتی با ایستگاههای ساحلی گزارش نشده) احتمالا مکالمات منتشر نشده یا اینکه سیستم مخابرات سانچی توسط سیستمهای اختلال الکترونیکی از کار انداخته شده بودند (
• در روز اول عملیات اطفاء حریق متوقف شده و کشتی فله بر چینی به سرعت از منطقه خارج شده و به بندر شانگهای منتقل می‌شود.
• چینی‌ها روز دوازدهم ژانویه طی یک عملیات نجات ۳۰ دقیقه‌ای خود را به کشتی می‌رسانند تا دستگاه VDR یا همان جعبه سیاه را به سرعت به دست آورند و آن را با خود به چین بردند و واضح است که در اطلاعات اغتشاش و دستکاری خواهند کرد.
• چرا سیستمهای ردیابی موقعیت هر دو کشتی ساعتها قبل از تصادف از کار افتاده بودند؟
• در طی هشت روز از این حادثه کمترین اطلاعات و اخبار انتشار یافت و سکوت خبری خاصی حاکم بود.
• تصادف در منطقه‌ای اتفاق افتاد که ترافیک دریایی شدید نیست سانچی به سلامت از منطقه پر ترافیک تنگه مالاکا (Malacca Strait) و تنگه هرمز گذشته بود!

[لینک مقاله وال استریت ژورنال]

navy_Iran_1.jpg

موقعیت تصادف رزم ناوها و ناوشکنهای نیروی دریایی آمریکا در سال ۲۰۱۷

navy_Iran_2.jpg

دریای چین

navy_Iran_3.jpg

محدوده تصادفهای ناوهای آمریکایی و کشتی Sanch

navy_Iran_4.jpg

نمونه یک سیستم پل فرماندهی یکپارچه (IBS-Integrated Bridge System) که مشابه آن در کشتی Sanchi وجود داشته است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy