Friday, Jan 19, 2018

صفحه نخست » سرنوشت آقازاده احمد جنتی

شهرام رفیع زاده - ایران وایر

محمدحسین جنتی لادانی،‌ فرزند احمد جنتی، از اعضای سازمان مجاهدین خلق بود که در ۲۳ خرداد سال ۱۳۶۱ در درگیری مسلحانه با سپاه پاسداران، کشته شد.

محمدحسین متولد 1330 در قم بود و در کوران مبارزه علیه شاه هنگامی که هنوز دانش آموز دبیرستان بود دو بار بازداشت شد؛ یک بار شش ماه زندانی شد و باردیگر در مرداد 54 بازداشت و به حبس ابد محکوم شد.

فاصله احمد جنتی و حسین جنتی در چگونگی مبارزه در دوران شاه نیز وجود داشت، چنانکه عزت شاهی در کتاب خاطراتش می نویسد: «آشنایی با حسین، برادرش علی و پدر ایشان برایم مغتنم بود،گاهی من به قم می رفتم، حتی اگر حسین هم نبود باز در منزل آنها بیتوته می کردم و به گپ و گفتگو با پدر ایشان می نشستم. البته من سعی داشتم خیلی دستم رو نشود.» عزت شاهی تاکید می کند که ترجیح می داد با احمد جنتی کمتر از مسایل مبارزاتی خود سخن بگوید.

mohammadHOsseinJOnnati.jpgعضویت محمدحسین جنتی در سازمان مجاهدین خلق درسال های پس از انقلاب همچنان تداوم یافت و در حالی که پدرش احمد جنتی در خوزستان مشغول اعدام های گسترده بود، حسین جنتی به عضوی ارشد در سازمان مجاهدین خلق بدل شده بود تا آن جا که مسئولیت دفتر سازمان مجاهدین خلق در اصفهان را بر عهده داشت.

در جریان تشکیل و استقرار جمهوری اسلامی که روحانیان هوادار آیت الله خمینی و از جمله احمد جنتی به ساختار حکومت تازه تاسیس می پیوستند، حسین جنتی نه تنها همراه با مجاهدین خلق جمع منتقدان پیوست که اندکی بعد در 30 خرداد 60 و آغاز جنگ مسلحانه همچنان به مجاهدین وفادار بود.

حسین موسوی تبریزی که از شهریور سال 60 دادستانی کل انقلاب را بر عهده داشته و در سال های اخیر در ردیف «روحانیان نزدیک به جناح اصلاح طلب» شناخته می شود، در سال 83 طی گفت و گویی با «ماهانامه چشم انداز ایران»، گفت حسین جنتی در جریان حمله «کمیته انقلاب،سپاه و دادستانی به 80 خانه تیمی شناسایی شده مجاهدین خلق همزمان با موسی خیابانی، اشرف ربيعی، و خیلی های دیگر از اعضای مجاهدین خلق زده [کشته] شدند».

به گفته موسوی تبریزی حسین جنتی در خانه مخفی که موسی خیابانی و اشرف ربیعی نبود اما در یکی دیگر از 80 خانه مخفی مجاهدین که همزمان در یک روز ( 19 بهمن 60) مورد حمله قرار گرفت "دستگیر شد."

mohammadHOsseinJOnnati1.jpg

حسین موسوی تبریزی البته تاکید کرده «او (حسین جنتی) يكی از سران بود. همسرش هم در همان روز كشته شد و نوه‌اش محسن را كه سه‌ساله بود تحويل آقای جنتی داديم. بچه رجوي هم ماند كه او هم تحويل داده شد.»

در کتاب خاطرات عزت شاهی اما روایتی متفاوت از کشته شدن حسین جنتی را بازگو شده: «در پاییز 1360 خانه او(حسین جنتی) به محاصره در آمد، پس از بروز درگیری حسین خود را از پنجره ساختمان به پایین پرت کرد تا فرار کند، اما کشته شد. همسر وی که برای خرید به بیرون رفته بود هنگام بازگشت به وضعیت محل مشکوک شده و از آنجا می گریزد، او بعدها به خارج از کشور رفت و به فعالیت خود در سازمان ادامه داد و تا رده های بالای سازمان پیش رفت و در سال 64 مسئول یکی از نهادهای اجرایی سازمان بود.» برخی منابع می گویند که همسر حسین جنتی و عروس آیت الله جنتی در عملیاتی که مجاهدین خلق آن را فروغ جاویدان و سران جمهوری اسلامی آن را"مرصاد" می خوانند، کشته شده است.

در کتاب خاطرات عزت شاهی همچنین سرنوشت تنها «ثمره ازدواج حسین جنتی و فاطمه سروری» که پسری به نام «محسن جنتی» بود نیز روایت و نقل شده که «محسن که پس از کشته شدن حسین جنتی به آیت الله احمد جنتی پدر بزرگش سپرده شد»، در 17 یا 18 سالگی هنگامی که به عنوان «یک بسیجی فعال در ستاد امر به معروف و نهی از منکر» در حال انجام ماموریت بود، «بر اثر سانحه تصادف» جان باخت.

آیت الله احمد جنتی در سال 93 در یک برنامه تلویزیونی درباره اختلاف نظر با فرزندش، گفت که در سال های پیش از انقلاب «یک دفعه برخلاف انتظار من در زندان حسین را آوردند؛ من خیلی دلم می خواست او را ببینم. مدتی با او بحث کردیم که اثر نداشت؛ بعد از انقلاب و آزادسازی وی در خانه مدتی با او صحبت کردم و این صحبت ها دلسوزانه و پدرانه بود ولیکن تحت تاثیر رضوی قرار گرفته بود. آن ها زیاد رویش کار کردند و صحبت های من در نهایت اثرگذار نبود.»

او درباره نگاهش به کشته شدن فرزندش گفت: « ما به اسلام و انقلاب و نظام بیش از فرزند علاقه مند هستیم؛ فرزندی که راه خود را از ما جدا می کند طبیعی است که...»

از موضع گیری ها و تاریخ نگاری های رسمی چنین پیداست که سال ها تلاش می شد تا این بخش از زندگی احمد جنتی در معرض افکار عمومی قرار نگیرد، چنانکه حتی وقتی در پاییز سال 76 «محسن جنتی» فرزند حسین جنتی که بعد از کشته شدن پدرش در نزد پدربزرگش پرورش یافته بود، در جریان یک ماموریت «امر به معروف و نهی از منکر» کشته شد، آیت الله علی امینی در 23 آذر سال 76 از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تسلیتی به مناسب درگذشت محسن جنتی برای پدربزرگش ارسال کرد اما در این تسلیت جای ذکر نام حسین جنتی به عنوان پدر محسن جنتی خطاب به دبیرشورای نگهبان نوشت: «ضايعةه اسفناک درگذشت‌ جوان‌ مخلص‌ بسيجی‌ آقاي‌ محسن‌ جنتي‌ را به‌ جنابعالی‌ و پدر ارجمند ايشان‌ جناب‌ آقای‌ علی‌ جنتی و خانواده‌ محترمتان‌ تسليت‌» می گویم.

آیت الله احمد جنتی در سه دهه گذشته همواره در سمت های حکومتی و دولتی باقی مانده است. او از ابتدای تشکیل شورای نگهبان با حکم آیت الله خمینی به عضویت این شورا در آمد و از سال 71 تاکنون(96) دبیری شورای نگهبان را در کنار ریاست ستاد امر به معروف نهی از منکر،ریاست شورای تبلیغات اسلامی، امام جمعه موقت تهران و شماری دیگر از پست های حکومتی بر عهده دارد و به رغم عبور از مرز 90 سالگی از سوی آیت الله خامنه ای به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان ابقاء شده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy