Wednesday, Jan 17, 2018

صفحه نخست » توافق اروپا با تهران برای مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران و دخالت‌هایش در منطقه

Iran_EU.jpgدبی-العربیه. نت فارسی - روزنامه فایننشال تایمز چهارشنبه ۱۷ ژانئیه ۲۰۱۸ از توافق تهران با اروپا برای گفت‌وگو بر سر برنامه موشکی ایران و نقش این کشور در نزاع‌های منطقه‌ای خبر داد.

به نظر می‌رسد این توافق نتیجه فشارهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای اصلاح توافق هسته‌ای ایران باشد. ترامپ بارها تهدید به خروج آمریکا از این توافق کرده؛ مساله‌ای که خوشایند اروپایی‌ها نیست.

به گزارش فایننشال تایمز به نقل از وزارت امور خارجه آلمان، وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا به همراه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با تهران بر سر آغاز «گفت‌گوهای فشرده و خیلی جدی» بر سر برنامه موشکی ایران و دخالت‌هایش در امور کشورهای منطقه، به توافق رسیدند.

بنا بر این گزارش، زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان، پس از دیدار هفته گذشته به همراه وزرای امور خارجه فرانسه و بریتانیا و همچنین فدریکا موگرینی با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، دیدار و گفت‌وگو کرده بود، نتیجه این توافق را به رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا گزارش داد.

این دیدار یک روز قبل از هشدار ترامپ به امضاکنندگان اروپایی توافق هسته‌ای اتفاق افتاد. رئیس‌جمهوری آمریکا همزمان با تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران، به اروپایی‌ها هشدار داد که این «آخرین فرصت» برای «اصلاح» این توافق است.

ترامپ، توافق هسته‌ای را «بدترین» توافق توصیف کرد و اکتبر گذشته از تایید پای‌بندی ایران به توافق خودداری کرده و آینده این توافق را در یک وضعیت نامشخص قرار داد. او ایران را به برانگیختن «افراط‌گرایی» در خارومیانه متهم کرده و برنامه موشک‌های بالستیک این کشور را یک تهدید امنیتی منطقه‌ای توصیف می‌کند.

توافق هسته‌ای ایران در دوره باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا منعقد شد. این توافق که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، ژوئیه ۲۰۱۵ میان ایران و کشورهای ۱+۵ (آمریکاف بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین به علاوه آلمان) منعقد و اجرای آن از ژوئیه ۲۰۱۶ آغاز شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های وضع شده علیه این کشور به خاطر این برنامه، به تدریج لغو می‌شود.

هم‌اکنون، دیپلمات‌های اروپایی به طور فوری به دنبال کسب اطلاعاتی از مقامات کاخ سفید آمریکا هستند تا آگاه ترامپ دقیقا چه می‌خواهد و آن‌ها چگونه ممکن است خواسته‌های او را درضرب الاجل ۱۲۰ روزه برآورده کنند.

یک دیپلمات اروپایی به فایننشال‌تایمز گفت: «اساسا این یک اولتیماتوم به اتحادیه اروپاست. اگر شما در چهار ماه آینده اقدام نکنید، بخشی از روز فنا خواهید بود. شما جانب ایران را گرفته‌اید نه جانب ما را».

دیپلمات دیگری گفت: «ما مقدار معقولی از زمان را به دست آورده‌ایم تا به خوبی درباره آن فکر کنیم و با آمریکایی‌ها درباره اینکه این واقعا این ضرب الاجل درباره چه چیزی هست، گفت‌وگو کنیم».

بنا بر این گزارش، تهران سعی کرده برای منع تشکیل یک جبهه بین المللی گسترده علیه جمهوری اسلامی به خاطر سیاست‌های منطقه‌ایش، با اروپا روابط خوبی داشته باشد. با این حال، تحلیلگران ایرانی هشدار می‌دهند که بدون حمایت آمریکا توافق هسته‌ای زنده نخواهد ماند.


ایران مذاکره درباره برنامه موشکی بالستیک و برجام را رد کرد

رادیو فردا ـ مقامات جمهوری اسلامی در واکنش به تاکید رئیس‌جمهوری آمریکا بر لزوم اصلاح توافق هسته‌ای و توقف برنامه موشکی ایران، عنوان کردند که تهران به هیچ وجه نه درباره برجام و نه درباره برنامه موشکی خود مذاکره نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی اکبر ولایتی عضو تشخیص مصلحت نظام و مشاور رهبر ایران روز چهارشنبه ۲۷ دی در جمع خبرنگاران گفت: «ادعاهایی که رئیس‌جمهوری آمریکا دارد به هیچ وجه مورد قبول جمهوری اسلامی ایران نیست. یکی از ادعاهای آنها و مطالبات ناحق‌شان این است که ما دفاع موشکی نداشته باشیم که این یک زیاده‌خواهی است و آقای ترامپ با گذاشتن این شروط، پایش را از گلیم خود دراز کرده است».

به گفته وی، خواسته آمریکا بازدید از مراکز نظامی ایران بوده است، اما «نه به آنها و نه به هیچ کس دیگر اجازه داده نخواهد شد که از این مراکز نظامی که به حقیقت، مراکز حساس دفاعی ما است، بازدید کنند».

آقای ولایتی در ادامه افزود: «برجام نه قابل مذاکره و نه بازنگری و نه اصلاح و یا کم کردن بعضی از شرایط آن است و باید همان‌طور که مورد توافق طرفین بوده است، بند به بند اجرا شود. زیاده خواهی‌های آمریکا نیز هیچ تأثیری در مقاومت جمهوری اسلامی ایران در رابطه با برجام و مطالبات ایران ندارد».

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا با تعیین یک مهلت ۱۲۰ روزه به کنگره ایالات متحده و اتحادیه اروپا خواستار بازنگری در برجام و اصلاح آنچه «ایرادهای» این توافق اتمی نامیده است، شد. وی روز جمعه ۲۲ دی ‌ماه اعلام کرد که برای آخرین بار تعلیق تحریم‌های ایران را در راستای توافق اتمی تمدید می‌کند.

در این شرایط اتحادیه اروپا عنوان کرده که اظهارات آقای ترامپ را «به دقت بررسی می‌کند». این اتحادیه اما بر خلاف خواسته واشنگتن تاکید دارد که موضوعی مانند برنامه موشکی ایران جدای از توافق اتمی باید مورد مذاکره قرار گیرد و نه در ساختار آن.

با این حال مقامات اتحادیه اروپا گفته‌اند که در نشست پنج‌شنبه گذشته با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، او را بر سر برخی موضوعات نظیر جمله تنش‌ها در خاورمیانه، برنامه موشکی ایران و اعتراضات اخیر در ایران به چالش کشیده‌اند.

اما خبرگزاری صداوسیما روز چهارشنبه ۲۷ دی گزارشی را به نقل از بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران منتشر کرده است که بحث گفت‌وگو میان اتحادیه اروپا با آقای ظریف درباره برنامه موشکی جمهوری اسلامی را تکذیب می‌کند.

آقای قاسمی گفت: «سیاست و موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص برنامه دفاعی موشکی کشور کاملا مشخص و روشن است و دیگر کشورها نیز به خوبی از این موضع جمهوری اسلامی ایران آگاهی دارند».

وی افزود: «موضع جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به جوسازی‌‌ها، تهدیدات، مواضع و دیدگاه‌های ایالات متحده امریکا و دیگران، هیچ تغییری نکرده و همچنان که بارها اعلام شده است برنامه موشکی ایران کاملا جنبه دفاعی و بازدارندگی دارد و علیه هیچ کشوری نیست و طرح ادعاهای واهی و بی پایه و اساس، تغییری در این موضع اصولی و اساسی کشور ایجاد نخواهد کرد».

سخنگوی وزارت خارجه ایران در نهایت تاکید کرده که «جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی و سیاست‌های دفاعی به ویژه برنامه موشکی خود را نخواهد داد».

این در حالی است که اتحادیه اروپا اعلام کرده که برنامه موشکی ایران اگرچه ارتباطی با توافق اتمی ندارد اما باید حل‌وفصل شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy