Thursday, Jan 18, 2018

صفحه نخست » هشدار روسیه درباره پیام نگران‌کننده لغو برجام

Russiaوزیر خارجه روسیه برجام را یک "دستاورد بزرگ بین‌المللی" خواند و شکست آن را پیامی نگران‌‌کننده برای جهان دانست. لاوروف گفت، از بین رفتن برجام تأثیری مخرب بر چشم‌انداز حل و فصل معضل اتمی کره شمالی خواهد گذاشت.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز پنجشنبه (۱۸ ژانویه/ ۲۸ دی) در نشست منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی شورای امنیت سازمان ملل متحد، نسبت به شکست توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام هشدار داد و گفت که از بین رفتن این توافق پیامی نگران‌کننده برای جهان در بر خواهد داشت و به تلاش‌ها برای برچیدن زرادخانه‌ی هسته‌ای کره شمالی آسیب خواهد رساند.
لاوروف توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی) را یک "دستاورد بزرگ بین‌المللی" خواند و گفت: «شکست برجام، به‌خصوص به‌خاطر اقدامات یکی از طرفین، پیامی هشدارآمیز برای تمامی ساختار امنیتی بین‌المللی، از جمله چشم‌انداز حل و فصل معضل اتمی کره شمالی خواهد داشت».

دونالد ترامپ جمعه گذشته (۱۲ ژانویه) با تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران برای یک دوره ۴ ماهه دیگر موافقت کرد.
رئیس جمهوری آمریکا اما هم‌زمان، با اشاره به اینکه این "آخرین باری" است که تعلیق تحریم‌ها را تمدید می‌کند، تأکید کرد که دوره ده ساله‌ی توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران باید دائمی شود، زیرا در غیر این صورت خطر دست یافتن جمهوری اسلامی به سلاح اتمی منتفی نخواهد بود.
وزیر خارجه روسیه، به عنوان یکی از ۶ قدرت جهانی امضاکننده توافق هسته‌ای با ایران، در نشست روز پنجشنبه (۱۸ ژانویه) اقدامات آمریکا را واجد "انگیزه‌های سیاسی" دانست و گفت: «ما نمی‌توانیم به خاطر اهداف سیاسی برخی کشورها یک دستاورد اصیل دیپلماسی بین‌المللی را کنار بگذاریم».

سرگئی لاوروف دوشنبه گذشته نیز در نشست مطبوعاتی سالانه‌اش در مسکو گفته بود، شکست توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند به تلاش برای مذاکرات اتمی با کره شمالی نیز آسیب برساند. به گفته وزیر خارجه روسیه، در صورت فروپاشی برجام، رهبری کره شمالی نیز حاضر به کنار گذاشتن ساخت سلاح‌های هسته‌ای در مقابل رفع تحریم‌ها نخواهد بود.
لاوروف ضمن هشدار نسبت به پیامدهای خروج آمریکا از برجام گفته بود: «در این صورت ایران نیز به تعهدات خود در رابطه با توافق هسته‌ای پایبند نخواهد ماند».
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در نشست منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی شورای امنیت تأکید کرد که "حفظ" توافق هسته‌ای با ایران "به نفع جامعه جهانی" است.
نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل نیز روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت گفت: «حکومت ایران عامل اصلی بی‌ثباتی در بی‌ثبات‌ترین منطقه جهان است.» او جمهوری اسلامی را متهم کرد که از گروه‌های تروریستی، شبه‌نظامیانی که در راستای اهداف ایران حرکت می‌کنند و همچنین از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند.
رئیس جمهوری آمریکا بارها برجام را "بدترین توافق‌نامه تاریخ ایالات متحده" خوانده و ادعا کرده که این توافق مانع از اقدامات "بی‌ثبات‌کننده" ایران در منطقه و برنامه‌های مناقشه‌برانگیز موشکی این کشور نشده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy