Wednesday, Jan 17, 2018

صفحه نخست » قیمت دلار در ایران به رکوردی تازه رسید

بی بی سی - قیمت دلار در بازار ایران با افزایشی دوباره رکوردی تازه به جا گذاشته و هم‌زمان قیمت طلا و سکه هم بیشتر شده است.

به گزارش رسانه‌های ایران و تعدادی از صرافی‌‎های بزرگ تهران قیمت دلار امروز چهارشنبه ۲۷ دی به حدود ۴۴۵۰ تومان در بازار آزاد رسید.

قیمت سایر ارزهای خارجی هم در بازار افزایش یافته است. نرخ فروش یورو در بازار آزاد به ۵۵۴۰ تومان رسید و هر پوند بریتانیا با قیمتی بیش از ۶۲۰۰ تومان فروخته شد.

خبرگزاری فارس گزارش داده است که چند ساعت بعد از آغاز کار، اغلب صرافی‌ها بهای دلار را از روی تابلوهای قمیت برداشته‌اند و تقریبا هیچ یک از آنها حاضر به فروش دلار نبوده‌اند. بنا بر این گزارش بعضی دلالان، دلار را تا ۴۴۷۰ تومان قیمت داده‌اند.

1258888dollar11.jpgخبرگزاری دولتی ایران، ایرنا هم گزارش داده است که قیمت هر سکه طلای طرح جدید با ۱۲ هزار تومان افزایش در بازار آزاد به یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسیده و هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم هم با سه هزار تومان رشد یک میلیون و ۴۷۰ هزار تومان معامله شده است.

نرخ ارز مرجع بانک مرکزی هم همراه با بالا رفتن قیمت ارز در بازار آزاد افزایش یافته و قمیت دلار بانک مرکزی به حدود ۳۶۵۵ تومان رسیده است.

سیر صعودی قمیت دلار در بازار ایران از تابستان سال ۱۳۹۶ آغاز شد و با وجود فراز و نشیب‌های مقطعی تا کنون در مجموع رو به افزایش بوده است.

دلایل مختلفی برای افزایش قیمت ارز ارائه و راهکارهای متفاوتی برای کنترل آن پیشنهاد شده، اما قیمت ارز همچنان در حال افزایش است.

در ماه‌های گذشته کاهش نرخ سود بانکی و به تبع آن هدایت سرمایه‌های نقدی به سمت بازار ارز و سکه به عنوان یکی از دلایل این رشد قیمت عنوان شد.

ناآرامی و اعتراض‌های بی‌سابقه در ایران در هفته‌های گذشته هم به عنوان دلیلی دیگر برای افزایش قیمت دلار و نوسان آن مطرح شد.

یک تحلیل دیگر برای افزایش قمیت، کاهش تزریق ارز به صرافی‌ها است.

امیر پایور؛ بی‌بی‌سی:

بعضی فعالان بازار ارز می‌گویند که علت افزایش قیمت دلار این است که بانک مرکزی ارز کمتری به صرافی‌های خود در بازار تزریق کرده و یا با قیمت بالاتر ارز می‌فروشد.

اگر این گفته درست باشد، یک بار دیگر در ماه‌های پایانی سال این گمانه را تقویت می‌کند که دولت با بالا بردن تعمدی قیمت برابری ارزهای خارجی در مقابل ریال در حال کسب درآمد (و احتمالا کاستن از کسری بودجه) است. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران هنگام ارائه گزارش ۱۰۰ روز اول دور دوم دولتش، این اتهام را به شدت رد کرد و گفت هرسال در ماه‌های آذر و دی قیمت ارز بالا می‌رود ولی در بهمن ماه و اسفند کاهش می‌باید.

اما این قاعده تنها در بعضی سال‌های اخیر صادق بوده و نه همیشه. اتفاقا با نزدیک شدن و به تعطیلات سال نوی خورشیدی و افزایش سفرهای خارجی تقاضا در بازار بیشتر خواهد شد. ترس از تشدید تنش بین ایران و آمریکا، بازگشت یک جانبه بعضی تحریمهای آمریکا (و یا اعمال تحریمهای غیر هسته ای) و نهایتا احتمال هرچند ضعیف لغو برجام هم احتمالا در افزایش تقاضا برای دلار و در نتیجه کمک به افزایش قیمت آن بی تاثیر نیست.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy